Forholdet mellom WMCI, barnets sosio-emosjonelle utvikling og mor-barn interaksjon, og effekten av tidlig intervensjon - RKBU Midt-Norge
Forholdet mellom Working Model of the Child Interview, barnets sosio-emosjonelle utvikling og mor-barn interaksjon, og effekten av tidlig intervensjon
Forholdet mellom Working Model of the Child Interview, barnets sosio-emosjonelle utvikling og mor-barn interaksjon, og effekten av tidlig intervensjon
Stipendiat:
Hovedveileder:
Biveiledere:
Mål/problemstilling for prosjektet
Kvaliteten på samspillet mellom små barn og deres foreldre er viktig for barnets fysiske og psykiske helse og utvikling. Foreldrenes tanker, idéer og følelser for barnet, også kalt foreldrenes representasjoner av barnet, virker inn på kvaliteten på foreldre-barn samspillet og deres relasjon til barnet. Ved bruk av et foreldreintervju om de indre representasjonene, kan man identifisere foreldre med representasjoner som kan bidra til en negativ utvikling hos barnet. Både kommunale tjenester og spesialisttjenester som møter gravide og sped- og småbarnsfamilier har behov for verktøy som kan hjelpe dem å tidlig identifisere familier i risiko, og til å tilpasse hjelpen til familiens behov.
I dette prosjektet vil vi undersøke intervjuet «Working Model of the Child Interview (WMCI), som ble brukt på to tidspunkt i den longitudinelle, multisenter, RCT-studien «Latter, tårer og bleier», og vi vil svare på 1) Er foreldreintervjuet WMCI egnet å bruke i et norsk blandet moderat-høy risikoutvalg? 2) Kan WMCI predikere barnets sosiale-emosjonelle utvikling og kvaliteten på foreldre-barn samspill etter 6 måneder? 3) Kan en samspillsintervensjon endre foreldrenes uheldige indre representasjon av barnet?
Om prosjektet
«Latter, tårer og bleier» var en longitudinell, multisenter RCT studie som ble gjennomført i tidsrommet 2008-2013 i regi av Nasjonalt nettverk for sped og småbarns psykiske helse ved RBUP øst/sør og RKBU Midt-Norge. Hensikten med studien var å undersøke kort- og langtidseffekt av en video-feedbackintervensjon på samspill mellom foreldre og barn (0-2 år). 158 familier ble rekruttert fra helsestasjoner/ andre kommunale tjenester og randomisert i en behandlingsgruppe og en kontrollgruppe. Ulike data fra disse ble innhentet på tre tidspunkt: før behandling, like etter behandling og 6 måneder etter behandling. I dette prosjektet vil vi bruke data fra før behandling og fra 6 måneder etter behandling.
Finansiering
Studien ble finansiert av RBUP Øst og Sør, Barne- og likestillingsdepartementet og Ekstrastiftelsen. RKBU Midt-Norge finansierer prosjektet.
Prosjektvarighet
2018-2024
Goal
Early in an infants’ life, parents develop thoughts, feelings and ideas of their infant. These thoughts, feelings and ideas, sometimes called internal working models or internal representations, consist of both cognitive and emotional aspects of how the parent interprets the infants’ personality, intentions, abilities, the quality of their relationship and how she/he feels in different situations with the infant The aim of this project is to investigate the relationship between mothers’ representations, assessed with the Working Model of the Child Interview (WMCI) when the infants/toddlers were 0-24 months old, later child socio-emotional outcome and quality of mother-infant interaction in a mixed moderate- and high-risk sample from a Norwegian RCT-study. In addition, the aim is to investigate if an infant-parent-interaction intervention may have effect on the maternal representations. More specifically, we will investigate the following three research questions:
- What are the psychometric properties of the WMCI used in a mixed moderate- and high-risk Norwegian sample?
- Can mothers’ internal representations of their 0-24 months old infant/toddler, as measured with the Working Model of the Child Interview, predict a) child socio-emotional functioning and b) quality of parent-child interaction 6 months later?
- Can a parent-child interaction intervention change maternal representations?
About the project
A naturalistic longitudinal multi-site RCT study in Norway called “Latter, tårer og bleier” (“laughter, tears and diapers”) provide data for the current study. The study was conducted in 2008-2013, and aimed to investigate the short- and long-term effects of video-feedback infant-parent interaction intervention. Primary health care workers and social workers in Norway recruited 158 families from both urban and rural areas of the country. The evaluations, including several forms, interviews and videotaped observation situations, were conducted three times: pre-treatment, post-treatment and at the six months follow up. This project will investigate data from pre-treatment and the six months follow up.