Små barns stress i barnehage | RKBU Midt-Norge | Institutt for psykisk helse
Små barns stress i barnehage
Små barns stress i barnehage
Stipendiat
Veiledere
Mål/problemstilling for prosjektet
Ph.d. prosjektet er del av studien Trygg før 3 som utforsker prosesskvalitet i barnehagen og dens sammenheng med småbarns trivsel, utvikling og psykisk helse. Siden vi ikke kan spørre små barn om deres opplevelse i barnehagen, måler vi nivået av stresshormonet kortisol i deres spytt. Dette kan gi oss en indikasjon på hvordan barn har det i barnehagen. Målet er blant annet å utforske om det er barn som opplever barnehagen som spesielt utfordrende og effekten prosesskvalitet i barnehagen har på barns stressnivå.
Om prosjektet
De fleste små barn i Norge går fulltid i barnehage. Internasjonal forskning har funnet forhøyet nivå av stresshormonet kortisol i små barn i barnehagen, det vil si at barn er noe stresset i barnehagen sammenlignet med hjemmet. Kortisol kan gi oss en indikasjon på hvordan barn har det i barnehagen. Stresset omtalt her er verken veldig høy eller farlig, men det må utforskes mer.
Vi måler kortisolnivået i barnehagen for å undersøke hva individuelle og familiære faktorer og barnehagekvalitet ha å si for små barns opplevelse av barnehagen. Ved å undersøke kortisol under tilvenning i barnehagen og gjennom et helt barnehageår, prøver vi å svare på følgende spørsmål: Hvordan utvikler barns stressnivå seg gjennom tilvenningen og gjennom barnehageåret? Hva kjennetegner barn som opplever barnehagehverdagen og det å begynne i barnehagen som spesielt utfordrende? Hvordan henger barnehagekvalitet og små barns stress sammen?
Det blir tatt spyttprøver av 130 barn under tilvenning til barnehagen og av 350 barn i løpet av et helt barnehageår. I tillegg svarer foreldre og barnehageansatte på spørreskjema og det gjennomføres flere runder med observasjoner med verktøyet CLASS Toddler i alle avdelinger som deltar.
Finansiering
NFR – Norges forskningsråd (Research Council of Norway)
Prosjektvarighet
April 2018 – Mars 2022
Samarbeidspartnere
RKBU Midt-Norge, R-BUP Øst og Sør, BI Handelshøyskolen i Oslo
Project goal
The Ph.d. project is part of the study Thrive by 3, which investigates process quality in childcare for the youngest children and its effects on children’s wellbeing, development and mental health. We cannot ask very young children how they perceive childcare. Measuring their cortisol level can give us an indication of their experience in childcare. Our aim is amongst other to explore which children are especially challenged by childcare and how the quality of interactions between children and caregivers influences children’s stress levels.
About the project
Most toddlers in Norway attend full-time childcare. International and Norwegian research has found heightened levels of the stress hormone cortisol in toddlers in childcare, this means that children are somewhat stressed in childcare compared to at home. Cortisol levels can give us an indication of children’s experience in childcare. This stress is neither exceedingly high nor dangerous but needs to be researched more.
We measure cortisol in childcare to investigate how individual and familial factors as well as childcare quality influence toddlers experience in childcare. By investigating cortisol levels under transition to childcare as well as in the course of a childcare year, we hope to answer the following questions. How do children’s cortisol levels evolve during transition to childcare and during the childcare year? Which children experience transition to childcare and everyday life in childcare to be especially demanding? How does childcare quality influence children’s stress level?
Saliva is sampled from 130 children during their transition to childcare and 350 children in the course of a childcare year. In addition, parents and caregiver answer questionnaires as well as several rounds of observations with the CLASS toddler tool take place in each participating group unit.