Tidlig psykisk helsehjelp i barneskolen - Ph.d.-prosjekter - RKBU Midt-Norge
Tidlig psykisk helsehjelp i barneskolen
Tidlig psykisk helsehjelp i barneskolen
Stipendiat:
Hovedveileder:
Stian Lydersen, RKBU Midt-Norge
Biveiledere:
Mål/problemstilling for prosjektet
Symptomer på angst og depresjon er relativt vanlig hos barn, og forekomsten øker med alderen. Angst og depresjon gir høyere risiko for mistrivsel og dårlige karakterer på skolen og senere frafall fra videregående skole. Tidlige, effektive og målrettede tiltak er viktige for å forhindre en negativ utvikling. Selv om vi vet at det er en sammenheng mellom psykiske vansker og skolefungering, er det lite kunnskap om mulig overføringseffekt av tiltak rettet mot psykiske vansker. Forskning viser at reduksjon i psykiske vansker kan redusere mistrivsel og senere skolefrafall, men effektive tiltak er lite utforsket. Det er derfor av stor betydning å evaluere forebyggende tiltak som har potensiale til å bedre barns skolehverdag slik at de kan få best mulig hjelp tidligst mulig. Hensikten med denne PhD-studien er å undersøke om et tiltak; «Mestrende barn» rettet mot engstelige og triste barn i skolen, også har effekt på skolefungering; faglig fungering og tilpasning i skolen.
Om prosjektet
Ph.d.-studien «Tidlig psykisk helsehjelp i barneskolen» bruker data fra en nasjonal randomisert, kontrollert studie: «Tidlig Intervensjon Mestrende barn» (TIM). TIM undersøkte om det indikerte gruppetiltaket «Mestrende barn» reduserte angst og depresjonssymptomer hos skolebarn fra 8-12 år og om endringen opprettholdes. Intervensjonen ble avsluttet våren 2016 og datainnsamlingen ble avsluttet sommeren 2017. Utvalget besto av ca. 750 barn som var mer (>1 SD) engstelige eller lei seg enn gjennomsnittet. Barna var fra 36 skoler i ulike deler av Norge. Etter loddtrekning ble halvparten av skolene tiltakskoler og halvparten kontrollskoler. På tiltaksskolene gikk barn og foreldre i grupper. Barna, lærere og foreldre ble kartlagt før (T1) og etter intervensjonen (T2), samt ett år etter (T3).
Tiltaket «Mestrende barn» bygger på anerkjente prinsipper innen kognitiv atferdsterapi. Barna arbeider i grupper med å utvikle ferdigheter som skal gjøre det lettere å takle vanskelige situasjoner som å møte det de frykter, forholdet til venner, å løse problemer og å utvikle et bedre selvbilde. Barnegruppene gjennomføres på skolen to ganger per uke i ti uker, og ledes av trente gruppeledere. Foreldre får tilbud om opplæring syv kvelder, fire av dem sammen med barna. PHD-studien skal undersøke følgende:
- Sammenhengen mellom engstelse/tristhet, skolefungering, både faglig og sosialt for barn mellom 8 og 12 år
- Kort- og langtidseffekter på skolefungering (faglig og tilpasning) etter å ha deltatt i Mestrende barn-grupper og om det er noen forskjeller mellom undergrupper; bare angst, bare depresjon eller både angst og depresjon.
- Psykometriske egenskaper ved spørreskjemaet Brief Problem Monitor (BPM) – for både lærere og foreldre av barn 8-12 år i risiko for å utvikle angst og depresjon. BPM er en kortversjon av det anerkjente ASEBA-spørreskjema for lærere (TRF) og foreldre (CBCL). Denne studien er unik i Skandinavia og tar for seg både reliabilitet og validitet.
Finansiering
- Extrastiftelsen
- Rådet for Psykisk helse
- Samarbeidsorganet Helse Midt-Norge
- RKBU Midt-Norge, NTNU
Prosjektvarighet
2017-2021
Samarbeidspartnere
Prosjektgruppa i TIM fra RBUP Øst Sør, RKBU Nord og RKBU Midt-Norge ledet av Simon-Peter Neumer, nasjonal prosjektleder TIM.
Goal
Symptoms of anxiety and depression are common in children, and the occurrence increases with age. Anxiety and depression increases the risk of unhappiness and poor grades in school and subsequently dropout in high school. Early, effective and targeted interventions are important to prevent a possible negative development. We know that there is a relation between mental health problems and school functioning. However, there is limited knowledge of whether interventions that aims to reduce mental health problems also improves the students’ school functioning. Research indicates that a reduction in mental health problems can reduce unhappiness and later school dropout, nevertheless effective interventions are still to be explored. The purpose of this PhD study is to investigate whether the intervention; "Emotion; Coping kids", aimed at anxious and sad children in school, also affects school functioning; academic achievement and adaptation.
About the project
The PhD study "Early mental health care in primary school" uses data from a national, indicative, randomized controlled study: "Early Intervention Coping kids" (TIM). TIM examined whether participating in "Emotion; Coping kids" groups reduced symptoms of anxiety and depression in school children aged 8-12. In addition, we investigated if the changes maintained. The intervention ended in spring 2016 and the data collection was finished in summer 2017. The sample consisted of approximately 750 children who were more (> 1 SD) anxious or sad than the average child. The children were from 36 schools located in different areas of Norway. The schools were randomly selected to either be under intervention- or control conditions. At the intervention schools, children and parents were assigned into Emotion; Coping kids groups. Children, teachers and parents got a screening before the intervention (T1), after the intervention (T2), and one year later (T3).
The intervention, Emotion; Coping kids, is based on well-known principles in cognitive behavioral therapy. The children works in groups in order to develop skills that will help them to cope with difficult situations that they are afraid of, relationships with friends, problem solving, and developing a better self-image. Trained group leaders carry out the group-meetings twice a week for ten weeks. The parents participates in seven separate group-meetings, four of them are together with the children. The PHD study will investigate the following:
- The association between symptoms of anxiety/sadness, school functioning and academic achievement for children between 8 and 12 years
- Short and long-term effects on school functioning; academic achievement and school adaptation after participating in Emotion; Coping kids. And if there are any differences between the subroups; only anxiety, only depression and both anxiety and depression.
-
Psychometric properties of the Brief Problem Monitor (BPM) questionnaire - for both teachers and parents of children 8-12 years of age at risk of developing anxiety and depression. BPM is a short version of the well-known ASEBA Questionnaire for teachers (TRF) and parents (CBCL). This study is unique in Scandinavia and addresses both reliability and validity.