Læringsutbytte - Logopedi - erfaringsbasert masterprogram (deltid)
MENY
Logopedi
Erfaringsbasert masterprogram, Trondheim
Logopedi
– Læringsutbytte
Logopedi
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten:
- forstår årsaker, konsekvenser av og behandlings-/opplæringsmetoder for språk-, tale-, stemme- og svelgevansker.
- forstår normal og avvikende språk- og taleutvikling, stemmeproduksjon og svelgfunksjon.
- forstår språkvitenskapelig teori og metode, vitenskapsteori og forskningsmetode.
- har forskningsbasert kunnskap om profesjonell kommunikasjon og profesjonell etikk.
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan kartlegge og analysere menneskers kommunikasjon, språk, tale, stemme og svelgfunksjon.
- kan arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske problemstillinger tilknyttet de logopediske fagfeltene og kritisk vurdere resultatene av tiltak.
- kan følge forskningsetiske prinsipper i gjennomføringen av et selvstendig forskningsprosjekt under veiledning. Dette i form av en masteroppgave med tema fra logopediske emner og/eller språk-/kommunikasjonsvitenskapelige emner.
- kan velge relevante kartleggingsverktøy og gjennomføre utredninger av patologisk kommunikasjons-, språk-, tale-, svelg og stemmevansker.
- kan planlegge, gjennomføre og begrunne relevante logopediske tiltak.
- kan kommunisere og samarbeide godt med foresatte, pårørende og andre fagpersoner.
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger som logopedarbeid innebærer.
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker det logopediske fagområdets uttrykksformer.
- kan kommunisere om logopedfaglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet både med spesialister og til allmennheten.
- kan bidra til logogpedfaglig utvikling gjennom å anvende tilegnete kunnskaper og ferdigheter i forskning- og utviklingsarbeid.
- har kunnskap om vitenskapelig tenkemåte, vitenskapelig arbeid og akademisk framstilling.