Sammenheng mellom eksekutive funksjoner og intelligens - Ph.d.-prosjekter - RKBU Midt-Norge
Sammenheng mellom eksekutive funksjoner og intelligens; betydning av eksekutive funksjoner for sosial og emosjonell fungering hos barn og unge med utviklingshemming, med og uten autismespekterforstyrrelse
Sammenheng mellom eksekutive funksjoner og intelligens; betydning av eksekutive funksjoner for sosial og emosjonell fungering hos barn og unge med utviklingshemming, med og uten autismespekterforstyrrelse
Stipendiat:
Hovedveileder:
Biveiledere:
Mål/problemstilling for prosjektet
Bidra til økt forståelse for betydningen av eksekutive funksjoner for barn og unge med utviklingshemming, og økt forståelse for betydningen av eksekutive funksjoner for sosial fungering, adaptiv fungering og psykisk helse.
Om prosjektet
Studien er en et underprosjekt i BUPgen, et prosjekt som drives av Norsk forskning for mentale lidelser (NORMENT) ved Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo og Nasjonalt kompetansesenter for nevroutviklingsforstyrrelser og hypersomnier – ADHD, autisme, Tourettes syndrom og hypersomnier (NevSom).
Finansiering
- Helse Midt-Norge
- Regionalt kunnskapssenter for barn og unge - Psykisk helse og barnevern, NTNU
Samarbeidspartnere
- Helse Midt-Norge
- St. Olavs Hospital
- Trondsletten habiliteringssenter
- Regionalt kunnskapssenter om habilitering (RHAB) ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge (RKBU Midt-Norge)
Goal
Contribute knowledge regarding the role of executive functions for children and adolescents with intellectual disability, and the influence of executive functions on social skills, adaptive functions and mental health.
About the project
The study is a subproject in BUPgen, a project led by the Norwegian Center for Mental Disorders Research (NORMENT) at the Faculty of Medicine at the University of Oslo, and the Norwegian Recourse Centre for Neurodevelopmental Disorders and Hypersomnias- ADHD, Autism, Tourettes Syndrome and Hypersomnias (NevSom)