Om studieprogrammet - Skoleledelse - erfaringsbasert masterprogram (deltid)
Skoleledelse
Skoleledelse
Skoleledelse
Master i skoleledelse er et erfaringsbasert deltidsstudium. Programmet skal ikke tilbys lenger og siste opptak ble foretatt høsten 2019. Studenter som har tatt emner i programmet tidligere og ønsker å fullføre, må ta kontakt med koordinator Bente Sellereite.
Målgruppe
Studiet er for skoleledere og for lærere som ønsker lederoppgaver i skolen. Studiet er også velegnet for skoleansvarlige på kommunalt og fylkeskommunalt nivå, og for personer som arbeider eller ønsker å arbeide med utviklingsoppgaver i utdanningssektoren
Utdanningens innhold
Master i skoleledelse er et handlingsorientert, kunnskapsbasert og verdiforankret studium, der aktiv deltakelse er sentralt.
- At studiet er handlingsorientert, innebærer at vi velger innhold og arbeidsmåter som er relevant for utfordringene ledere i skolen står overfor.
- At studiet er kunnskapsbasert, innebærer at undervisningen er basert på akkumulert kunnskap fra forskning og utviklingsarbeid med særlig relevans for skole- og utdanningsorganisasjoner.
- At studiet er verdiforankret, innebærer at Master i skoleledelse bygger på opplæringslovens verdigrunnlag og et humanistisk og demokratisk grunnsyn.
- At aktiv deltakelse står sentralt, innebærer at vi legger vekt på at læring er en prosess som krever engasjement og variasjon mellom forelesning, dialog, gruppearbeid og oppgaver som knytter teori til egen praksis.
Dette betyr at studentene forutsettes å delta aktivt både på og mellom samlingene, og ikke bare ta ansvar for egen læring, men også ta medansvar for fellesskapets læring, slik at vi sammen skaper et utfordrende og konstruktivt læringsmiljø.
Studiet er tilrettelagt for deltagere i full jobb og går med halv studiefart. Det er lagt opp til at studentene tar en modul (30 studiepoeng) per år. Undervisning og arbeidsmåter er organisert som en veksling mellom fysiske samlinger og nettbasert samarbeid og veiledning via nett.
Hva lærer du?
Master i skoleledelse skal utvikle evnen din til å lede virksomheter som har læring som hovedoppgave. Vårt mål er å utvikle lærende ledere. Med lærende ledere mener vi ledere som setter læring i sentrum, både for seg selv og sin organisasjon, i den hensikt å bidra best mulig til elevers og ansattes læring, utvikling og mestring. For å oppnå dette, vil vi vektlegge emner innen organisasjon og ledelse med særlig relevans for ledelse av utdanningsorganisasjoner, og vi vil ta i bruk varierte læringsformer som knytter sammen teori og praksis.
Dette sier studentene
Noen av våre studenter om studiet:
”Jeg har blitt tryggere i lederrollen. Jeg har fått flere verktøy å bruke og har kjent en god utvikling både av meg selv og hvilken måte jeg leder andre på.”
”Jeg er blitt en enda tydeligere leder, som kan spisse mine forventninger. De ansatte blir i større grad sett, dette har også sammenheng med at jeg er blitt sikrere i jobben og bruker mindre tid på oppgaver som før var en tidstyv. Nå kan jeg i større grad bruke tiden på å utvikle skolen.”
”Jeg har fått mye teoretisk ballast, har gjennom oppgaveskriving og drøftinger blitt satt i situasjoner der jeg har måttet reflektere rundt egen virksomhet og mine utfordringer som leder opp mot det teoretiske bakteppet som ligger for lederrollen og spesielt skolelederrollen.”
Eksempler på masteroppgaver
Under vil du finne et utvalg av masteroppgaver som er skrevet av tidligere studenter.
Tittel masteroppgave | Forfatter | Årstall |
---|---|---|
Skole – arbeidsliv. «Sammen om eleven/lærlingen» (Vedlegg) | Nina Forsberg | 2016 |
Når læreren sier «vi…». Hva skolens elever, lærere og ledelse legger i begrepet «god klasseledelse». | Toril Ausen | 2016 |
Ledelse av fremtidens skole - hva trenger rektor fra skoleeier? | Anne-Merete Mærli Hellebø | 2016 |
Samarbeidskulturer og kompetansedeling. Hvordan organisere lærernes arbeid med tanke på å få til kompetansedeling? | Else-Marit Nybakken | 2016 |
Skoleeiers nærvær i utviklingsarbeid. Nær, men ikke nær nok. En kvalitativ intervjustudie av hvordan en fylkeskommune følger opp videregående skolers deltakelse i et utviklingsarbeid. | Hanne Kvam og Siri Riksheim | 2016 |
Motivasjon og ledelse. Om motivasjon og jobbengasjement hos lærere i skolen, og ledelsens rolle og betydning. | Jostein Drevvatne | 2016 |
Rektor - kjenn din rolle! Du står på skolens scene. | Kathrine Berg | 2016 |
Foreldremøter som lærende møter. En kasusstudie av prosessen rundt et foreldremøte lagt opp som et lærende møte, sett fra et lederperspektiv. | Finn Roger Sørseth | 2016 |
Jakten på god klasseledelse ved to skoler. Skoleledelsens strategier og aktørenes forståelse. | Inger-Lise Sørvik Smenes og Torunn Haugan Owren | 2016 |
Skoleledelse i en digital tid – muligheter og utfordringer. Hva kjennetegner ledelse som kan bidra til læringsfremmende bruk av IKT i skolen? | Toril Klægstad Sand og Inger-Lise Risøy | 2016 |
På hvilken måte legger rektorer til rette arbeidet for å innlemme tidlig innsats i skolens praksis? | Anni Breivik | 2016 |
Hvordan kan skoleledere legge til rette for å skape en god læringskultur med fokus på elevenes læring og utvikling? | Svein Ove Dyrdal | 2016 |
Hvordan erfarer rektor at underveisvurdering bidrar til utvikling av egen skole? En studie med rektorer ved grunnskoler og maritime fagskoler. | Are Sæverudsrød Lygre og Alf Furuland | 2015 |
Ledelse av kollektive læringsprosesser. En fenomenologisk studie av seks rektorers ledelsespraksis for bedre undervisning. |
Jannicke Strugstad og Arnt-Inge Nilsen | 2015 |
Ledelse av læreres læring. En undersøkelse av hvordan rektorer i tre skoler leder læreres læring i den nasjonale satsingen "Vurdering for læring". | Benedikte Johnsen Hellevik | 2015 |
"Men det er jo, hvis man ser på det, ganske mange ting som er veldig viktig" - Ledelse av politiske initierte endringsprosesser | Ebba Ramfjord | 2015 |
På vei - sammen - i samme retning. Om utvikling av profesjonelle læringsfellesskap i skolen gjennom deltakelse i Ungdomstrinn i utvikling | Eva Berg | 2015 |
Verdien av å holde fast - eller "hold fast og hold fast og gjenta til du spyr". En fenomenologisk studie av rektors ledelse av utviklingsarbeid i lærende skoler. | Marit M. Nordbotn og Eva Sæther | 2015 |
Hva kan vi som skoleledere lære av læreres læring? En kvantitativ undersøkelse av hvordan lærerne opplever sin utvikling av praksis gjennom skolebasert kompetanseutvikling. | Eystein Angen og Bjørn Ivar Midjo | 2015 |
"Er ikkje dette kompetanseutvikling så veit ikkje eg!" Profesjonsutdanning gjennom skulebasert kompetanseutvikling | Martha Gurvin og Truls Larsen | 2015 |
På hvilke måter kan forventninger til skolevandring øke lærernes læring | Anne Berit Olaussen og Nina Holm | 2015 |
Styrket skoleledelse for fremtiden. Hvordan kan innføring av en alternativ ledelsesmodell, med rektor og avdelingsledere, bidra til en bedre pedagogisk ledelse av skolen? | Ragnhild S. Niewjaar og Sveinung Fjelde | 2015 |
Kvalitet og kvalitetsarbeid; for hvem? Diskurser uten kommunikasjon | Trine Leirvik Kristiansen | 2014 |
Kartleggingsprøver og skoleledelse. En fenomenologisk studie av hvordan rektor erfarer kartleggingsprøver som utgangspunkt for skolebasert kompetanseutvikling. | Ann Oline Vuttudal | 2014 |
Mentorordning for nytilsatte rektorer i Trondheim kommune | Berit Mari Midttun | 2014 |
"Hvis det ikke er noe som foregår, så blir det som å sovne på post". Om ledelse av implementeringa av utviklingsarbeidet "Plan for lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag" i grunnskolen i Kristiansand kommune. | Edith Husby | 2014 |
Mellom to skoler. En empirisk studie av overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn | Hanne O Fauske | 2014 |
Ledelse av skoleutviklingsprosjekt som kan medvirke til økt læringsutbytte. | Hilde Iren Meringdal | 2014 |
På veg mot en bærekraftig pedagogisk entreprenørskapskultur. Kva må til for å implementere pedagogisk entreprenørskap som ei heilheitleg satsing i skulen slik at ein felles kultur for læring kan vekse fram? | Kristin Rønn Gårderløkken | 2014 |
Rektors betydning for kompetanseutvikling i en lærende skole. Hvordan kan man gjennom god skoleledelse sette fokus på regning i alle fag - og kan det på sikt bidra til elevers motivasjon og mestring i matematikkfaget? | Marina Hauge | 2014 |
På hvilken måte legger ledere i voksenopplæring til rette for å fremme deltakernes utvikling og resultater? - En studie av skoleledere i lys av pedagogisk ledelse | Marit Evelyn Heggeland | 2014 |
Den lojale rektor. Ein studie av ein lokal kvalitetsutviklingsplan og rektor sitt arbeid med denne | Marit Sørensen | 2014 |
Kulturskoletimen - en veiviser? Å lede utvikling og endring i kulturskolen | Merete Aadnøy | 2014 |
Med angst og beven eller i fyr og flamme? Skolelederes erfaring med innføring av bærbar PC. | Michael Hopstock | 2014 |
"Hva gjør vi med resultatene?" Norsk kvalitetsvurderingssystem og skoleleders handlingsrom. | Nina E. Aandal | 2014 |
Rektors rolle i en digital utvikling i skolen | Odd Arnold Skogsholm | 2014 |
Tvunget skolebytte mellom årstrinn på Studiespesialisering. Hva betyr det for elven? Hva er utfordringene for skoleeier og skoleledere? | Oddgeir Drevdal | 2014 |
120 dager med rektor | Sverre Halvard Aass | 2014 |
Rektor og hennes sjef - Sjefens betydning for rektors skoleledelse | Tor Bitustøyl | 2014 |
Prosjekter i medvind eller motvind? En studie av faktorer som påvirker etableringsfasen av et skoleutviklingsprosjekt | Torkild Svorkmo-Lundberg | 2014 |
Med pedagogisk ledelse i fokus. Hvordan fremmer rektor pedagogisk utviklingsarbeid ved egen skole? | Astrid Rekestad Hernes og Eli Kristine Elvheim | 2013 |
Oppfatninger om rektorrollen. Hvilke oppfatninger om rektorrollen er rådende i en kommune og hvordan henger de sammen med nasjonale føringer? | Bjørg Vaagen Jakobsen og Hege Alice Østmark | 2013 |
Læring - Mennesker - Samspill. Kompetanseutvikling i en lærende organisasjon | Guri Birgitte Auran og Frode Rydland | 2013 |
Det er mye å hente, rett og slett. En oppgave om ledelse av samarbeid skole - arbeidsliv. | Hanne-Merete Hagby | 2013 |
”Vår skole er ikke så veldig flerkulturell” - om skoleledelse i en flerkulturell skole | Janne Thorvalldatter Scheie | 2013 |
Hvordan kan rektor gjennomføre skolevandring slik at lærerne får størst mulig læringsutbytte av denne? En fenomenologisk studie med tre lærere om verdien av skolevandring |
Kjell Arne Myrnes | 2013 |
Yammer – deling eller støy? Kunnskapsdeling gjennom sosiale medier i en organisasjon |
Petter Helland | 2013 |
Hvordan kan skoleleder gjennom skolevandring bidra til pedagogisk ledelse. En kvalitativ studie med fokus på erfaringer fra tre rektorer som har drevet skolevandring. | Roger Tvenge | 2013 |
Vurdering for læring. En fenomenologisk studie med utgangspunkt i et skolebasert prosjekt | Tobias Andersen | 2013 |
Samarbeid mellom hjem og skole. En kasusstudie av hvordan klassekontakter i en kommune erfarer samarbeidet med skolen, og hvordan deres erfaringer kan bidra til forbedring av samarbeidet. | Trine Fåkvam | 2013 |
Treffer Nordland fylkeskommune med sine initierte tiltak for seniorene? |
Alf Langnes | 2012 |
Hvorledes erfarer rektorer i grunnskolen i Oslo arbeidet med profesjonell kompetanseutvikling for lærerne som utviklingstiltak for å oppnå bedre elevresultater? En fenomenologisk studie med tre rektorer |
Berit Arnesen | 2012 |
Med hjarte på rette staden. Leiarutfordringar i ein skole for alle | Eden Magnhild Hoem | 2012 |
Hvilke forhold bidrar til å utsette pensjoneringsalderen blant lærere i videregående skole i Oppland fylkeskommune? | Anne Elisabeth Sjåheim | 2012 |
Hva kjennetegner skoleledelse som legger til rette for kollektiv læring blant lærerpersonalet i prosjektet vurdering for læring? | Gunnar Ljotebø | 2012 |
Mobbing i skolen. Rektors oppfatning og ansvar. | Hilde Folkvord Juul og Wictor Juul | 2012 |
Hvordan anvender rektor undervisningsevaluering til utvikling i videregående skole? | Liv Aashjem | 2012 |
Ledelse av etnisk mangfold | Marit O. Langås | 2012 |
"Rana kommune som skoleeier - utfordringer etter Terra-skandalen» Skoleeierens vedtak og skolelederens rolle. Diskursanalyse av et offentlig dokument. | Morten Einar Edvardsen og Mette Meidell | 2012 |
Lærernes kontinuerlige kompetanseutvikling. En empirisk studie av læreres refleksjoner og erfaringer | Nina Aagensen Vasseljen | 2012 |
«Si meg – vet rektor hva vi holder på med»? Hva er lederutfordringene i lærernes læring og skolens didaktiske utviklingsarbeid ved Byen videregående skole? | Sigrid Grøtte | 2012 |
Makten i Mellom. Intervjuer med fire mellomledere i videregående skole | Sigrid Marumsrud | 2012 |
Fra ide til ny praksis, er lederne hekta på? Om skoleutvikling og ledelse | Siss Ragnhild Pedesen | 2012 |
På vei mot en lærende flerkulturell skole? | Siv Grete Stamnes | 2012 |
Hvordan forstår rektorer begrepet kvalitet i skolen og hva vektlegger de i utøvelse av ledelse for å nå skolens faglige og sosiale mål? - en fenomenologisk studie med fem rektorer i grunnskolen. | Torleif Grønli og Henning Antonsen | 2012 |
Ledelse i en lærende skole. Hvilke erfaringer har skoleleder med ledelse av lærernes læring? | Turid Furumo | 2011 |
Hvordan opplever skolelederne i Blå kors-skolene mulighetene til å utvikle skolens læringsmiljø? | Gørild Joramo | 2011 |
Det handler om å lære! En kvalitativ studie av skolelederens rolle i utviklingsarbeid og av lærernes læring gjennom deltakelse | Torill Langstrand Haugen | 2011 |
- Nei, den tillitsvalgte har ingenting med ledelse å gjøre. Om partssamarbeid i skolen. Hva preger den tillitsvalgtes rolleforståelse i møtet med skoleleder, og hvordan manifesteres denne sett i lys av Hovedavtalens intensjoner om partssamarbeid? |
Kirsti Øyum-Jakobsen |
2011 |
Frå stryk til ståkarakter – suksessfaktorar i ekstraundervisinga i matematikk og implikasjonar for skoleleiar. | Jorunn Oftedal | 2011 |
Skole- og læringskulturens betydning for læringsresultatene. En kvantitativ studie av skolebidrag og læringsmiljøets betydning, i utdanningsprogram for studiespesialisering ved videregående skoler i Trøndelag. | Jostein Brøndstad | 2011 |
Rektor som leder av skolen i digital utvikling. Hva kjennetegner ledelse som kan bidra til å fremme utvikling av digital kompetanse hos elevene? | Roger Kransvik | 2011 |
Ledelse av skoler som er organisert med lærerteam | Aagot Monsen | 2011 |
Hvordan opplever rektor lederutfordringene ved utvikling av en vurderingspraksis som fremmer læring? | Sigrun Bergseth | 2011 |
Inkludering i skolen. Vedlegg | Sissel Fuglestad | 2011 |
Rekruttering av lærere. En kvantitativ undersøkelse av hva lærerstudenter legger vekt på når de skal søke jobb i skolen. | Gro Li Sletvold | 2011 |
Hvordan kan organiseringen av nettstøttet opplæring i Nordland kvalitetssikres? | Wenche Stenersen | 2011 |
”Vurdering er ikke bare for spesielt interesserte”. En fenomenologisk studie av hvordan lærere opplever skoleleders rolle i arbeidet med vurdering for læring | Ann-Rose Dahl | 2010 |
Gratisprinsippet i grunnskulen – kollektive løysingar mot individuelle rettar. Kva for utfordringar opplever rektor når foreldre ønskjer å gjennomføre prosjekt utanfor skulen si økonomiske ramme? | Asbjørn Vatne | 2010 |
Kvalitet i skolen, utopi eller oppnåelig virkelighet? En fenomenologisk studie av hvordan skoleledere og skoleeier opplever at samarbeidet påvirker kvalitet i skolen. | Berit Wahl | 2010 |
Skoleledelse, implementering og kvalitetssikring. En studie knyttet til kvalitetssikring av et utviklingstiltak i Nordland fylkeskommune | Geir Solli | 2010 |
Oppnår Hordaland Fylkeskommune økt læring og bedre ressursutnyttelse ved innføring av ny lederstruktur i skolen? | Kerstin Karlsen | 2010 |
Hva styrer lærernes pedagogiske praksis, og hvilke utfordringer gir dette skoleleder i forhold til pedagogisk ledelse? | Kristoffer Forfang | 2010 |
”I oppmerksomheten ligger kuren”. En evaluering av målretta utviklingstiltak i den videregående skolen i Nordland fylkeskommune, sett opp mot teorier om skoleutvikling, endring og omstilling. | Kurt Henriksen | 2010 |
Mye står på spill. En studie av spillere, spill-kompetanse og deres forhold til skolen | Sylvia Hoff | 2010 |
Dynamisk ledelse - handlekraftig rektor, en masteroppgave om rektors handlinger under implementering av IKT | Terje Røvik | 2010 |
Skoleledelse i et dannelsesperspektiv. En litteraturstudie knyttet til begrepene dannelse, ledelse av skole og skole som dannelsesinstitusjon. | Alf Ekholm | 2009 |
Skolevandring - en systematisk metode for direkte, pedagogisk ledelse hos rektor | Anders Lehn | 2009 |
Fører alle veier til Rom? Om strategier for kvalitetsutvikling i videregående skoler – Rektors rolle og muligheter | Bjørn Johannessen | 2009 |
Ansvarliggjøring og økt fokus på kvalitet gjennom tester og undersøkelser. | Siv Tove Sødal og Hege Bjerkli Daaland | 2009 |
Hva legger skoleledere i den videregående skolen i kvalitetsbegrepet? | Kai Myrvang | 2009 |
Skolelederens betydning for lærernes samarbeid.En kvalitativ studie av en lærergruppes opplevelse av ledelsens betydning for deres samarbeidslæring. Vedlegg | Sigrun Reitan | 2009 |
"De veit ittje en gong at æ e same".Om norskkulturelle skolers utfordringer i møte med samiske elever og konsekvenser for ledelse. | Katrine Kalvig | 2008 |
"Fare for kunst".Å lede en skole med vekt på den estetiske dimensjon i læringsarbeidet. | Geir Grav og Berit Kirksæter | 2008 |
Hvordan opplever skoleledere sammenhengen i grunnopplæringa? - en fenomenologisk studie basert på samtaler med tre rektorer i videregående skole og tre i grunnskolen | Ronny Engan | 2008 |
Skoleledelse. Et samspill mellom rektor og kontaktlærer | Synnøve Tangen | 2008 |
Faglig ansvarlig
Faglig ansvarlig
Fakultet: Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap
Institutt: Institutt for lærerutdanning