Læringsmål - bioingeniør - bachelorprogram - 3-årig
Bachelorprogram - 3-årig, Trondheim
Bioingeniør
– Læringsutbytte
Studenten:
- kan forklare hvordan biokjemiske komponenter i humanbiologisk materiale kan benyttes til å stille diagnose, følge sykdomsforløp og kontrollere effekten av medisinsk behandling
- kan beskrive analysemetoders muligheter og begrensninger
- kan vurdere analyseresultaters pålitelighet ut fra medisinsk, statistisk, metodisk oglaboratorieteknisk kunnskap, samt preanalytiske forhold
- forstår betydningen av kvalitetssikring og dokumentasjon i alle ledd i bioingeniørfaglig arbeid
- har kjennskap til vitenskapelige arbeidsmåter og kan finne og vurdere relevantinformasjon og litteratur
- har kjennskap til den seneste utviklingen innen medisinske laboratorieteknologi, her under ulike analysemetoder, instrumenter og laboratorieutstyr har kunnskaper innen naturvitenskapelige emner og medisinske laboratorieemner som
- danner grunnlag for videre fagutvikling
- har kunnskap medisinsk laboratorieteknologi og de medisinske laboratoriers rolle i helsevesenet, her under også forvaltningsnivåene, beslutningsstrukturene og prioriteringer innen helse- og sosialsektoren
Studenten kan;
- anvende teoretisk kunnskap for å foreta vurderinger av analysearbeidet og resultatene og å utføre kvalitetssikring av sitt eget arbeid
- utføre oppgaver innen medisinsk laboratorieteknologi på en selvstendig måte
- møte pasienter med empati og respekt
- være redelig og kritisk til eget arbeid og tar veiledning
- kan definere en problemstilling, finne og vurdere relevant informasjon og litteratur, diskutere dette og foreslå løsningsforslag
- ta blodprøver av voksne pasienter, behandle og analysere biologisk prøvemateriale strukturert, nøyaktig og etter gjeldende lover, forskrifter og prosedyrer
- bruke egnet laboratorieutstyr og analyseinstrumenter samt utforme og følgelaboratorieprosedyrer som benyttes innen medisinsk laboratorieteknologi
Studenten skal;
- være en kompetent, ansvarsbevisst og reflektert bioingeniør med de ferdigheter og holdninger som er nødvendige for dagens og fremtidens behov
- kunne gjenkjenne etiske dilemmaer i praktisk helsearbeid og kunne reflektere over etiske problemstillinger
- kunne delta i utviklings- og forskningsoppgaver, følge med i fagutviklingen, delta i opplæring og videreutvikling av laboratorietjenestene
- kunne finne og vurdere relevant informasjon og litteratur, diskutere dette og formidle fagstoffet både skriftlig og muntlig
- kommunisere og samarbeide med pasienter, kolleger og andre yrkesgrupper
- kunne begrunne sine handlinger overfor andre yrkesutøvere og arbeidsgivere ut fra etmetodisk og etisk ståsted
- ha kjennskap til enkle verktøy som benyttes i innovasjon og entreprenørskap