Emne - Kroppsøving og idrett i organisasjonsperspektiv - IDR3039
Kroppsøving og idrett i organisasjonsperspektiv
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Gjennomgang av sentrale organisatoriske trekk ved idrett og skole (kroppsøving og idrettsfag) og hvordan forstå organisasjonspraksis i samfunnsvitenskapelige perspektiver.
Det legges vekt på kommunikasjon, kunnskapsdeling og maktstrukturer relatert til idrett, kroppsøvings- og idrettsfaget. Studentene skal arbeide med konkrete organisatoriske problemstillinger i idrett, kroppsøvings- og idrettsfaget.
Læringsutbytte
Kunnskapsmål:
- Studenten skal få innsikt i ulike organisasjonsteorier, samt organisering av skole og idrett på lokalt og nasjonalt plan.
Ferdighetsmål:
- Studenten skal kunne analysere organisatoriske utfordringer skole og idrett står overfor, og drøfte ulike løsningsstrategier i lys av teoretisk og empirisk forståelse.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, øvinger og seminarer
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på seminar, muntlig framlegg og skriftlig arbeid
Mer om vurdering
Den muntlige prøven kan justere karakteren med inntil ett trinn.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Idrettsvitenskap (MIDR)
Lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag for trinn 8 − 13 (MLKIDR)
Master med integrert praktisk-pedagogisk utdanning (MPPU)
Forkunnskapskrav
Emnet et forbeholdt studenter på femårig lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag og master i idrettsvitenskap.
Fagområder
- Idrettsvitenskap
- Kroppsøving/idrett
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Ansvarlig enhet
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2024
Semesteroppgave med justerende muntlig eksamen
Innlevering 23.10.2024 Tid Utlevering 09:00
Innlevering 15:00 Eksamenssystem Inspera Assessment
Ordinær eksamen - Vår 2025
Semesteroppgave med justerende muntlig eksamen
Innlevering 28.04.2025 Tid Utlevering 09:00
Innlevering 15:00 Eksamenssystem Inspera Assessment