Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

RKBU Midt-Norge - Regionalt kunnskapssenter for barn og unge - psykisk helse og barnevern

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. RKBU Midt-Norge - Regionalt kunnskapssenter for barn og unge - psykisk helse og barnevern Forskning
  2. Prosjekter
  3. TIM - Tidlig Intervensjon Mestrende barn

Språkvelger

English

Tidlig Intervensjon - Mestrende Barn (TIM-studien) - Regionalt kunnskapssenter for barn og unge

×
  • Hjem
  • Om RKBU
  • Nyhetsbrev
  • Forskning
    • Prosjekter
    • Ph.d.-prosjekter
    • Publikasjoner
    • Rapporter
    • Avlagte doktorgrader
    • verktoy
  • Kurs og aktiviteter
  • Kartleggingsverktøy
  • RFM
  • RHAB
MENY

Tidlig Intervensjon – Mestrende barn (TIM)

Tidlig Intervensjon - Mestrende barn

– Lavterskeltiltak for barn med symptomer på engstelse og tristhet

Mestrende barn er et nytt lavterskeltiltak i kommunen for barn som er i risiko for angst og depresjon (internaliserende vansker). Tiltaket er basert på kognitiv atferdsterapi og bygger på de anerkjente tiltakene Coping Cat (Mestringskatten) og Action.

I tiltaket Mestrende barn arbeider barn i små grupper hvor de lærer om følelser, mestringsstrategier, regulering, problemløsning, avspenning, eksponering/aktivitetsøkning og selvbilde. Barna utvikler og trener på ferdigheter for lettere å håndtere vanskelige situasjoner og følelser. Eksempler kan være i forhold til venner, å møte det de frykter, bedre humøret, problemløsning og å utvikle et bedre selvbilde. Individuelle tilpasninger og målsettinger settes sammen med barnet og foreldrene og vurderes underveis. Det er også foreldregrupper hvor foreldrene lærer hvordan de kan støtte barnets utvikling i kurset.

TIM-studien undersøkte effekten av Mestrende barn

RBUP Øst og Sør, RKBU Midt-Norge og RKBU Nord gjennomførte en studie i 2014-2017 for å undersøke effekten av tiltaket, det vil si om Mestrende barn hjalp barna med å redusere symptomene på engstelse og/eller tristhet og om eventuell reduksjon av symptomer holdt seg ett år etter.

Over 700 barn mellom 8-12 år fra 36 skoler i Sør/Øst, Midt og Nord-Norge deltok i studien.

Foreldrene og lærerne til disse barna deltok også i studien.

Målrettet tiltak

Mestrende barn er et målrettet tiltak mot barn som er i risiko på grunn av høye symptomskårer (indikativt tiltak). Dette er et alternativ til såkalte universelle forebyggende tiltak som er rettet mot alle barn. Indikative tiltak viser oftest større effekt på emosjonelle vansker enn universelle tiltak. For å vite sikkert om et indikativt tiltak virker, må en gruppe barn som får tiltaket sammenliknes med en gruppe barn som ikke får tiltaket eller et som får et begrenset tiltak. Dette kalles en kontrollert studie.  Siden dette var en randomisert, kontrollert studie (RCT-studie), fikk halvparten av skolene, etter loddtrekning, tilbud om tiltaket Mestrende barn (tiltaksskole). Den andre halvparten av skolene ble kontrollskoler, det vil si at de ikke fikk noe spesifikt tiltak. Alle skolene fikk et halvdagsseminar gitt til lærere og helsesøstre, med opplæring i hvordan de lettere skulle kunne identifisere internaliserende problemer og hvordan de kan møte triste og engstelige barn på en god måte.

Gjennomføring av gruppene

Barna møttes i gruppene en time to ganger i uken i ti uker. Foreldregruppene møttes sju ganger i løpet av de 10 ukene, hvor barna deltok i 4 av dem. Det ble tatt video-opptak av utvalgte timer (20 %) for å sikre kvaliteten på gjennomføringen av tiltaket.

Personvern, taushetsplikt og anonymitet

Kartlegging ble foretatt elektronisk før og etter tiltaket, samt etter 12 måneder, og besto av ulike spørreskjema til barnet, foreldrene og lærer. Alle opplysninger som ble samlet inn i forbindelse med prosjektet ble behandlet konfidensielt. Resultater fra undersøkelsen analyseres og presenteres på gruppenivå. Verken barnet, foresatte eller læreren vil kunne gjenkjennes. Undersøkelsen er godkjent av Regional komité for medisinsk forskningsetikk, Sør/Øst-Norge.

Hva fant vi?

Fra 2016 til d.d har vi analysert data og publisert resultater. Artiklene legges ut til høyre på siden her etter hvert som de blir publisert.

Hva skjer videre:

I flere kommuner i Norge er Mestrende barn videreført. Flere gruppeledere blir kurset og det er laget nettverk for gruppelederne.

For å bli gruppeleder i Mestrende barn kan du delta på kurset Kognitiv atferdsterapi (KAT) for barn og ungdom.

Det forskes videre i en ny studie som heter Echo. I denne studien undersøkes Mestrende Barn tiltaket i ulike varianter (kort/lang, webbaserte gruppetimer, VR teknologi) og med/uten foreldregrupper. 40 skoler over hele landet skal være med.

Les mer om Echo-studien her. 

Se for øvrig nyhetsbrev i høyre kolonne.

Nasjonal prosjektgruppe

Prosjektgruppa

09 feb 2022

Aktuelt

Aktuelt

Skolefungering og internaliserte vansker hos unge grunnskolebarn (Tilbeste.no, Marit Løtveit Pedersen/Marie Antonsen, RKBU Midt-Norge, 22.01.2020)

Nytt skoletiltak reduserer angst og depresjon hos barn (forskning.no, Trine Løndal, RBUP Øst og Sør, 06.02.2019)

Prosjektet "Mestrende barn" prøver å gjøre noe for barna som er engstelige og triste, men som ikke har en diagnose (NFKT, 28.06.2018)

Fanger opp triste og engstelige barn i skolen: Gir terapi på barneskolen for å forhindre angst og depresjon (TV2, 06.05.2018)

31 mar 2020

Bli gruppeleder?

Bli gruppeleder?

Et steg mot å bli gruppeleder i Mestrende barn er å ta emne MDV6258 Kognitiv atferdsterapi (KAT) for barn og ungdom (15 sp).

Artikler

Artikler

  • Targeting Internalizing Symptoms in Children: What is the Impact on School Functioning (2022). 
    Scandinavian Journal of Educational Research. Marit Løtveit Pedersen, Solveig Holen, Anne Mari Sund, Frode Adolfsen, Mona E Løvaas, Kristin Martinsen, Simon-Peter Neumer, Joshua Patras, Lene- Mari Rasmussen & Stian Lydersen.

  • Psychometric properties of the Brief Problem Monitor (BPM) in children with internalizing symptoms: examining baseline data from a national randomized controlled intervention study
    BMC Psychology 2021. Marit Løtveit Pedersen, Thomas Jozefiak, Anne Mari Sund, Solveig Holen, Simon-Peter Neumer, Kristin D. Martinsen, Lene Mari P. Rasmussen, Joshua Patras and Stian Lydersen

  • Evaluating Delivery of a CBT-Based Group Intervention for Schoolchildren With Emotional Problems: Examining the Reliability and Applicability of a Video-Based Adherence and Competence Measure. 
    Frontiers in Psychology. Rasmussen, L. M. P., Patras, J., Handegård, B. H., Neumer, S. P., Martinsen, K. D., Adolfsen, F., Sund, A.M & Martinussen, M. (2021).

  • Change in quality of life and self-esteem in a randomized controlled CBT study for anxious and sad children: can targeting anxious and depressive symptoms improve functional domains in schoolchildren? (2021)
    BMC Psychology. Kristin D. Martinsen, Lene‑Mari P. Rasmussen, Tore Wentzel‑Larsen, Solveig Holen, Anne Mari Sund, Marit Løtveit Pedersen, Mona Elisabeth S. Løvaas, Joshua Patras, Frode Adolfsen & Simon‑Peter Neumer.

  • A 12-month follow-up of a transdiagnostic indicated prevention of internalizing symptoms in school-aged children: the results from the EMOTION study (2020)
    Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health.  M. E. S. Loevaas, S. Lydersen, A. M. Sund, S-P. Neumer, K. D. Martinsen, S. Holen, J. Patras, F. Adolfsen, L-M. P. Rasmussen & T. Reinfjell.

  • School functioning and internalizing problems in young schoolchildren (2019)
    BMC Psychology. Marit Løtveit Pedersen, Solveig Holen, Stian Lydersen, Kristin Martinsen, Simon-Peter Neumer, Frode Adolfsen & Anne Mari Sund.

  • Does the Transdiagnostic EMOTION Intervention Improve Emotion Regulation Skills in Children? (2019)
    Journal of Child and Family Studies. Mona Elisabeth Løvaas, Anne Mari Sund, Stian Lydersen, Simon-Peter Neumer, Kristin Martinsen, Solveig Holen, Joshua Patras, Frode Adolfsen, Trude Reinfjell.

  • Facilitators and Barriers to the Implementation of EMOTION: An Indicated Intervention for Young Schoolchildren (2019)
    Scandinavian Journal of Educational Research. Lene-Mari Potulski Rasmussen, Joshua Patras, Simon-Peter Neumer, Frode Adolfsen, Kristin Dagmar Martinsen, Solveig Holen, Anne Mari Sund & Monica Martinussen.
     
  • Prevention of anxiety and depression in school children: Effectiveness of the transdiagnostic EMOTION program (2019)
    Journal of Consulting and Clinical Psychology, 87(2), 212-219. Martinsen, Kristin D., Rasmussen, Lene Mari P.,  Wentzel-Larsen, Tore,  Holen, Solveig,  Sund, Anne Mari, Løvaas, Mona Elisabeth S.,  Patras, Joshua,  Kendall, Philip C.,  Waaktaar, Trine,  Neumer, Simon-Peter. 
     
  • Emotion regulation and its relation to symptoms of anxiety and depression in children aged 8–12 years: Does parental gender play a differentiating role? (2018)
    BMC Psychology. Mona E. Løvaas, Anne Mari Sund, Joshua Patras, Kristin Martinsen, Odin Hjemdal, Simon-Peter Neumer, Solveig Holen and Trude Reinfjell.
     
  • The Factor Structure of MASC Youth Report in Norwegian School Children (2017)
    Journal of Child and Family Studies.Kristin Dagmar Martinsen, Solveig Holen, Simon-Peter Neumer, Trine Waaktaar, Lene Mari P. Rasmussen, Philip C. Kendall and Joshua Patras.
     
  • Self-reported quality of life and self-esteem in sad and anxious school children (2016)
    BMC Psychology. Kristin D. Martinsen, Simon-Peter Neumer, Solveig Holen, Trine Waaktaar, Anne Mari Sund and Philip C. Kendall.
     
  • Study protocol of an RCT of EMOTION: An indicated intervention for children with symptoms of anxiety and depression (2016)
    BMC Psychology. Joshua Patras, Kristin Dagmar Martinsen, Solveig Holen, Anne Mari Sund, Frode Adolfsen, Lene-Mari Potulski Rasmussen and Simon-Peter Neumer.
     
  • Prevention of Anxiety and Depression in Children: Acceptability and Feasibility of the Transdiagnostic EMOTION Program (2016)
    Cognitive and Behavioral Practice. Kristin D. Martinsen, Philip C. Kendall, Kevin Stark, Simon-Peter Neumer.
29 apr 2022

Nyhetsbrev Midt-Norge

Nyhetsbrev Midt-Norge

  • Januar 2019 (pdf)
  • Desember 2016 (pdf)
  • Juni 2016 (pdf)
  • Desember 2015 (pdf)
  • Mai 2015 (pdf)
  • Desember 2014 (pdf)
  • September 2014 (pdf)
17 jan 2019

Lokal prosjektleder

Lokal prosjektleder

person-portlet

  • Anne Mari Sund

    Anne Mari Sund Professor Emerita

    73551509 anne.m.sund@ntnu.no RKBU Midt-Norge - Regionalt kunnskapssenter for barn og unge - psykisk helse og barnevern

Lokal koordinator

Lokal koordinator

person-portlet

  • Marit Løtveit-Pedersen

    Marit Løtveit-Pedersen Tilknyttet

    marit.l.pedersen@ntnu.no RKBU Midt-Norge - Regionalt kunnskapssenter for barn og unge - psykisk helse og barnevern

Prosjektets organisering

Prosjektets organisering

Studien er et samarbeid mellom RBUP Øst og Sør, RKBU Midt-Norge og RKBU Nord. Alle sentrene bidrar med midler i gjennomføringen. Prosjektledelsen ligger ved RBUP Øst og Sør.

Nasjonal prosjektleder:

  • Simon-Peter Neumer (simon-peter.neumer@r-bup.no)

Lokale prosjektledere:

RBUP Øst og Sør: 

  • Solveig Holen (solveig.holen@r-bup.no)
  • Kristin Martinsen (kristin.martinsen@r-bup.no)

RKBU Midt-Norge:

  • Anne Mari Sund (anne.m.sund@ntnu.no)

RKBU Nord:

  • Joshua Patras (joshua.patras@uit.no)
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • NTNU og FNs bærekraftsmål
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn