Døve og hørselshemmede barn og unges psykiske helse - Ph.d.-prosjekter - RKBU Midt-Norge
Døve og hørselshemmede barn og unges psykiske helse: Tidlig identifisering av psykiske vansker og betydningen av kommunikasjonsferdigheter for psykisk helse og livskvalitet
Døve og hørselshemmede barn og unges psykiske helse: Tidlig identifisering av psykiske vansker og betydningen av kommunikasjonsferdigheter for psykisk helse og livskvalitet
Mål/problemstilling for prosjektet
Hovedproblemstillingen for dette arbeidet er å utvikle valide og reliable norske versjoner av internasjonale instrumenter som øker kapasiteten og praktiske muligheter til å fange opp, vurdere og kommunisere om psykiske vansker, livskvalitet og kommunikasjonsferdigheter hos døve og hørselshemmede barn og unge. I tillegg vil instrumentene bli brukt til å undersøke sammenhenger mellom psykiske vansker, livskvalitet og kommunikasjonsferdigheter hos døve og hørselshemmede barn og unge.
Om prosjektet
Delstudiene omfatter validering av instrumentene, beskrivelse av brukergruppen, og undersøkelse av sammenhengen mellom psykiske vansker, livskvalitet og kommunikasjonsferdigheter hos døve og hørselshemmede barn og unge. Delstudiene baserer seg på en datainnsamling blant døve og hørselshemmede elever i alderen 5 til 16 år ved A.C. Møller skole, foreldre og lærere. I tillegg inviteres tegnspråklige elever i alderen 15 til 21 år ved videregående skoler i Sør-Trøndelag til å delta og hørselshemmede elever fra Midt-Norge som deltar på kurs i regi av Statped Midt i alderen 7 til 15 år. Et forprosjekt har tilrettelagt instrumentene SDQ (psykiske vansker) og ILC (livskvalitet) for norsk tegnspråk og nettbasert videoformidling. Videobasering og nettdistribusjon vil være viktig for å kompensere for geografiske avstander, manglende tegnspråkkompetanse hos lokalt personal og gruppens særegne utfordringer i forhold til psykiske vansker. Delstudiene vil validere de nye instrumentene SDQ-NSL og ILC-NSL basert på multi-informant tilnærming og ASEBA som valideringsnorm for psykiske vansker.
Videre vil kartleggingen gi et bilde av døve og hørselshemmedes psykiske helse, livskvalitet og kommunikasjonsferdigheter og sammenhengen mellom disse variabler. De 3 planlagte internasjonale vitenskapelige publikasjonene/delstudiene vil også bli presentert på internasjonale og nasjonale konferanser, og formidlet via nettsider, fagtidsskrifter og popularisering til fagpersonell, brukere og pårørende.
Finansiering
Helse Midt-Norge, administrert av AFFU, St. Olavs Hospital. Forskerrekrutteringsstilling i 50%-stilling pr. år i 3 år. Videre stiller BUP-klinikk med garanti som sikrer fullføring av doktorgraden skulle det ikke lykkes å sikre videre fullfinansiering.
Samarbeidspartnere
Statped Midt og Statped hovedkontor.
Prosjektvarighet
Januar 2016 - desember 2020
Goal
The aim of this study is the development of valid and reliable Norwegian Sign Language versions of commonly used instruments for the assessment of mental health and Quality of Life (QoL) in deaf and hard-of-hearing (DHH) children and adolescents. These instruments will also be used to study the mental health, QoL and communication skills of DHH children and adolescents.
About the project
The study will include the validation of the translated instruments to Norwegian Sign Language, as well as an analysis of the deaf and hard-of-hearing (DHH) children and adolescents’ mental health, Quality of Life (QoL) and signed and spoken communication skills. The participants in this study are DHH children and adolescents aged 5 to 16 attending A.C. Møller school, their parents and teachers. All signing DHH secondary students aged 15 to 21 attending upper secondary school in the region as well as hard-of-hearing children and adolescents aged 7-15 attending courses at Statped Midt will also be invited to participate, as well as their parents and Teachers. The Strengths and Difficulties Questionnaire – SDQ and the Inventory of Life Quality in Children and Adolescents – ILC have been translated to Norwegian Sign language and adapted to be used with select survey for the data collection. The validation of the SDQ and ILC self-report will be based on a multi-informant approach (teachers and parents) and using the ASEBA as a gold standard.
The results of the study are to be presented at international and national conferences and published on relevant websites and in scientific journals. The results will also be presented to DHH children and adolescents, parents, teachers and other professionals.