course-details-portlet

POL8521

Velferdsstat og helsepolitikk: Utfordringer, reformer og nye prioriteringer

Velg studieår
Studiepoeng 10
Nivå Doktorgrads nivå
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Kurset gir en innføring i velferdsstat og helsepolitikk i et komparativt perspektiv. De siste tiårene har europeiske velferdsstater gjennomgått omfattende endringer når det gjelder mål, prioriteringer og virkemidler, og dagens velferdsstat er en helt annen enn den som vokste fram i forrige århundre. Dette kurset gir først en introduksjon til den tradisjonelle velferdsstaten: hvorfor fikk vi velferdsstater, hva er deres oppgaver og hvorfor er de så ulike på tvers av land? Deretter belyses krisen som oppsto i mange lands velferdsstater på 1990-tallet: hvorfor oppsto krisen, hva besto utfordringene i, og hvordan ble disse løst? Kursets tredje del tar så for seg det vi kan kalle for «den nye velferdsstaten»: hvorfor er det fortsatt behov for reformer av velferdsstaten, hva er det som gjør slike reformer så vanskelige og hvorfor blir de likevel gjennomført, hva kjennetegner den nye velferdsstatens politikk, og vil den kunne overleve de nye interne og eksterne utfordringene den står overfor? Kurset benytter seg gjennomgående av helsesektoren for å gi studentene en praktisk og empirisk forståelse av problemstillingene som introduseres. Helsesystemet utgjør den viktigste og mest kostnadsdrivende delen av velferdsstaten, og er derfor også den sektoren som har gjennomgått de mest dramatiske endringene. Mange av reformene har utfordret den tradisjonelle byråkratiske og profesjonelle styringen ved å innføre prinsipper fra privat sektor. Disse endringene knyttes gjerne til merkelappen "New Public Management", der en grunnleggende målsetting har vært å få en slankere og mer effektiv offentlig sektor, med mindre vekt på regler og prosess, og mer vekt på resultater. Selv i land som tradisjonelt har hatt universelle og offentlig styrte velferdsstater, som de nordiske landene, har man nå innført mer konkurranse og marked utfra en antagelse om at dette vil øke kvaliteten og gi mer effektive tjenester. Hva betyr disse endringene for den politiske styringen og forvaltningen av velferdsstaten?

Læringsutbytte

Kunnskapsmål - studenten skal:

  • ha kunnskap om de viktigste utviklingstrekkene i velferdsstaten, og om hovedtrekk i forskjeller mellom ulike land når det gjelder omfang, oppgaver og organisering
  • ha kunnskap om bakgrunnen for de mange reformene av velferdsstaten på 1990-tallet, og hvordan dette har endret mål, oppgaver og organisering av tjenestene
  • ha kunnskap om hovedtyper av helsesystemer og helsepolitikk i et komparativt perspektiv
  • være i kunnskapsfronten om de siste tiårenes helsereformer i ulike land, og hvordan dette har endret helsesystemenes struktur og organisering
  • være i kunnskapsfronten om «den nye velferdsstaten», og hvilke interne og eksterne utfordringer den står overfor

Ferdighetsmål - studenten skal kunne:

  • beskrive velferdsstater og utforming av helsepolitikk i ulike systemer
  • bruke sentrale begreper til å analysere utfordringer i velferdsstaten
  • bruke relevante teoretiske tilnærminger til velferdsstat og helsepolitikk for å forklare variasjoner mellom land, og til å analysere fordeling av makt og ressurser i tjenestene
  • behandle et av temaene som tas opp i undervisningen i en selvstendig empirisk analyse på høyt internasjonalt nivå.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger og seminarer tilsvarende 4 timer pr. uke. Veiledning av paperet. Vurderingsform: Paper. Paperet skal være en selvstendig behandling av et tema fra undervisningen. Det bør være på inntil 20 sider. Hvis 6 eller færre studenter melder seg til et emnet de 2 første undervisningsukene blir undervisningen gitt som et veiledet lesekurs.

Mer om vurdering

Vurderingsform: Individuelt paper. En identisk versjon av eksamensbesvarelsen kan ikke brukes direkte inn i avhandlingen som en artikkel eller kapittel. En omarbeidet versjon av eksamensbesvarelsen kan inngå i avhandlingen. Ved gjentak av ikke bestått eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon av tidligere innlevert paper i emnet. Dersom innleveringen er en omarbeidet versjon av et tidligere innlevert paper, må dette presiseres i paperet.

Forkunnskapskrav

Mastergrad eller tilsvarende i statsvitenskap.

Kursmateriell

Oppgis ved semesterstart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
POL3523 10 sp Høst 2017
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Samfunnsfag
  • Samfunnsvitenskapelige fag
  • Statsvitenskap

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for sosiologi og statsvitenskap

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2025

Oppgave
Vekting 100/100 Dato Innlevering 28.11.2025 Tid Innlevering 15:00 Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2026

Oppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment