Emne - Medisin for realfag- og teknologistudenter - MFEL3010
MFEL3010 - Medisin for realfag- og teknologistudenter
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 3 timer | KALKULATOR |
Faglig innhold
Emnet vil gi en grunnleggende innføring utvalgte emner innen cellefysiologi, nevrofysiologi og sirkulasjonsfysiologi, og relatert patofysiologi. Hovedhensikten er å illustrere hvordan fysiologi interagerer med teknologi, illustrert ved en fundamental introduksjon til forskjellige medisinske billeddiagnostiske metoder: Røntgen, CT, MR, ultralyd, nukleærmedisinsk metoder (SPECT/PET), og til EKG. Noen teknologiske behandlingsmetoder innen sirkulasjonsfysiologi vil også bli vist, likeledes en introduksjon til basal treningsfysiologi og oksygenopptak.
Et mål er også å gi en oversikt over faget medisin, både som praksis med vekt på evidensbasert praksis, og som en anvendt vitenskap med vekt på vitenskapelige metoder typisk for medisin: epidemiologi, kliniske studier og diagnostisk evaluering. Hovedvekten er på det statistiske bunnlaget for disse metodene. Forståelse av statistiske metoder vil være en fordel, men ikke en forutsetning. Undervisningen vil vise hvordan statistiske metoder kan anvendes, men vil stort sett ikke undervise i konkret bruk av statistiske metoder
Videre hva dette innebærer i begrensninger i diagnostikk og behandling i populasjoner, spesielt falske positive og negative diagnoser, positiv og negativ prediktiv verdi, overdiagnostikk og overbehandling.
Læringsutbytte
Etter fullført og bestått emne skal studenten ha fått en introduksjon til fysiologi på et mer dyperegående nivå, innen cecllefysiologi, sirkulasjonsfysiologi og nervesystemets fysiologi. Det forventes forståelse av sammenhengen mellom funksjon og sykdom innen disse temaene, og studentene er forventet å kunne gjøre enkle kalkulasjonene innen dette feltet. Videre vil studentene ha fått en introduksjon til metoder innen billeddiagnostikk, molekylærbiologisk diagnostikk samt teknologiske metoder i behandling. Det forventes en forståelse som kan gi grunnlag for å trekke slutninger om relevant bruk av denne diagnostikken / behandlingen. I forlengelsen av dette, er hovedsiktemålet at studentene har fått en dypere forståelse av de vitenskapelige metoder innen medisin; epidemiologi, kliniske studier og diagnostikk. Forståelse av validiteten av, og begrensningene for medisinsk evidens, er forventet, og studentene er forventet å kunne gjøre enkle kalkulasjoner sominsifdens og prevalens, "numbers needed to treat", sensitivitet, spesifisitet, positiv og negativ prediktiv verdi. De er forventet å forstå, en ikke utføre statistiske beregninger som er brukt i medisin. Det grunnleggende er de begrensninger et statistisk kunnskapsgrunnlag setter for praksis.
Endelig får studentene en introduksjon til overdiagnose og overbehandling som kvantitative temaer, og begrensinger av screening. Videre forventes en forståelse av forskjellen mellom vitenskapelig evidens og evidensbasert praksis.
Læringsformer og aktiviteter
Langsgående undervisning gjennom hele semesteret. Forelesninger: Disse er til en stor grad på video, og er tilgjengelig på nett.
Obligatoriske digitale øvinger underveis i semesteret. Alle øvingene må være levert og godkjent innen en gitt tidsfrist før man kan fremstille seg til eksamen. Antall obligatoriske øvinger, samt kriterier og tidsfrist for å få godkjent de obligatoriske øvingene, kunngjøres i Blackboard ved semesterstart. Obligatoriske øvelser teller ikke for sluttkarakter.
Obligatoriske aktiviteter
- Øvinger
Mer om vurdering
Obligatorisk aktivitet må være godkjent for inneværende semester. Tidligere godkjent obligatorisk aktivitet godkjennes ikke fra og med høstsemesteret 2023.
Ved utsatt eksamen må skriftlig eksamen tas om igjen, men ikke obligatoriske øvinger. Utsatt eksamen avholdes påfølgende semester (vår).
Anbefalte forkunnskaper
Forståelse av statistiske prinsipper kan være en fordel, men er ikke krav.
Kursmateriell
Forelesningene definerer pensum. Relevant læringsmateriell vil bli gjort tilgjengelig via nett (blackboard), og består av forelesningsvideoer, forelesningsnotater, utvalgte oversiktsartikler og internettlinker. Det er ingen lærebok, ettersom temaene er for forskjellige til å bli dekket av en enkelt lærebok.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MD4011 | 7.5 | HØST 2011 | |
MD4012 | 7.5 | HØST 2022 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2023
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Medisinsk teknologi
- Medisinsk fysikk
- Medisin
Ansvarlig enhet
Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 KALKULATOR 20.12.2023 15:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL111 brun sone Sluppenvegen 14 81 SL238 Sluppenvegen 14 2 SL520 Sluppenvegen 14 10 SL111 lyseblå sone Sluppenvegen 14 72 SL111 orange sone Sluppenvegen 14 39 SL425 Sluppenvegen 14 1 SL318 Sluppenvegen 14 1 SL420 Sluppenvegen 14 2 SL319 Sluppenvegen 14 1 SL111 grønn sone Sluppenvegen 14 50 - Vår UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 KALKULATOR 05.06.2024 15:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL110 Sluppenvegen 14 16
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"