Matematiske fag - masterprogram (2-årig) - Trondheim
Hva lærer jeg?
Master i matematiske fag er en svært solid utdanning. Du opparbeider deg sterke analytiske evner og blir god på å strukturere, utrede og analysere informasjon.
Når du skal ta mastergrad i matematiske fag, må du velge en retning å fordype deg i. Vi tilbyr fordypning i:
- Algebra
- Analyse
- Topologi
- Statistikk
- Anvendt matematikk
Master-studiet strekker seg over 2 år og utgjør 120 studiepoeng, der 45 av disse er masteroppgave .
Hver studieretning krever sitt faglige grunnlag, og dette vil normalt utgjøre fire emner med 7,5 studiepoeng hver. De faglige forutsetningene for de forskjellige studieretningene er definert nedenfor. Det er mulig å ta et eller flere av disse emnene under bachelorgraden, slik at en får en gradvis overgang og tidligere faglig modning fra bachelorgrad til mastergrad.
En mastergrad i matematikk har et breddekrav som tilsier at minst tre emner hver på 7,5 studiepoeng skal velges utenfor hovedprofilen til mastergraden. Alle studenter må ta minst to matematiske emner (hver på 7,5 sp) som velges utenfor spesialiseringen i mastergraden, og må være på masternivå. Emner utenfor instituttets fagtilbud kan inngå som en del av masterstudiet, disse må eventuelt godkjennes spesielt av instituttet.
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
A master candidate will after ended education have
- Solid basic knowledge in mathematical sciences, including mathematical analysis, linear algebra, numerical methods, probability and statistical methods,
- Understanding of mathematical argumentation and proof writing,
- Basic knowledge in informatics, programming and use of IT-tools in mathematical sciences,
- Advanced knowledge in mathematical sciences chosen from interest, possibly with regards to a later specialization in a PhD program,
- Insight in important applications of mathematical sciences in other disciplines,
- Insight in philosophy and history of science, theory of science, ethics and argumentation theory.
Generell kompetanse
A master candidate is after completed education
- Capable of acquiring and understanding mathematical knowledge on his/her own, and communicating this knowledge to others,
- Prepared to continuously develop his/her competence within mathematical sciences,
- Aware of the central role of mathematics in society, its central parts of history and evolution,
- Prepared to make academic choices.
Ferdigheter
A master candidate will after completed education be able to
- Use mathematical and statistical methods and models to analyze and solve simple problems, related and not related to mathematics,
- Evaluate critically mathematical and statistical methods and results,
- Construct and analyze mathematical arguments,
- Evaluate if his/her own knowledge is sufficient, and being capable of finding and evaluating new sources to further mathematical science, renew and develop his/her academic skills,
- Combine insight from multiple disciplines and contribute to multidisciplinary collaboration.