Emne - Engelsk 2 (1-7) emne 1 KFK - LVUT8081
LVUT8081 - Engelsk 2 (1-7) emne 1 KFK
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappevurdering
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 51/100 | 5 dager | ||
Skriftlig eksamen | 49/100 | 3 timer |
Faglig innhold
Avansert opplæring i engelsk med vekt på engelsk språk, kultur, litteratur og språkundervisning på barnetrinn og mellomtrinn.
Engelsk 2 for 1-7 gir en videre innføring i språkopplæring på barnetrinn og mellomtrinn. Kurset er inndelt i tre emneområder:
1. Arbeid med tekster: litteratur og kultur
2. Kunnskap om språk: Engelsk grammatikk og fonologi
3. Engelsk som andrespråk - teorier og metoder
Engelsk 2 1-7 gir en videre innføring i engelsk språk, litteratur og kultur, og undervisningsmetoder fra hele det engelskspråklige området. Pensumlisten inneholder romaner, noveller, skuespill og dikt skrevet for barn og unge, samt for voksne for å bedre studentenes samfunns-, kultur- og språkforståelse. Tekstene vil bli gjennomgått i hele klassen og i samarbeid. Vi vil bruke god tid på hver tekst for å utvikle studentenes leseferdigheter, samt forståelse av ord, språkbruk, sjanger, uttrykk og fortellerteknikker. Undervisningen i engelsk språk vil spesielt ta for seg spørsmål knyttet mot nasjonale kunnskapsmål og utvikling av lokale læreplaner.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- Har kunnskap om ulike nyanser ved lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur, samt kulturelle konvensjoner for språkbruk
- Har kunnskap om engelsk som verdensspråk og utviklingen av dets rolle som kontaktspråk for mennesker fra ulike land og kulturer og kjennskap til noen varianter av engelsk
- Har innsikt i ulike tilnærminger og metoder i engelskopplæring i et samtidig og historisk perspektiv
- Har kunnskap om hvordan språklæreplan kan settes sammen
- Har kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres in inspirerende og meningsfulle aktiviteter
- Har kunnskap om lesning og skriving som prosesser
- Har innsikt i ulike faktorer som kan hemme eller fremme barn og unges motivasjon for å lære språk som engelsk og kjenne til hvordan man kan tilpasse opplæringen til alle elever
Ferdigheter
Studenten:
- Kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere, med sammenheng, flyt og presisjon
- Kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn
- Kan planlegge undervisningsplaner og lokale læreplaner basert på gjeldene nasjonale retningslinjer
- Kan kritisk vurdere egen faglige praksis i forhold til gjeldende læreplan i engelsk for grunnskolen og gjennomføre et utviklingsorientert og praksisrett fordypingsprosjekt
- Har kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på
- Har tilrettelegge for elevenes læring om og videre utforsking av samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land med vekt på sammenlikning med egen kultur
- Kan analysere, velge ut og tilrettelegge engelskspråklige tekster i ulike sjanger for barn og unge, samt anvende et presist og tilpasset begrepsapparat i arbeid med tekst
- Kan legge til rette for variert og differensierte læringsaktiviteter som fremmer videre utvikling av elevenes reseptive og produktive språkferdigheter, blant annet gjennom pedagogisk bruk av digitale verktøy
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en mate som er tilpasset målgruppen
- Kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- Kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
Læringsformer og aktiviteter
Studiet er et samlingsbasert og går over ett semester. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen.
Det forutsettes at studentene tilegner seg lærestoff gjennom selvstudium utenom de organiserte samlingene, gjennom arbeid i grupper og gjennom den digitale læringsplattformen. Engelsk er undervisnings- og kommunikasjonsspråk. Det forventes at studentene bruker språket aktivt i undervisning og i skriftlig og muntlig kommunikasjon med medstudenter og faglærere. Videre forventes det at studentene forbereder seg til planlagt undervisning.
Studentene skal i løpet av kurset samle tekster i forskjellige sjanger til en mappe. Gjennom prosess- og produktorientert arbeid med tekstene og egenvurdering av disse, samt framføringer og aktiv deltaking i undervisningen, sikres studenten både medvirkning og veiledning i sin studieprogresjon. Mappen gis samlet individuell karakter A-F. Emnet har også en individuell skriftlig eksamen med karakter A-F. Samlet karakter for emnet består av karakterene på skriftlig eksamen og mappen.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske
Mer om vurdering
Studiet har følgende obligatoriske krav:
- 1 muntlig presentasjon
- 3 innleveringer av tekstoppgaver
Ett av arbeidskravene vil omhandle utprøving av faglig og fagdidaktisk kunnskap i faget, samt kunnskapsdeling i eget kollegium. Ett av arbeidskravene vil ha fokus på pedagogisk bruk av IKT i engelskundervisningen.
Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen. Kandidater som står i fare for å bli nektet å gå opp til eksamen pga. manglende arbeidskrav, skal varsles om dette, jf. gjeldende studieforskrift ved NTNU.
Karakteren i emnet fastsettes på grunnlag av to vurderingsdeler.
Del 1: Individuell skriftlig eksamen i språk og andrespråkslæring. Tillatte hjelpemidler under eksamen: Engelsk-engelsk ordbok og 5 A4-sider egne notater.
Del 2: Individuell hjemmeeksamen.
Begge delene må være bestått for å få samlet bestått karakter i emnet.
Ny/utsatt eksamen blir gjennomført i samsvar med gjeldende studieforskrift ved NTNU.
Delvurderinger kan tas opp eller forbedres enkeltvis.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Engelsk for 1. til 7. trinn - videreutdanning for lærere (FJENG4VUÅ)
Engelsk for 5. til 10. trinn - videreutdanning for lærere (FJENG3VUÅ)
Kompetanse for kvalitet - Videreutdanning for lærere (LTKFK30SP)
Anbefalte forkunnskaper
Gode engelskkunnskaper, både muntlig og skriftlig
Forkunnskapskrav
Lærerutdanning eller tilsvarende og tilsetting i grunnskole eller videregående skole.
Engelsk 1 (1-7) eller tilsvarende.
Det vises til enhver tid gjeldende opptaksprosedyrer gitt av oppdragsgiver.
Emnets studentkapasitet følger av avtale med oppdragsgiver eller tilsvarende.
Kursmateriell
Pensumlisten er veiledende. Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Literature:
Arsenault, Jane, the Fox and Me. ISBN13 9781406353044
Cali, Ten Little Insects. ISBN13 9780987109910
Christie, And Then There Were None. ISBN13 9780062073488
Jonsberg, My Life as an Alphabet. ISBN13 9781743366837
Van Allsburg, The Chronicles of Harris Burdick. ISBN13 9781849394598
Van Allsburg, The Mysteries of Harris Burdick. ISBN13 9781849392792
Woodson, brown girl dreaming. ISBN13 9780399252518
Language Teaching and Learning:
Bailey, S. (2015). Academic writing. A handbook for international students. Abingdon, IA: Routledge.
NB: Short stories, essays, articles and poetry will be required in addition to the texts on the reading list. Please check the term plan and It¿s Learning regularly to ensure you have access to all required texts. Course Teachers will be responsible for providing copies, digital files, or web resources of these texts. Students will be responsible for accessing or printing them as needed.
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2017
Undervisningsspråk: Engelsk
-
- Engelsk
- Lærer- og lektorutdanning
Ansvarlig enhet
Seksjon for etter- og videreutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappevurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
51/100
Utlevering
07.12.2017Innlevering
14.12.2017 -
Rom Bygning Antall kandidater - Høst ORD Skriftlig eksamen 49/100 06.12.2017 09:00
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Hjemme-eksamen 51/100
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Skriftlig eksamen 49/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"