00925 FAGDIDAKTIKK TEK FAG Fagdidaktikk, fag 1: Teknisk fag Technical subjects - teaching methods and skills Faglærer: Universitetslektor Einar Hagen Uketimer: Høst: 2F + 1Øu + 7Øs = 12Bt Tid: Undervisningstid og sted etter avtale Eksamen: - Hjelpemidler: A2 Øvinger: O Karakter: TE
Mål: Gi grunnlag for undervisning i videregående skole, høyskole og universitet der deltakernes faglige bakgrunn gir kompetanse for undervisning.
Forutsetning: 3. og 4. årsstudenter fra Bygg- og miljøteknikk, Elektroteknikk og telekommunikasjon (elkraftteknikk, fysikalsk elektronikk, teknisk kybernetikk, teleteknikk) samt Maskinteknikk og Industriell økonomi og teknologiledelse. Andre søkere vurderes individuelt.
Innhold: Teknologifagenes egenart, konsekvenser for undervisningen. Arbeidslivets krav til yrkeskompetanse. Tilrettelegging av undervisning i teknologifag. Lærer-, elev- og studentforutsetninger. Læringsmål. Stoffutvelgelse, utforming av fagplaner. Individuelle læreplaner. Undervisningsplanlegging. Undervisningsprinsipper og undervisningsmetoder. 1 ukes praksis i videregående og/eller høyskole: Observasjon er hovedtema.
Undervisningsform: Deltakerne inviteres til å engasjere seg selv i stor grad. Gruppearbeid er sentralt og forutsetter en god del individuelt arbeid på forhånd. Noen forelesninger og noen etterlesninger. Det er en uke praksis der studentene deltar ute i videregående og/eller høyskole. Hensikten er å gjøre meningsfulle observasjoner samt bearbeide inntrykkene.
Kursmateriell: Sentralt er: Svein Sjøberg: Naturfagenes didaktikk, Gyldendal 1990.
Arnold Hofset: Å undervise studenter, Universitetsforlaget 1992. Fullstendig liste gis ut ved kursstart.
Søknadsfrist på kurset er 1. juni.
Nærmere opplysninger: Studieavdelingen, Seksjon for universitetspedagogikk, 2. etg., Hovedbygget, tlf. 73595269, fax: 73596530 eller Grethe.Aune@adm.unit.no.
(Studenter vil kunne søke om å få faget inn
i fagkretsen i sivilingeniørstudiet. Søknad om dette
sendes til eget fakultet innen de frister som gjelder for fagvalg/endring
av fagvalg).