course-details-portlet

HELG6022 - Kompetanseprogram i barnepalliasjon

Om emnet

Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Hjemmeeksamen 100/100 1 uker

Faglig innhold

Kompetanseprogrammet i Barnepalliasjon tar sikte på å fremme studentens kunnskap om barnepalliasjon på barnehospice.I utdanningen lærer studentene å ta vare på alvorlig syke barns og deres pårørendes erfaringer og integrere disse i en felles kunnskap, finne informasjon som kan være relevant og foreta en kritisk evaluering av hjelp og oppfølging til, formet av empatisk kommunikasjon med det enkelte barnet og familien. Utvikling av studentens ferdigheter til å lytte og ha forståelse for den vanskelige situasjonen barna og foreldrene deres befinner seg i, kunnskap og ferdigheter om tiltak i forhold til lindring av symptomer, og tverrfaglig samarbeid på et barnehospice er sentrale læringsmål i kompetanseprogrammet.

Grunnleggende innføring i barnepalliasjon

1). Grunnlaget for barnepalliasjon

  • Barnepalliasjon - utviklingstrekk
  • Hospicefilosofi - en behandlings og omsorgsfilosofi, fokus på familien: Holistisk tilnærming, llindring av plager, psykososial støtte og åndelig/eksistensiell støtte
  • Habilitering, rehabilitering, behandling og lindring
  • Etiske utfordringer i det palliative feltet knyttet til behandling av det alvorlig syke barnet

2) Kommunikasjon med barnet og familien

  • Kan identifisere ulike barrierer for kommunikasjon
  • Kommunikasjonsferdigheter knyttet til ulike situasjoner som:«breaking bad news», fasilitere mulighet for å uttrykke følelser tanker og behov, forstå nonverbal kommunikasjon, lytte og møte bekymring innen fysiske, psykiske, sosiale og eksistensielle område, ha oppmerksomhet på og fortolke ulike kliniske tilstander hos det syke barnet, kan formidle informasjon på en sensitiv måte som ivaretar det enkelte barnets særskilte behov og møter familiens ønsker og behov, legge til rette for involvering i beslutningsprosessen, støtter den enkeltes selvfølelse og selvbestemmelse, samtaler om usikkerhet og fremtidsutsikter.
  • Betydningen av å skape et klima for åpne samtaler med familien
  • Forberedende samtaler (advanced care planning)

3) Psykososial og åndelig/eksistensiell bevissthet

  • Hjelp og støtte for familien gjennom barnets sykdomsforløp og død
  • Hvordan den spesifikke diagnosen, personlige faktorer, familiedynamikk og kulturelle påvirkning, påvirker reaksjoner i forhold til sykdomsforløpet
  • Hvordan tidligere tap og tilhørende sorg berører familier og deres erfaringer gjennom barns sykdom og dødsprosess
  • Ulikheter i mestringsmønster hos barn, foreldre og søsken i ulike familier
  • Utvikling av egne ressurser som hjelper og kunne identifisere når henvisning til andre er nødvendig.
  • Kunnskap om det helhetlig tjenestetilbudets ressurser

4) Sorgstøtte

  • Normal sorg og komplisert sorg
  • Ventesorg
  • Hvordan støtte barn og foreldre/andre voksne gjennom sorgen

5) Teamarbeid

  • Tverrfaglig/tverrsektorielt samarbeid
  • Muligheter og utfordringer ved å jobbe i team

Klinisk omsorg

1) Inngående kunnskap om ulike hovedgrupper av sykdomstilstander og sykdomstilstander som er livstruende og livsbegrensende hos barn

2) Smerte og symptomlindring

  • Fysiologi og patofysiologi
  • Identifisere smerte hos nyfødte/spebarn, barn og ungdom
  • Kjenne til ulike verktøy i smertevurdering og bruken av disse
  • Kjenne inngående prinsipper ved smertebehandling knyttet til ulike tilstander hos barn og unge.

3) Vurdere og håndtere andre plagsomme symptomer

4) Omsorg ved livets slutt for det døende barnet

Læringsutbytte

Etter å ha fullført og bestått emnet skal studenten:

Kunnskap

  • ha avansert kunnskap innen følgende tema i barnepalliasjon:
    • Sykdoms-/symptomutvikling og symptomlindring
    • Psykososial og fysisk utvikling hos barn, med fokus på sårbarhetsfaktorer hos det alvorlig syke barnet
    • Etiske og juridiske aspekter knyttet til behandling og behandlingsbegrensning
    • Sosiale, åndelige og eksistensielle forhold knyttet til det å være et alvorlig sykt barn og leve i en familie hvor et eller flere av barna er alvorlig kronisk syk
    • Møte med døden - stell av avdøde
  • kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid innen palliativ omsorg og har kunnskap om fagets vitenskapsteori og metoder
  • kunne oppdatere sin kunnskap og anvender kunnskap på nye områder innenfor palliativ omsorg
  • ha ha kunnskap om hospicefilosofiens grunnverdier, fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

  • kunne anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
  • kunne reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
  • kunne finne, kritisk vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • ha evne til å identifisere og reflektere over utfordrende situasjoner i møte med den alvorlig syke, pasienten og hans/hennes familie, handle i takt med, og med varhet for, den andres situasjon i et tempo som ivaretar pasient og pårørende

Generell kompetanse

  • kunne analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger i møte med alvorlig syke, døende og deres familier og ta initiativ til faglige og etiske diskusjoner
  • kunne formidle relevante kunnskaper om palliativ omsorg både skriftlig og muntlig
  • ha et handlingsrepertoar på avansert nivå i kommunikasjon med alvorlig syke og døende barn og deres nærmeste
  • ha utviklet personlig og faglig trygghet til å gå inn i utfordrende situasjoner med pasient og pårørende
  • kunne ta ansvar for egne reaksjoner i møte med alvorlig sykdom og død, samt de kollegiale samarbeidsrelasjoner de inngår i
  • kunne kommunisere om faglige problemstillinger innen fagområdet, både med spesialister og til allmenheten

Læringsformer og aktiviteter

Ressursforelesninger, nettbasert undervisning, gruppearbeid, case-studier, rollespill, refleksjon, utveksling av praktisk erfaring, veiledning og medstudentveiledning.

Det må beregnes tid til egenlæring og egenstudier.

Obligatoriske aktiviteter

  • Individuell skriftlig oppgave
  • Individuelt skriftlig refleksjonsnotat
  • Gruppeoppgave
  • Nærværsplikt

Mer om vurdering

Ett arbeidskrav knyttet til hver modul, til sammen 4 arbeidskrav

1) individuell skriftlig, oppgave

2) individuell skriftlig, refleksjonsnotat

3) presentasjon i gruppe, medstudent-/lærerveiledning

4) Nærværsplikt - 80%

Arbeidskravene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Eksamen

Form: Individuell, skriftlig hjemmeeksamen

Utsatt eksamen: Utsatt eksamen etter avtale med emneansvarlig.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter- og videreutdanning Kategori D - Høyere grad - Finansiering 100% (MHEVUDH0)
Medisin - videreutdanning (MDEVU)

Forkunnskapskrav

Bedriftsinternt oppdragsstudium:

Bachelor innen helsefag, minimum 2 års relevant arbeidserfaring innen palliativ omsorg/omsorg for alvorlig syke barn eller annen relevant bakgrunn

.

Kursmateriell

Oppgis ved oppstart av emnet.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  30.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Gjøvik

Fagområde(r)
  • Helsevitenskap
  • Palliasjon
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for helsevitenskap Gjøvik

Administrativ enhet
Prorektor for utdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU