Primærforebyggende alkoholundervisning i ungdomsskolen: Positive korttidseffekter
DOI:
https://doi.org/10.5324/nje.v6i1.338Abstract
SAMMENDRAG
Et forebyggende prosjekt om alkohol for 13-14 åringer er gjennomført ved Universitetet i Bergen.
Målsettingen for prosjektet var å utsette debutalder for drikking og redusere eksperimentering med alkohol.
Elevene deltok i 10 timer prosjektorientert undervisning, som bygget på korrigering av elevenes alkoholforventninger
og flertallsmisforståelser om alkohol. Resultatene på kort sikt var positive: Ingen prosjektelever
rapporterte alkoholdebut fem måneder etter prosjektstart. Blant elever som eksperimenterte med
alkohol før prosjektstart, ble det registrert en nedgang på 25%. Elever som gjennom prosjektet hadde redusert
sine forventninger til alkohol, hadde også redusert alkoholbruk. To ulike strategier for å øke elevenes
involvering i prosjektet ble prøvd ut, og størst elevinvolvering ble observert når lærere, gruppeledere og
elever fikk klare retningslinjer for sine roller i prosjektet. Videre arbeid med primærforebyggende alkoholundervisning
i skolen bør ta utgangspunkt i elevenes egne forestillinger om alkoholbruk. Det er behov for
forskning som kan bidra til å sikre varige effekter av alkoholforebyggende tiltak.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Norsk Epidemiologi licenses all content of the journal under a Creative Commons Attribution (CC-BY) licence. This means, among other things, that anyone is free to copy and distribute the content, as long as they give proper credit to the author(s) and the journal. For further information, see Creative Commons website for human readable or lawyer readable versions.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).