Ett års utfall av kognitiv atferdsterapi i gruppe for ungdom med ADHD | RKBU Midt-Norge | Institutt for psykisk helse
Ett års utfall av kognitiv atferdsterapi i gruppe for ungdom med ADHD
Ett års utfall av kognitiv atferdsterapi i gruppe for ungdom med ADHD
Stipendiat/ph.d.-kandidat
Hovedveileder
Biveiledere
- Anne Mari Sund, RKBU Midt-Norge, NTNU
- Per Hove Thomsen, Universitetet i Århus / RKBU Midt-Norge, NTNU
Mål/problemstilling for prosjektet
PhD-prosjektet er del av et større prosjekt «Kognitiv atferdsterapi i gruppe for ungdom med ADHD». Vårt hovedmål med dette prosjektet er å forbedre kvalitet og effekt av behandling og oppfølging av ungdom med ADHD.
Ungdommer som inkluderes i studien har symptomer og funksjonssvikt av sin ADHD til tross for adekvat medikamentell behandling. Vi vil undersøke om behandling med kognitiv atferdsterapi i gruppe gir bedring i ADHD-symptomer, bedre fungering og mindre samtidige utfordringer som emosjonelle problemer og atferdsvansker.
I denne delen av prosjektet vil vi evaluere effekt av kognitiv atferdsterapi i gruppe for ungdom med ADHD ved ett års oppfølging. Videre vil vi se på om denne typen behandling gir bedre selv-rapportert tiltro til egen mestring ved ett års oppfølging.
Som del av mitt prosjekt vil jeg i samarbeid med prosjektgruppen også vurdere etterlevelsen til manualen i programmet og analysere tilfredshet hos ungdommer som har gjennomført behandlingen.
Om prosjektet (norsk)
Deltakere i prosjektet er ungdommer i alderen 14 til 18 år diagnostisert med ADHD ved BUP. Før deltakelse i studien har alle fått vanlig oppfølging som inkluderer informasjon om diagnose, foreldrekurs og utprøving av medisiner.
Ved fortsatt opplevde symptomer og funksjonssvikt etter stabil medisinsk behandling har ungdommer fått tilbud om å delta i studien. Det er gjort standard utredning med en rekke instrumenter under utredningen på BUP, i tillegg supplerer vi med flere testinstrumenter ved inklusjon i studien. Vi vil da få informasjon om blant annet ADHD-symptomer, emosjonelle vansker, atferdsvansker, eksekutive funksjoner og generell fungering.
Vi vil også bruke instrumenter som gir informasjon om ungdommens tiltro til egen mestring. Etter inklusjon blir deltakerne tilfeldig trukket til behandling i gruppe med kognitiv atferdsterapi i 12 uker eller kun medikamentell oppfølging. Etter de 12 ukene blir begge gruppene igjen utredet med en rekke instrumenter som også inkluderer skjema for tilfredshet for de som har hatt gruppebehandling. 12 mnd etter inklusjon blir alle ungdommer i studien intervjuet på nytt over telefon.
Prosjektgruppen har utviklet en behandlingsmanual tilpasset norske ungdommer basert på det britiske "The Young-Bramham program" i samarbeid med en av forfatterene, professor Susan Young. Manualen inkluderer ulike terapimoduler som adresserer både kjernesymptomer på ADHD og assosierte utfordringer som for eksempel engstelse, tristhet, søvnvansker og kommunikasjon.
Manualen egner seg til bruk i grupper og fokuserer på både kunnskap, motivasjon og ferdighetstrening på områder vi vet er utfordrende for ungdom med ADHD. Behandlingen gjennomføres som 12 ukentlige gruppetimer, hver time varer ca 90 minutter. Mellom gruppetimene blir deltakerne oppringt av en «coach» som følger opp hjemmeoppgaver.
Første gruppe startet i 2017. Ved utgangen av 2019 var vi i mål med rekruttering og har totalt 101 ungdommer inkludert i studien. De første data vil være tilgjengelig i første del av 2020, vi har som mål å publisere de første resultater fra studien i siste del av 2020.
Finansiering
PhD-stillingen er finansiert av Samarbeidsorganet Helse Midt-Norge
Prosjektvarighet
2019-2022
Samarbeidspartnere
Prosjektet gjennomføres i samarbeid med BUP-klinikk St.Olav og RKBU, NTNU.
Project goal
This PhD-project is part of a bigger project “Cognitive Behavioral Group Therapy for Adolescents with ADHD”. The main goal of our project is to improve the quality and efficacy of treatment and care of adolescents with ADHD. Participants in our study are adolescents with ADHD who have persistent symptoms while on stable medical treatment. We will evaluate the treatment efficacy of group cognitive behavioral therapy (CBT) on ADHD-symptoms, adaptive functioning and associated emotional and behavioral problems.
The primary aim of this part of the project will be to study outcome of group CBT for adolescents with ADHD at one year follow up. We also aim to evaluate change in self-reported self-efficacy at one-year follow up. In collaboration with the project group I will also evaluate treatment fidelity and analyze treatment satisfaction among adolescents who received group treatment.
About the project
The participants in this study are adolescents between 14 and 18 years old diagnosed with ADHD at a Child and Adolescent Psychiatric Clinic (BUP). Prior to inclusion all participants have received standard follow up at their clinic, including information about ADHD, parent course and, if applicable, medication. Adolescents with persistent symptoms while on stable medication are offered inclusion in the study. The participants are examined with a range of instruments before diagnosed with ADHD at the clinic, these are supplemented with additional test instruments after inclusion.
This gives us information on ADHD-symptoms, emotional symptoms, behavioral problems, executive functioning and adaptive functioning. We also use instruments that give us information about self-efficacy. After inclusion participants are randomly assigned to cognitive group behavioral therapy for 12 weeks or a control group who receive medical follow-up only. After the 12 weeks of treatment both groups are examined again using the same instruments as well as an instrument on treatment satisfaction for those who received group treatment. After 12 months all participants are interviewed again by telephone.
The project group developed a treatment manual based on the British “The Young-Bramham program” in collaboration with one of the authors, Professor Susan Young. The manual includes different modules targeted on core symptoms of ADHD and associated problems like anxiety, depression, sleep difficulties and communication. The manual is suitable for group therapy and focuses on psychoeducation, motivation and skills targeted on problems we know are common in a teenage population with ADHD. The treatment is delivered in 12 weekly sessions each lasting 90 minutes. Between sessions the participants get a phone call by a coach following up on home-assignments.
The first group started in 2017 and by the end of 2019 we have completed the inclusion with 101 adolescents in the study. The first data will be ready in early 2020 and we hope to publish the first results in late 2020.