Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

Spesialpedagogikk (MPRSPED)

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Studier
  2. Spesialpedagogikk (MPRSPED)
  3. Læringsutbytte

Språkvelger

Læringsutbytte - Spesialpedagogikk - erfaringsbasert masterprogram (deltid)

×
  • Erfaringsbasert masterprogram i spesialpedagogikk
  • Om studieprogrammet
  • Søk opptak
  • Studiets oppbygning
  • Pris og angrerett
  • Læringsutbytte
    • Synspedagogikk
    • Audiopedagogikk
    • Spesialpedagogikk
  • Karrieremuligheter
  • Dette sier studentene
  • Praktisk informasjon
MENY

Spesialpedagogikk

Erfaringsbasert masterprogram

Spesialpedagogikk

– Læringsutbytte

Læringsmål

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • Studentene har inngående kunnskap om teorier og sentrale begreper som brukes innenfor de spesialpedagogiske, synspedagogiske og audiopedagogiske fagdisiplinene.
  • Studentene har inngående kunnskap om lover, regler og retningslinjer for arbeid i et inkluderende samfunn for mennesker med en synssvekkelse, en hørselsvanske og/eller andre funksjonsvansker.
  • Studentene har inngående kunnskap om hvordan en kan legge til rette for læring og deltakelse for personer med funksjonsnedsettelse, syns- og hørselsvansker i et livsløpsperspektiv.

Ferdigheter

  • Studenten har ferdigheter til å kartlegge og tilrettelegge for læring og deltakelse hos personer med syns- , hørselsvansker og/eller andre funksjonsvansker.
  • Studenten har veilednings- og rådgivningskompetanse.
  • Studentene kan samarbeide med ulike aktører innen kunnskap om det spesialpedagogiske hjelpe- og støttesystemet, de har kunnskap om samarbeid med bruker, foreldresamarbeid, samt tverrfaglig- og tverretatlig samarbeid.
  • Studenten kan følge forskningsetiske prinsipper i gjennomføringen av et selvstendig forskningsprosjekt under veiledning i form av en masteroppgave med tema fra spesialpedagogiske eller syns- eller audiopedagogiske emner.

Generell kompetanse

  • Studentene kan arbeide selvstendig med spesialpedagogiske eller syns- eller audiopedagogiske problemstillinger
  • Studentene kan planlegge, gjennomføre og begrunne relevante spesialpedagogiske eller syns- eller audiopedagogiske tiltak.
  • Studentene kan kommunisere og samarbeide godt med personer med funksjonsvansker, foresatte, pårørende og andre fagpersoner.

Læringsutbytte for studieretningene

  • Synspedagogikk
  • Audiopedagogikk
  • Spesialpedagogikk

NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn