Page 55 - NTNU2060

Basic HTML Version

NTNU - RAPPORT VISJON 2060
studenter kan velge mellom ulike forelesere, og de kan
selv velge tid og sted for forelesninger.
Campus må også tilrettelegges for gode tjenestetilbud
og service. I en mer mobil arbeidshverdag, der mø-
testedene blir viktigere, blir det også viktigere hvilke
servicetilbud som er tilgjengelige. En campus som er
åpen for omverdenen og som har liv og møtesteder også
på kveldstid, vil også ha behov for tjenester som kan
støtte opp under en mobil livsstil, slik som restauran-
ter som er åpne om kvelden, kafeer med konserter og
underholdning, et større utvalg butikker, frisør, vaskeri,
helsetilbud, underholdning, treningssenter etc.
NTNU har tradisjon for en sterk identitetsbygging gjen-
nom studentenes faglige utvikling i studiet, gjennom
studentsosiale aktiviteter og gjennom det å studere i
Trondheim. Det etableres sterke fellesskap og vennskap
mellom studenter. Dette er i stor grad fellesskap og
identitet som varer hele livet. En utfordring for NTNU i
framtiden er å opprettholde de kvalitetene som bidrar til
å utvikle sterke fellesskap gjennom studietiden. Dette er
også en viktig del av den rollen og posisjonen NTNU har
innen etterutdanning og livslang læring.
Campusutvikling skaper grunnlag for å samle miljøer,
bygge identitet og videreutvikle NTNU som merkevare.
Identitet er ikke bare er knyttet til stedet, men også til
NTNU som institusjon, til faget og til faggruppen en
er en del av. Innenfor forskning er trolig faggruppene
den viktigste identitetsskaperen. Forskeren føler faglig
tilhørighet til sine kolleger i faggruppen. Faggruppen er
også en fellesarena for doktorgradsstudentene innenfor
fagområdet. Faggruppene er den minste byggesteinen
i vår organisasjon og bør være samlokalisert og ikke
deles opp uten en grundig vurdering.
AVSLUTNING
I visjonsprosjektet er det arbeidet med utviklingstrekk
og perspektiver på utviklingen av NTNU i et 50-årsper-
spektiv. Det har hatt som ambisjon å fremme faglige
innspill fra kunnskap om planlegging av arbeidsplas-
ser og universitetsarealer som underlag for de videre
diskusjonene om planlegging av campus, slik at NTNUs
egenart, med fokus på det tverrfaglige, den eksperi-
mentelle arbeidsformen og de nære båndene til sam-
funnet rundt, kan styrkes. Møtesteder og interaksjon
kan legge
torier og
effektiv m
av de eks
«mellom
sammen
sammen
er det vik
oppnå, sl
må tas o