Kognitiv atferdsterapi i gruppe for ungdom med ADHD - Ph.d.-prosjekter - RKBU Midt-Norge
Kognitiv atferdsterapi i gruppe for ungdom med ADHD: En randomisert kontrollert studie
Kognitiv atferdsterapi i gruppe for ungdom med ADHD: En randomisert kontrollert studie
Stipendiat:
Hovedveileder:
Torunn Stene Nøvik, RKBU Midt-Norge
Biveiledere:
Mål/problemstilling for prosjektet
Vi ønsker å undersøke behandlingseffekten av kognitiv atferdsterapi i gruppe for ungdom med ADHD. Deltagerne har alle prøvd medisiner, men har enda symptomer som de trenger behandling for. Vi ønsker å sammenligne om ungdommene som får gruppebehandling får mindre ADHD symptomer, bedre generell fungering, samt mindre emosjonelle problemer og atferdsvansker enn en kontrollgruppe som får standard behandling. Vi ønsker også å se hva som kjennetegner de pasientene som har best utbytte av behandlingen.
Om prosjektet
Alle deltagerne i prosjektet er pasienter i alderen 14-18 år diagnostisert med ADHD ved BUP. Den første delen av prosjektet vil undersøke om Weiss Functional Impairment Rating Scale (WFIRS-P) er et valid og reliabelt instrument for å måle adaptiv fungering hos ungdommer med ADHD, og i hvilken grad foreldrerapport og selvrapport samsvarer med hverandre (N=80).
Den andre delen av prosjektet vil undersøke om ungdom med ADHD som deltar i et 12 ukers gruppeprogram med kognitiv atferdsterapi i tillegg til medikamentell behandling, får bedre behandlingsresultat enn en kontrollgruppe som kun mottar medisinsk behandling/standard BUP-behandling. Prosjektet vil også undersøke i hvilken grad evnenivå, andre samtidige lidelser og grad av ADHD symptomer har innvirkning på behandlingseffekt.
Deltakerne som rekrutteres er enten under oppfølging/behandling ved BUP eller rehenvist etter utskriving av fastlege fordi de fortsatt har ADHD symptomer og relaterte vansker av behandlingstrengende omfang.
Deltagerne blir utredet med en rekke ulike instrumenter som måler ADHD symptomer, eksekutive funksjoner, adaptiv fungering og emosjonelle lidelser før og etter en 12 ukers behandling. De blir tilfeldig trukket ut (blindet trekning) til å delta i behandlingsgruppe (N=48) eller kontrollgruppe (N=48). Gruppebehandlingen har som formål å gi ungdommene verktøy for å bedre konsentrasjon, regulere egen atferd og håndtere emosjonelle vansker på en bedre måte og bygger på behandlingsprinsipper ved kognitiv atferdsterapi. Kontrollgruppen får primært medisinsk oppfølging.
Finansiering
- NTNU
- St. Olavs Hospital HF
- Oslo Universitetssykehus HF
- Helse Midt-Norge
Prosjektvarighet
2017-2021
Goal
To evaluate the treatment efficacy of cognitive behavioral group therapy in adolescents with ADHD who have persistent symptoms while on medical treatment. We wish to investigate if this combined treatment improves ADHD symptoms, adaptive functioning and associated emotional and behavioral problems. We also want to see what characterizes patients who are most helped by the treatment.
About the project
All the participants in the project are patients aged 14-18 years old diagnosed with an ADHD diagnoses at BUP. In the project`s first part we will use the Weiss Functional Impairment Rating Scale (WFIRS-P), and examine if this is a valid and reliable measure of adaptive functioning in adolescents with ADHD. We also want to examine to which extent the Parent- and Self-report form correlate (N=80).
The second part of the project will examine if adolescents with ADHD who attend a 12- week cognitive behavioral group program in addition to medical treatment, achieve a better treatment result than a control group that receives only medical treatment. We will also examine to what extent demographic variables, comorbidity, symptom severity and type of ADHD moderate treatment efficacy. The project participants are recruited from BUP during treatment, or referred by their doctor after their initial treatment at BUP.
The participants are examined with instruments measuring ADHD symptoms, executive functions, adaptive functioning, and emotional difficulties before and after the 12- week intervention. They are randomly assigned to either the group treatment condition (N=48) or the control group (N=48). The aim of the group treatment is to give the adolescents tools to better concentrate, regulate their behavior and handle emotional difficulties using the principles of cognitive behavioral therapy. The control group will primarily receive medical treatment.