Page 32 - NTNU2060

Basic HTML Version

for innovasjon i disse landene. Man finner også interes-
sante eksempler i Singapore og Sør Korea, der det er
utviklet integrerte nasjonale innovasjonspolitikker som
kopler utdanning med forskning og utvikling, global
konkurransekraft og utvikling av arbeidsstyrken (Aasen
og Amundsen 2011).
Blant mange andre konsekvenser fører globalisering til
økt oppmerksomhet på deltakelse i flernasjonale nett-
verk og samarbeidskonstellasjoner. Anvendt forskning
er sentralt i dette bildet, og gir en direkte forbindelse
mellom høyere utdanning og arbeidsliv.
Integrasjon av kunnskapstyper «for en bedre verden»
I likhet med flere andre, fremhever Corneil og Parsons
(2007) to kjennetegn som har preget viktige læresentra
de siste tjue årene: tverrfaglig samarbeid og økt fokus
på synergier mellom grunnforskning og anvendt fors-
kning. De understreker tanken om at når fokus settes på
«virkelige» problemstillinger er det behov for bidrag fra
mange kunnskapskilder. Utviklingen innen teknologi og
EU - htt
“In a rem
changed
new cha
pete in t
innovati
needs a
naturvitenskap gjør at utdanningen på disse områdene
må bli mer problembasert, og integreres med huma-
nistisk og samfunnsvitenskapelig viten. Målet er å sette
teknologi og naturvitenskap inn i en rikere kulturell
kontekst. Behovet for samarbeid mellom mange typer
kunnskap kan også betraktes som en konsekvens av
samfunnets utfordringer blir mer komplekse
37
. Det er
altså ikke lenger gitt hvem som sitter med gode svar på
utfordringene.
I EU har man i flere år hatt tematiske satsinger for å
løse viktige globale samfunnsutfordringer. Fokuset på
samarbeidsmodeller og store program i EU har bidratt
sterkt til internasjonal alliansebygging og økt mobilitet.
Tenkningen samsvarer med nyere perspektiver på kunn-
skapsutvikling (Hessels & Van Lente 2008), der man ser
et økende behov for å løse samfunnsutfordringer i team
som etableres på tvers av fag og organisasjonstyper.
NTNUs valg av tematiske satsingsområder for perio-
den 2014-2023:
Energi; Havromsvitenskap og –teknologi;
Helse, velferd og teknologi og Bærekraftig samfunnsut-