Gruppebasert prosjektoppgave i matematikk: Veiledernes erfaringer

Authors

  • Thomas Gjesteland Universitetet i Agder
  • Vegard Lima Universitetet i Agder
  • Sverre Lunøe-Nielsen Universitetet i Agder
  • Farzad Radmehr Høgskulen på Vestlandet
  • Simon Goodchild Universitetet i Ageder

DOI:

https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3943

Abstract

I denne presentasjonen vil vi rapportere veilederes erfaringer med å bidra i et matematisk modelleringsprosjekt. Prosjektet ble introdusert i begynnelsen av første semester matematikkurs for ingeniørstudenter. Målet med prosjektet er å knytte matematikken til realistiske ingeniørgfag problemstillinger og at studentene skal få en nærmere tilknytning til faglærerne i sitt felt. Vi ønsker også å lære studentene flere matematiske kompetanser, som det er vanskelig å trene i forelesninger og øvingstimer. I prosjektet ble 483 studenter delt i 70 grupper som ble veiledet av 20 faglig ansatte fra alle seksjoner av ingeniøravdelingene. Veilederne rapporterer om at de opplever prosjektoppgaven som et positivt bidrag i matematikkfaget, og at studentene var fornøyd med denne oppgaven. Veilederne rapporterte også at veiledningen var tidkrevende og at gruppedynamikk var en utfordring.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2021-02-24

Issue

Section

MNT Konferansen - Conference submissions