Organisasjon og ledelse (erfaringsbasert masterprogram)

Læringsutbytte for idrettsledelse


Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • Idrett og markedsføring
  • Faktorer som påvirker tilbud og etterspørsel av varer og tjenester innenfor idretten, samt samfunnsøkonomiske virkninger av idrettslige aktiviteter
  • Sentrale organisasjons- og ledelsesteorier
  • Idrettens rammebetingelser og samfunnsoppgave

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere idrettens situasjon, utfordringer og muligheter, på ulike organisasjonsmessige nivå
  • kan iverksette tiltak, og evaluere hvordan tiltakene har virket i organisasjonen og i forhold til omgivelsene.
  • kan utvikle og forsterke sin strategiske markedsføringstilnærming av idretten ovenfor målgruppene publikum og sponsorer/samarbeidspartnere

Studentene har ferdigheter i å:

  • utvikle og forsterke strategiske markedsføringstilnærming av idretten ovenfor målgruppene publikum og sponsorer/samarbeidspartnere
  • analysere atferden både til aktører som opererer innenfor idretten og de som indirekte påvirker idrettens premisser, slik som eksempelvis media, sponsorer og den offentlige sektoren
  • analysere aktuelle problemstillinger knyttet til idrettens organisering og ledelse
  • presentere muntlig eget faglig arbeid, og delta i faglige diskusjoner

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår samspillet mellom omgivelsene og organisasjoner som er basert på medlemsdemokrati og stor andel frivillige.
  • kan anvende sine teoretiske, metodiske og erfaringsbaserte kunnskaper og utvikle en analytisk og reflektert tilnærming i utviklingen av egen idrett, samt markedsføring av denne overfor publikum og samarbeidspartnere.