Intensivsjukepleie

Vidareutdanning, Ålesund

Intensivsjukepleie

– Læringsmål


Læringsutbytte - Kunnskap

  • ha avansert kunnskap om sykepleie, omsorg og medisinsk behandling til den akutt og kritisk syke
  • ha inngående kunnskap om ulike faktorer som påvirker og påvirkes av akutt og kritisk sykdom
  • ha avansert kunnskap om den kritisk syke, pårørende og helsepersonell sine erfaringer ved kritisk sykdom
  • ha inngående kunnskap om den kritisk syke i et livsløps-, flerkulturelt - og kjønnsperspektiv
  • ha inngående kunnskap om faktorer på systemnivå som kan påvirke pasientforløpet
  • ha inngående kunnskap om kvalifisering til profesjonsutøvelse og profesjonell utvikling
  • ha kunnskap om samhandling
  • ha inngående kunnskap om infeksjonsforebyggende arbeid i forhold til pasienter miljø, utstyr og personlig hygiene
     

Læringsutbytte - Ferdigheter

  • kunne yte avansert sykepleie til den akutt og kritisk syke
  • kunne administrere, overvåke og gjennomføre avansert medisinsk behandling
  • kunne samle inn, analysere, vurdere og formidle informasjon om den akutt og kritisk syke
  • kunne forebygge komplikasjoner og bieffekter som følger av kritisk sykdom, omsorg og behandling
  • kunne formidle og kommunisere ulike former for forsknings- og utviklingsarbeid
  • kunne utføre og ta ansvar for infeksjonsforebyggende arbeid i forhold til pasienter miljø, utstyr og personlig hygiene
  • mestre bruk og kontroll av medisinsk teknisk utstyr
     

Læringsutbytte - Generell kompetanse

  • ha kompetanse i å samhandle i helse- og sosialsektoren
  • ha kompetanse i å integrere ulike kunnskapsformer for å gi individuell og sammenhengende avansert sykepleie i samsvar med etiske og juridiske retningslinjer
  • ha kompetanse for pedagogiske oppgaver i helse- og utdanningssektoren
  • kunne vurdere, integrere og ta i bruk forskning og forskningsmetoder i egen yrkespraksis
  • ha kompetanse i møte med pasienter og pårørende fra ulike kulturer
  • utøve individuelt tilpasset intensivsykepleie med utgangspunkt i pasient og pårørende sine ressurser og rettigheter til medvirkning
  • ha kompetanse i å støtte mennesker i sorg og krise
  • utøve faglig skjønn
  • kunne identifisere, vurdere og drøfte etiske utfordringer i arbeidet med kritisk syke