Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)

LÆRERUTDANNING, 1-ÅRIG PÅBYGGING, TRONDHEIM

Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)

– Læringsutbytte

studyprogramme-info-portlet

Læringsutbytte

Det å utvikle studentens grunnleggende ferdigheter skal bidra til dannelse av en profesjonell lærer. Etter fullført praktisk-pedagogisk utdanning ved NTNU skal studenten ha følgende samlede læringsutbytte som utgangspunkt for utvikling i læreryrket.

Kunnskap​

Kandidaten

  • kan anvende fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap rettet mot relevante trinn; heriblant kunnskap om arbeidsmetoder, læringsarenaer, uttrykksformer og elevenes læring og utvikling samt kunnskap om samarbeid
  • kjenner til og kan holde seg oppdatert på grunnleggende kunnskap om gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen, knyttet til skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
  • har bred kunnskap om mangfold, ungdomskultur, ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster
  • har kunnskap om vanskelige livssituasjoner barn og unge kan komme i, herunder overgrep, konsekvenser for læring og kjennskap til aktuelle hjelpeinstanser

Ferdigheter​

Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre en praktisk og variert undervisning, som inkluderer refleksjon rundt didaktisk bruk av ulike læringsarenaer, læremidler, uttrykksformer og digitale ressurser, basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og teori
  • kan lede elever i et læringsfellesskap og kan tilpasse undervisningen i samsvar med gjeldende læreplaner og lovverk, og skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever
  • kan vurdere elevers læring og bidra til alle elevers vurdering av egen læring og faglige utvikling
  • kan gjenkjenne særskilte behov hos barn og unge, og på bakgrunn av faglige vurderinger etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste
  • kan anvende relevante samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder, tilrettelegge for og bidra i utviklingsarbeid, og gjennomføre et profesjonsrettet FoU-prosjekt under veiledning

Generell kompetanse​

Kandidaten

  • kan formidle, diskutere og analysere fagdidaktiske og pedagogiske problemstillinger og undersøke og drøfte disse kritisk gjennom teoretisk, erfarings- og forskningsbasert kunnskap
  • kan analysere og utvikle egen praksis og bidra til utvikling av skolen som en inkluderende institusjon for læring og dannelse i et demokratisk og flerkulturelt samfunn.
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med alle elever, foresatte, kolleger og andre aktører som er relevante for skoleverket
  • kan opptre profesjonelt og kritisk og selvstendig reflektere over og diskutere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål