Page 27 - NTNU2060

Basic HTML Version

NTNU - RAPPORT VISJON 2060
Det nye Kunnskapssenteret ved St. Olavs hospital i Trondheim.
gjelder spørsmålet om attraktivitet. Den første er nye
former for kunnskapsformidling, og om «kunnskaps-
turisme». Den andre er knyttet til endringer i finansie-
ringsmodeller og rekruttering. Den tredje handler om
«coopetition»
24
, eller hvordan man kan utnytte ressur-
ser på tvers av institusjoner til alles beste.
Kunnskapsformidling og kunnskapsturisme
Den digitale utviklingen gjør at framtidens universitet
kan strekke seg mot studentene, uavhengig av tid og
sted. Det at mange anerkjente universitet nå redefinerer
prioriteringene sine og tilbyr åpne nettbaserte kurs, har
blant annet gitt grobunn for en diskusjon om hvordan
man kan bryte båndet mellom kostnad og kvalitet
(Barber mfl 2013). For studentene kan dette være gode
nyheter. De vil kunne få nærmest ubegrenset tilgang
til undervisere av høyeste kvalitet, til svært lav kost-
nad. Teknologien muliggjør dessuten skreddersøm av
studier, med enorm valgfrihet. I en digital framtid er det
ikke nødvendigvis universitetet som bestemmer hvem
som skal få tilgang til kunnskap, men «utdanningskun-
den» som velger lærested.
Utviklingen av nye utdanningsformer går hånd i hånd
med et økende behov for å løse stadig mer sammensatte
og kompliserte samfunnsutfordringer gjennom sam-
arbeid på tvers av mange fag. Det bidrar til å forsterke
oppfatningen av at nye former for interaksjon mellom
studenter, undervisere, forskere – og også arbeidsliv, re-
gioner og urbane områder – vil utvikle seg (OECD 2012).
Dagens studenter er i økende grad «turister», som
studerer der de er eller der de vil (Ernst & Young 2012).
Og mulighetene for internasjonal utdanning er ikke
begrenset til mobilitet eller nettbaserte kurs. «Transna-
sjonal utdanning» (TNE) er en betegnelse som brukes
om det å levere utdanning til studenter som befinner
seg i et annet land enn den institusjonen som utsteder
graden
25
. TNE gjennomføres på ulike måter, inkludert
fjernundervisning, doble program, koplete program,
bransjecampuser
26
og franchiseordninger. En annen
trend er at universitet etablerer seg med campus i andre
land. Mest utbredt er dette i Australia, der rundt 25 % av