Emne - Ernæring, psykisk helse og prestasjon - PSY6013
PSY6013 - Ernæring, psykisk helse og prestasjon
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2022/2023
Faglig innhold
De som jobber med og rundt miljøer eksponert for utfordringer knyttet til ernæring og psykisk helse står ovenfor ansvarsfulle oppgaver med hensyn til å skape en god kultur som fremmer både prestasjon og helse. Det stilles krav til praktisk anvendelse av grunnleggende idrettslig ernæringskompetanse samt innsikt i «det ikke-fungerende individet/ dårlig ernærte individet» for å skape gode rammebetingelser for ivaretakelse og utvikling av helhetsutøveren. Deltakeren vil lære teoretiske og praktiske tilnærminger til «den ikke-fungerende utøveren» for å skape gode rammebetingelser for ivaretakelse av helhetsutøveren.
Emnet vil gi deltakeren kunnskap om ernæring som et virkemiddel for å skape god psykisk helse versus ernæringatferd knyttet til psykiske helseplager. Emnet vil også gi en innføring i hvordan man kommuniserer med individer for å skape åpenhet og motivasjon for positiv endring.
Deltakeren vil få innsikt i de viktigste aspektene ved ernæring og idrettsernæring, samt ernæringsrelaterte utfordringer knyttet til helhetsutøveren. Det inkluderer generelle prinsipper men bygger på spesifikke eksempler fra forskjellige idretter for å illustrere ernæringsmessige krav for utøvere i trening og konkurransesammenheng. Emnet gir avansert kunnskap som fremhever ernæringsstrategier og tilnærmingsmetoder som kan benyttes for å oppfylle disse kravene.
Temaer:
- Grunnleggende ernæringslære
- Idrett- og prestasjonsernæring
- RED-S (Lav energitilgjengelighet i idretten)
- Spiseforstyrrelser
- Spesifikke og alternative kostholdsstrategier
- Psykologiske mekanismer
- Fysiologiske mekanismer
- Arbeidsallianser og kommunikasjonsverktøy
- Ressursfokus og ressursutvikling
- Handlingskompetanse og påvirkningsferdigheter
- Perspektiv, orientering og styring
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten ...
- har kunnskap om ernæring for optimal prestasjon uten å skape psykiske helseproblemer
- har grunnleggende teoretisk og praktisk anvendt kunnskap om ernæring og helse for god idrettslig prestasjon og utvikling med fokus på helhetsutøveren
- har kunnskap om mulige sammenhenger for det «ikke-fungerende individet/dårlig ernærte individet»
Ferdigheter
Kandidaten ...
- kan formidle kunnskap som deltaker kan nyttiggjøre seg av
- kan tilrettelegge for en sunn idrettskultur som fremmer både prestasjon og helse
- har kjennskap til et prestasjonsfremmende og helsefremmende kosthold samt forebyggende ernæringsstrategier ved oppdagelse av brudd som lav energitilgjengelighet og spiseforstyrrelsesproblematikk
- har opparbeidet relasjonelle ferdigheter for å skape en god allianse
Generell kompetanse
Kandidaten ...
- har handlingskompetanse for riktig tilnærming og kommunikasjon av ernæring og helse i møte med individ, gruppe og miljø
- kan påvirke og tilrettelegge for gode sunne sirkler og implementere forebyggende kompetanse både for den enkelte, for gruppen og miljøet som helhet
Læringsformer og aktiviteter
Emnet gjennomføres med 5 samlinger. Den første og siste samlingen á 2 dager, den andre, tredje og fjerde samlingen á 1 dag.
Emnet har teoretisk undervisning, relevante kasusoppgaver og stiller krav til individuelle refleksjoner knyttet til dagsaktuelle utfordringer/problemstillinger. Sentralt i emnet er at deltakerne skal lære å knytte sammen teori og praksis, og anvende opparbeidede ferdigheter som en ressurs i sine relasjonelle arbeidsoppgaver.
På samling 1 skal deltakerne kartlegge sin egen ernæringsfilosofi. På samling 2 gjennomfører deltakerne en multiple choice med vekt på grunnleggende ernæringskunnskap. På samling 5 gjennomfører deltakerne en multiple choice med vekt på idrettsernæring og relevante lidelser. På samling 5 er det lagt vekt på kasusoppgaver i grupper og plenum.
Emnet avsluttes med en 14-dagers skriftlig hjemmeeksamen etter siste samling (karakterskala fra A-F).
Obligatorisk oppmøte på samlingene, minimum 80% oppmøte. Obligatoriske oppgaver på samlingene.
Obligatoriske aktiviteter
- Multiple Choice, grunnleggende ernæringslære
- Multiple Choice om grunnleggende ernæring og idrettsernæring
Mer om vurdering
14-dagers skriftlig hjemmeeksamen gjennomføres etter siste samling. Alle hjelpemidler tillatt.
Samme vurderingsform ved utsatt eksamen.
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Etter- og videreutdanning ved Institutt for psykologi (IPSEVU)
Anbefalte forkunnskaper
Målgruppen for emnet er de som jobber i miljøer hvor kombinasjonen ernæring, psykisk helse og prestasjon er aktuelt: Idrettsmiljøer, skolesektor, helsesektor, (næringsliv). som trenere, støtteapparat, idrettslærere, helsesykepleiere.
I tillegg bør deltakerne ha tilstrekkelig motivasjon og praktisk mulighet til å prioritere og gjennomføre studiet
Forkunnskapskrav
Fullført bachelorgrad.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Ingen
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Psykologi
- Samfunnsfag og psykologi
Ansvarlig enhet
Institutt for psykologi
Administrativ enhet
Seksjon for etter- og videreutdanning
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"