Læringsutbytte - Spesialpedagogikk - erfaringsbasert masterprogram (deltid)
MENY
Spesialpedagogikk
Erfaringsbasert masterprogram
Spesialpedagogikk
– Læringsutbytte
Læringsmål
Læringsutbytte
Kunnskaper
- Studentene har inngående kunnskap om teorier og sentrale begreper som brukes innenfor de spesialpedagogiske, synspedagogiske og audiopedagogiske fagdisiplinene.
- Studentene har inngående kunnskap om lover, regler og retningslinjer for arbeid i et inkluderende samfunn for mennesker med en synssvekkelse, en hørselsvanske og/eller andre funksjonsvansker.
- Studentene har inngående kunnskap om hvordan en kan legge til rette for læring og deltakelse for personer med funksjonsnedsettelse, syns- og hørselsvansker i et livsløpsperspektiv.
Ferdigheter
- Studenten har ferdigheter til å kartlegge og tilrettelegge for læring og deltakelse hos personer med syns- , hørselsvansker og/eller andre funksjonsvansker.
- Studenten har veilednings- og rådgivningskompetanse.
- Studentene kan samarbeide med ulike aktører innen kunnskap om det spesialpedagogiske hjelpe- og støttesystemet, de har kunnskap om samarbeid med bruker, foreldresamarbeid, samt tverrfaglig- og tverretatlig samarbeid.
- Studenten kan følge forskningsetiske prinsipper i gjennomføringen av et selvstendig forskningsprosjekt under veiledning i form av en masteroppgave med tema fra spesialpedagogiske eller syns- eller audiopedagogiske emner.
Generell kompetanse
- Studentene kan arbeide selvstendig med spesialpedagogiske eller syns- eller audiopedagogiske problemstillinger
- Studentene kan planlegge, gjennomføre og begrunne relevante spesialpedagogiske eller syns- eller audiopedagogiske tiltak.
- Studentene kan kommunisere og samarbeide godt med personer med funksjonsvansker, foresatte, pårørende og andre fagpersoner.