Page 128 - NTNU2060

Basic HTML Version

Fotnoter kapittel 3 - NTNUs egenart må påvirke utforming av bygninger og infrastruktur
1
Analysen baseres på arbeidet i visjonsgruppa, samt flere gode innspill fra andre deler av universitetsmiljøet, herunder prodekan for utd
førsteamanuensis Tim Torvatn samt gode innspill fra Studenttinget. Flere av disse er publisert elektronisk på visjonsarbeidets hjemmes
Tangen har skrevet avsnittet om fra bibliotek til kunnskaps- og læringsareal. Direktør Gunnar Sand, SINTEF har bidratt med notatet Sam
2
NTNU har over tid hatt flere prosjekt som handler om nye undervisningsformer, men som til nå ikke har vært omtalt med den nye beteg
slike prosjekt er Eksperter i team, IKT i sivilingeniørutdanningen, prosjektene som dannet grunnlag for NTNUs søknader om SFU-status
høsten 2013 i regi av NTNU Videre.
REFERANSER kapittel 3
Appel-Meulenbroek, R. (2010) ‘Knowledge sharing through co-presence: Added value of facilities’, Facilities, Vol. 28, No. 3/4, pp. 189–205
Arge, K. and De Paoli, D. (2000), “Strategic workplace design”, in Nutt, B. and McLennan, P. (Eds), Facilities Management Risks and Oppo
Arge, K., og Blakstad, S. H. (2010). Briefing for adaptability. I Blyth, A. og Worthington, J. (ed). Managing the Brief for Better Design. 2nd e
Becker, F. (2004) ‘Offices at Work’, Jossey-Bass.
Becker, F. and Sims, W. (2001), Offices that Work: Balancing Communication, Flexibility and Cost, Cornell University, International Workp
Becker, F.D. (1999), “Beyond alternative officing: infrastructure on-demand”, Journal of Corporate Real Estate, Vol. 1 No. 2.
Bennett, J., Pitt, M., Price, S. (2012). Understanding the impact of generational issues in the workplace. Facilities, Vol. 30 Iss: 7 pp. 278 –
Blakstad, S. H. (2001) A strategic approach to adaptability in office buildings. PhD at NTNU
Blakstad, S. H., Andersen, I. Å. (2013) Added value from workplace design, management and use? A case study. Corporate Real Estate Jo
Henry Stewart Publications
OECD (2013b) Science, Technology and Industry Scoreboard 2013. Innovation for Growth. ISBN: 9789264205000.
Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2010) Business model generation. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
SEFI (2013) The Knowledge Triangle, Re-Inventing the Future. Aalto University, det Polytekniske Universitet i Valencia og European Society f
SIU (2012) Mobilitetsrapport. Senter for internasjonalisering av utdanning, Rapport 04/12
SIU (2013) Internasjonal profil? Strategier for internasjonalisering ved norske universitet og høyskoler. Rapport 3/2013
Statsbygg (2012) Campusutvikling. Rammer, trender og utfordringer. Sluttrapport september 2012.
St.meld. nr. 7 (2007-2008)
Statusrapport for Kvalitetsreformen i høgre utdanning
St.meld. nr. 30 (2008-2009)
Klima for forskning
St.meld. nr. 44 (2008-2009)
Utdanningslinja
Torrance , W.E.F. (2013) Entrepreneurial campuses: Action, Impact, and Lessons Learned from the Kauffman Campus Initiative. Ewing Mario
Trondheim Kommune , Rapport «Kunnskapsbyen Trondheim – Universitet og høgskole i byen som katalysator for utvikling»
UNESCO (2009) Trends in Global Higher Education:
Tracking an Academic Revolution
A Report Prepared for the
Wissema, J.G. (2009) The third generation university; managing the university in transition. Cheltenham: Edward Elgar
Aasen, T.M., Amundsen, O. (2011) Innovasjon som kollektiv prestasjon. Oslo: Gyldendal
Aasen, T.M., Eriksen, T., Prytz, C. (2011) Innovasjonssenter. Idé- og konseptfase. NTNU rapport.
Aasen, T.M., Møller, K., Eriksson, A.F.. (2013) Nordiske strategier for medarbeiderdrevet innovasjon 2013. Rapport utarbeidet for Nordisk Mi
2013:911.