Page 37 - NTNU2060

Basic HTML Version

NTNU - RAPPORT VISJON 2060
CAMPUS SOM ARBEIDSPLASS FOR
STUDENTER OG ANSATTE
TILPASNINGSDYKTIGHET OG
EFFEKTIV BRUK
NTNUs EGENART MÅ PÅVIRKE
UTFORMING AV BYGNINGER
OG INFRASTRUKTUR
3 •
Planlegging av bygninger og infrastruktur for framtidens NTNU-
CAMPUS SOM ARBEIDSPLASS FOR
STUDENTER OG ANSATTE
Både ansatte og studenter har campus som arbeidsplass.
Hvordan vil nye måter å jobbe på få konsekvenser for måten
en planlegger arbeidsplasser for ansatte og studenter på
NTNUs Campus?
NTNUs organisasjon, undervisningsformer og den
teknologien som brukes, endrer seg stadig. Det kan se
ut som om endringer skjer hurtigere og hurtigere. Det
utvikles nye fagkombinasjoner og studieretninger, og
undervisningsformer endres. Dette krever fleksibili-
tet for å kunne tilpasse seg til nye behov. Det er store
ressurser som er knyttet opp til universitets bygnings-
masse. NTNU bruker 520 000 kvadratmeter og har et
årlig budsjett for vedlikehold, drift og utvikling på 500
millioner kroner. Derfor er effektiv tilpasning og bruk
av disse verdiene viktige, slik at universitetet gir mest
mulig undervisning og forskning tilbake for samfunnets
investering. Samtidig er campus arbeids- og studiested
for NTNUs 5 000 ansatte og 24 000 studenter. Campus
er rammen om store deler av deres liv, og har derfor
betydning for både livskvalitet og arbeidsglede.
Alt dette påvirker også kravene til de fysiske omgivel-
sene ved universitetet. NTNU trenger arbeidsplasser
som stimuler til samarbeid, som bidrar til utveksling
av kunnskap, ideer og kompetanse, og som samtidig
sørger for en fornuftig bruk av offentlige ressurser.
I dette kapittelet forsøker vi å finne svar på hvordan
vi kan utforme lokaler og bygninger for framtidens
læringsmiljø og forskning. Arbeidet er gjennomført som
en del av visjonsprosjektet i forbindelse med campusut-
vikling på NTNU. Kapittelet bygger på kompetanse om
rom for arbeidsplasser og læring innenfor fagområdet
Strategisk arealforvaltning (som undervises og for-
skes på v
innehold
• Et strat
som str
• Ulike p
disse h
• Betrak
spesiel
• Møtepl
• Tilpasn
Vi ønsker
menheng
utfordrin
inn i. Uni
skiftende
skal støt
å få tak i
imidlertid
forståels
tetet.
BAKGRU
Dagens a
ler med g
modige k
for dagen
plassene
sett er tr
torer som
møterom
i korridor
er det få
formelt e
legging a
på ulike t