Hva kan jeg bli?

Bachelor i arkiv, museum og dokumentasjonsforvaltning

Hva kan du bli?

Foto: Elin Iversen/NTNU

Digital teknologi gir nye muligheter for å trygge og tilgjengeliggjøre dokumentarv og dokumentasjon om kulturarv. For å sikre en god overgang fra analoge til digitale forvaltningssystemer i arkiv- og museumssektoren, er det behov for medarbeidere med både teknologiske ferdigheter og innsikt i arkivenes og museenes systemer, arbeidsmåter og samfunnsrolle. Innenfor dokumentasjonsforvaltning i privat og offentlig sektor er det viktig å ha god forståelse for ulike saksbehandlingssystemer og for viktigheten av sikkerhet og tilgjengelighet av alle typer samfunnsdokumentasjon.

Arbeidslivsrelevans

Det stadige behovet for oppdatert kunnskap gjør studiet velegnet også for deg som allerede jobber innen arkiv eller museum og som ønsker mer IT-faglig kunnskap og teoretisk innsikt.

Arkiv, museum og dokumentasjonsforvaltning har nær kobling til et variert praksisfelt med mange mulige arbeidsgivere, også utover museer og arkivinstitusjoner. Alle offentlige virksomheter (kommuner, fylkeskommuner, offentlige etater, departementer) har arkiv og er avhengig av kunnskapsrike medarbeidere for god dokumentasjonsforvaltning. Også i privat sektor er virksomheter opptatt av å ta vare på arkiver og samlinger, og de trenger kompetente medarbeidere på feltet.

Bachelorstudiets tverrfaglige ballast gjør deg skikket til å samarbeide tett med IT-arbeidere og kulturarbeidere. Dette er en styrke i framtidas museums- og arkivsektor, som må endre seg for å innfri muligheter og løse utfordringer som det digitale samfunnet gir. 

Tidligere studenter ved bachelor i arkiv, museum og dokumentasjonsforvaltning jobber blant annet som:

  • arkivansvarlig
  • arkivar
  • arkivmedarbeider
  • førstekonsulent
  • konsulent
  • museumsmedarbeider
  • rådgiver
  • seksjonsleder
  • seniorkonsulent

Ved arbeidsplasser som:

  • Arbeidstilsynet
  • Domstoladministrasjonen
  • Interkommunalt Arkiv Trøndelag
  • Kommune
  • Kommunal dokumentasjonsforvaltning
  • Luftfartstilsynet
  • Nasjonalbiblioteket
  • NTNU, Avdeling for dokumentasjonsforvaltning
  • Papirdepot
  • Stiklestad nasjonale kultursenter

Karriereveiledning – hva kan jeg bli?

NTNU Karriere kan hjelpe deg med å sortere dine muligheter, og tilbyr blant annet kurs, foredrag og veiledning innenfor områdene utdanningsvalg, å være ny student, bevisstgjøring av kompetanse og jobbsøking.


Utdannelse og jobbmuligheter

7000 tidligere studenter har fortalt oss hvordan det har gått med dem etter de ble uteksaminert fra NTNU.


Praksisplasser og jobber

NTNUs studenter er svært attraktive for arbeidslivet. Det lønner seg å komme i kontakt med arbeidslivet før studiene er ferdig. NTNU Bridge kobler NTNU-studentene og arbeidslivet i samarbeid om tema til oppgaver, praksisplasser og jobber.


Bruk NTNU Alumni-nettverket

NTNU Alumni vil være nyttig for deg som student og videre gjennom hele din karriere. Du kan dra nytte av tidligere studenters erfaringer og få innblikk i arbeidslivet nasjonalt og internasjonalt. 

 

Studentintervju

Studentportrett Ane Richardsen. Foto

Jeg har fått et bedre øye for hva som er viktig å tenke på når vi arkiverer

Navn: Ane Richardsen

Studieretning: Bachelor i arkiv- og samlingsforvaltning

Arbeider som: Førstekonsulent i arkiv hos Domstoladministrasjonen

Ved å jobbe i arkiv får man en meget god innsikt i organisasjonen, noe som gjør arbeidet svært lærerikt.

Hva jobber du med?

Jeg jobber i arkivet hos Domstoladministrasjonen, hvor vi er fem arkivansatte, inkludert en arkivleder. Vi håndterer all inngående post til organisasjonen, både papir og digital. Vi har også ansvarsområder som innebærer å lære opp og hjelpe saksbehandlere med vårt arkivsystem (Websak), vi håndterer innsynsbegjæringer og har ansvar for at vår journal blir publisert offentlig. I tillegg kommer det "usynlige" arbeidet med å utarbeide rutiner og klare regler for godt arkivhold.

Hva er det beste ved jobben din?

Det beste ved jobben er et godt fagmiljø, samtidig som at det sosiale også er på topp. Ved å jobbe i arkiv får man en meget god innsikt i organisasjonen, noe som gjør arbeidet svært lærerikt innenfor en sektor (justis) som jeg ikke kunne så mye om fra før. I tillegg er det flere fordeler med å jobbe statlig, for eksempel er fleksitid og pensjonssparing ting jeg setter pris på.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Jeg hadde et vikariat hos Miljødirektoratet som gjorde at jeg fikk mersmak for arkivsektoren, så da NTNU startet opp med en bachelor i arkiv- og samlingsforvaltning, begynte jeg der. Etter mitt første studieår fikk jeg deltidsjobb i arkivet hos Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider. Den utlysningen ble faktisk publisert gjennom studiet, så uten NTNU hadde jeg nok ikke fått den. Det første året hadde jeg også en praksisuke hos Domstoladministrasjonen, og det var den uken som gjorde at jeg fikk jobben jeg har nå. Det at jeg hadde fått vist meg frem litt, og det at jeg fikk relevant erfaring under studietiden ga meg altså et jobbtilbud.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Den brukes på flere måter, for eksempel er jo lovverket rundt arkiv og offentlighet viktig å ha kjennskap til. Også det å ha en grunnleggende forståelse for hvorfor vi i det hele tatt har arkiv er svært hjelpsomt, og fører igjen til at man har et bedre øye for hva som er viktig å tenke på når vi arkiverer. Forskjellige gruppeoppgaver i studietiden har gjort at jeg samarbeider fint med andre kolleger, og akademisk skriving har styrket min formuleringsevne. Ellers er det jo også flere konkrete ting, som eksempelvis kassasjonsregler og kunnskap om hva som faktisk er arkivverdig nyttig å ha et innblikk i fra før.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Som nevnt tidligere, jobbet jeg deltid hos Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider de to siste årene av bachelorgraden. Det var uten tvil meget nyttig og lærerikt. Og ikke minst var det også en meget spennende arbeidsplass.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Bruk praksisukene for det de er verdt! Til og med én uke kan være nok til å gi et godt inntrykk, og da kan du fort rykke litt opp i køen hvis det skulle dukke opp en utlysning. Jeg spurte også en av de ansatte om å være referanse for meg når jeg søkte på deltidsjobben, så det kan være et annet godt tips – om du føler det passer seg sånn.

Videre studier

Bachelorprogammet i arkiv, museum og dokumentasjonsforvaltning gjør deg kvalifisert for å søke på flere toårige masterprogram. 

Du kan for eksempel søke deg til

Du kan også være faglig kvalifisert til andre masterprogram, slik som:

Masterstudier på NTNU

Andre masterprogram på NTNU kan også være aktuelle for deg.

Du er selv ansvarlig for å kontrollere spesifikke opptakskrav for disse programmene, og planlegge hvilke valgbare emner du må ta for å være kvalifisert for opptak på disse.

 

Vil du ta videreutdanning eller deltidsstudier?

NTNU VIDERE tilbyr videreutdanning og deltidsstudier tilpasset deg som er i arbeidslivet. 

Du kan ta videreutdanning innenfor

Kursene er av kortere eller lengre varighet på bachelor- og masternivå. Undervisningen er fleksibel og har ofte en kombinasjon av aktiviteter på nett og intensive samlinger. 

Doktorgradsutdanning (ph.d.)

Etter et masterprogram er det mulig å ta en doktorgradsutdanning (ph.d.).

En ph.d. er det høyeste nivået for formell utdanning i Norge.

En doktorgrad fra NTNU kvalifiserer deg for ledende arbeid innen næringsliv, forvaltning, høyere utdanning og forskning.

Innholdet i studet LTARKIV

  • «Det mest relevante er vel det jeg lærte om lovverk. I tillegg, det å avgjøre hva som er arkivverdig.»
  • «Teorien bak hvorfor ting skal skjermes, hvorfor vi ikke kan slette ting uten videre fra arkivet, hvorfor vi ikke kan endre dokumentinnhold etter de er journalført, osv.»
  • «Kort oppsummert: en verktøykasse av kunnskap som kan hektes på det praktiske man lærer i arbeidslivet.»
  • «Arkivteori»
  • «Arkiv og IT delen er generelt veldig nyttig i jobben! Forståelse for integrasjoner mellom IT-systemer kommer godt med.»
  • «Samfunnsoppdraget, rollen arbeidsoppgavene spiller for vårt demokrati, for rettsikkerhet og en åpen offentlig sektor der blant annet lik behandling av like saker er lovpålagt. Forståelse for lovverk som styrer fagfeltet og arbeidsoppgavene, samt mer teknisk forståelse av databaser og hvordan programmer fungerer. Vil snart tre inn i et nytt vikariat som digital dokumentasjonsforvalter, der jeg vil få mer erfaring med ulike arkivfaglige digitaliseringsprosjekter, og da vil jeg dra nytte av det meste fra studiet vil jeg tro.»
  • «Det eneste faget jeg ikke kan se at jeg får bruk for, er administrasjonshistorie.»
  • «Ja, spesielt innen områder som bevaring og kassasjon, lovverk, journalføring, ordninga prinsipper, samarbeid mm.»
  • «God grunnforståelse for datasystemer og lovverk.»
  • «Den praktiske kunnskapen og teoretiske forståelsen har vært svært nyttig.
  • «Jeg merker at mye av teorien jeg lærte på studiet kommer til nytte, særlig når det er snakk om arkivmaterialets roller i samfunnet, samt hvor sensitivt informasjon/materiale er hvis det ikke blir ordentlig registrert med tanke på gjenfinning. Arbeidsoppgavene mine er derimot veldig rutinepreget, slik at jeg får ikke brukt alt jeg lærte fra studiet på akkurat det området. Men det er stadig møter og diskusjoner om utvikling og hvordan å løse nye problemstillinger som dukker opp, og der får jeg brukt en del av læringsmålene fra studiet. I tillegg hadde vi et lite tema på studiet om kunnskapsdeling innad organisasjoner gjennom bruk av f.eks. wikier. Jeg forstod lite av det da jeg studerte, men nå skjønner jeg hva det var snakk om og hvor viktig det er å dele sin kunnskap med de andre ansatte slik at kunnskap om ulike arbeidsoppgaver blir personavhengig.»
  • «Ordningsprinsipper., proveniensprinsippet, alt av lovverk.»
  • «System forståelse»
  • «Ja, klart det, men skulle ønske vi hadde hatt enda mer om arkivdanning og forvaltningsrett på studiet. Hatt mest nytte av å skrive BA-oppgaven i tillegg til emnet LBAS 3002.»
  • «Dokumentasjonsforvaltning og IT.»

CTA bunnlenke - krysspublisert artikkel (ID 1304046982)