Bachelorprogram - 3-årig, Trondheim

Bioingeniør

– Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • kan forklare hvordan biokjemiske komponenter i humanbiologisk materiale kan benyttes til å stille diagnose, følge sykdomsforløp og kontrollere effekten av medisinsk behandling
  • kan beskrive analysemetoders muligheter og begrensninger
  •  kan vurdere analyseresultaters pålitelighet ut fra medisinsk, statistisk, metodisk oglaboratorieteknisk kunnskap, samt preanalytiske forhold
  •  forstår betydningen av kvalitetssikring og dokumentasjon i alle ledd i bioingeniørfaglig arbeid
  •  har kjennskap til vitenskapelige arbeidsmåter og kan finne og vurdere relevantinformasjon og litteratur
  •  har kjennskap til den seneste utviklingen innen medisinske laboratorieteknologi, her under ulike analysemetoder, instrumenter og laboratorieutstyr har kunnskaper innen naturvitenskapelige emner og medisinske laboratorieemner som
  • danner grunnlag for videre fagutvikling
  •  har kunnskap medisinsk laboratorieteknologi og de medisinske laboratoriers rolle i helsevesenet, her under også forvaltningsnivåene, beslutningsstrukturene og prioriteringer innen helse- og sosialsektoren

 

Ferdigheter

Studenten kan;
  • anvende teoretisk kunnskap for å foreta vurderinger av analysearbeidet og resultatene og å utføre kvalitetssikring av sitt eget arbeid
  • utføre oppgaver innen medisinsk laboratorieteknologi på en selvstendig måte
  • møte pasienter med empati og respekt
  • være redelig og kritisk til eget arbeid og tar veiledning
  • kan definere en problemstilling, finne og vurdere relevant informasjon og litteratur, diskutere dette og foreslå løsningsforslag
  • ta blodprøver av voksne pasienter, behandle og analysere biologisk prøvemateriale strukturert, nøyaktig og etter gjeldende lover, forskrifter og prosedyrer
  • bruke egnet laboratorieutstyr og analyseinstrumenter samt utforme og følgelaboratorieprosedyrer som benyttes innen medisinsk laboratorieteknologi

Generell kompetanse

Studenten skal;
  • være en kompetent, ansvarsbevisst og reflektert bioingeniør med de ferdigheter og holdninger som er nødvendige for dagens og fremtidens behov
  • kunne gjenkjenne etiske dilemmaer i praktisk helsearbeid og kunne reflektere over etiske problemstillinger
  • kunne delta i utviklings- og forskningsoppgaver, følge med i fagutviklingen, delta i opplæring og videreutvikling av laboratorietjenestene
  • kunne finne og vurdere relevant informasjon og litteratur, diskutere dette og formidle fagstoffet både skriftlig og muntlig
  • kommunisere og samarbeide med pasienter, kolleger og andre yrkesgrupper
  • kunne begrunne sine handlinger overfor andre yrkesutøvere og arbeidsgivere ut fra etmetodisk og etisk ståsted
  • ha kjennskap til enkle verktøy som benyttes i innovasjon og entreprenørskap