Page 53 - NTNU2060

Basic HTML Version

NTNU - RAPPORT VISJON 2060
FRA BIBLIOTEK TIL KUNNSKAPS- OG LÆRINGSARENA
Morgendagens NTNU vil sannsynligvis ha to typer
bibliotekinfrastruktur:
• Det fysiske bibliotekrommet, som vil måtte endre
karakter dersom trykte bøker og tidsskrifter etter
hvert fases ut og blir digitale.
• Det digitale biblioteket, hvor den aktuelle litteraturen
av tidsskrifter, e-bøker og databaser vil være digital og
tilgjengelig uavhengig av tid og sted.
Slik det ser ut i dag, vil bibliotekene gå fra å bygge
samlinger og oppbevare bøker for individuelle studier
til å være steder hvor studenter møtes, samarbeider og
fungerer sammen i mer dynamiske læringsprosesser.
Det fysiske biblioteket vil måtte endre karakter. NTNU
må tilby rom som passer sammen med og understøtter
de nye måtene studentene arbeider på – fra selvstudium
til i økende grad å arbeide sammen med andre.
Mengden av digital informasjon i verden dobles med
stadig kortere tidsspenn. Studenter og forskere forven-
ter allerede å ha sømløs tilgang til digitalt innhold – og
de forventer også at de kan redigere, dele og generelt
sett behandle det digitale innholdet på mange måter.
Samtidig blir det mer krevende å finne fram i infor-
masjonsmengden. Bibliotekets spisskompetanse på
gjenfinning og kvalitetssikring av informasjon vil være
viktig. Studentene har behov for veiledning i kritisk bruk
av digitale kilder og digitale verktøy.
På samme tid som studentene vil være «digitale», , vil
de også arbeide i fysiske omgivelser som kan inspirere,
som er dynamiske og som kan understøtte og medvirke
til å gjøre læringsprosessene gode. Det fysiske biblio-
teket vil derfor måtte endre karakter. Det er sannsynlig
at NTNU bør tilby rom som passer sammen med og
understøtter de nye måtene studentene arbeider på –
fra selvstudium til i økende grad å arbeide sammen med
andre.
NTNU må bygge vitale og levende miljøer rundt fag og
kunnskap. Det må skapes gode og inspirerende møte-
plasser som vil øke studentenes tilhørighet til campus.
Selv om læring vil kunne foregå andre steder, må man
på campus legge til rette for refleksjon og samarbeid.
Tradisjonelle bibliotek vil gå over til å bli kunnskaps-
og læringsarenaer. Vår oppfatning er at bibliotekene
fortsatt vil være steder for kunnskap og læring, men
bibliotekrommet vil tas i bruk på nye måter. Det blir et
klarere mål å støtte og legge til rette for forskjellige
typer læringsprosesser og arbeidsformer. For å oppnå
dette, må kunnskaps- og læringssentrene ha multifunk-
sjonelle arealer. NTNUs kunnskaps- og læringsarenaer
vil være sosial møteplasser, ha plass til forskjellig typer
studenttjenester og studiestøtte, og god tilgang til IT-
tjenester: programvare, datamaskiner og multimedie-
teknolog
for stude
tillegg til
te til akad
av digital
slikt sent
tetjenest
må være
Utvikling
lighet til
utdannin
teknolog
Den nye biblioteket for medisin og helse i Kunnskapssenteret samler litteratur fra NT
under samme tak. Det vil også drive forskningsformidling og fungere som et aktivt ko