https://www.ntnu.no/ojs/index.php/mmi/issue/feed Moderne mobilitet og infrastruktur 2024-02-22T13:12:53+00:00 Inge Hoff inge.hoff@ntnu.no Open Journal Systems <p>Moderne Mobilitet og Infrastruktur er et populærvitenskapelig tidsskrift utgitt av NTNU, Institutt for Bygg og miljøteknikk.</p> <p>Vi ønsker artikler om aktuelle prosjekter eller initiativ i Norge. Formen skal være populærvitenskapelig, omfanget ca 2-4 sider, men dette er ikke veldig strengt.</p> <p>Redaktører er Inge Hoff og Trude Tørset</p> https://www.ntnu.no/ojs/index.php/mmi/article/view/5853 Fra redaktørene 2024-02-22T13:03:42+00:00 Inge Hoff inge.hoff@ntnu.no Trude Tørset trude.torset@ntnu.no 2024-02-22T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Inge Hoff, Trude Tørset https://www.ntnu.no/ojs/index.php/mmi/article/view/5850 Webpanel i nasjonal RVU 2024-02-22T07:13:41+00:00 Ole Brauteset ob@opinion.no John Lauring John@opinion.no Roar Teige roar@opinion.no Paal Melbye paal.melbye@norstat.no Per Olav Ramstad per.olav.ramstad@norstat.no 2024-02-22T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Seniorrådgiver i Opinion, Daglig leder i Opinion, Prosjektleder i Opinion, Forretningsutvikler i Norstat, Daglig leder i Norstat https://www.ntnu.no/ojs/index.php/mmi/article/view/5851 Nytte-kostnadsanalyser: Hvor usikre er resultatene? 2024-02-22T07:34:36+00:00 Morten Welde morten.welde@ntnu.no Eivind Tveter Eivind.tveter@himolde.no James Odeck james.odeck@vegvesen.no <p>Resultater fra nytte-kostnadsanalyser av vegprosjekter er langt mer usikre enn det som presenteres for beslutningstakere. Denne usikkerheten bør synliggjøres bedre.</p> 2024-02-22T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Morten Welde, Eivind Tveter, James Odeck https://www.ntnu.no/ojs/index.php/mmi/article/view/5844 Krysselastisiteter 2024-02-21T07:33:57+00:00 Nils Fearnley Nils.Fearnley@toi.no <p>Krysselastisiteter avhenger av den lokale konteksten og da særlig markedsandeler. Krysselastisiteter er generelt små og derfor er det veldig begrenset hva som kan oppnås eksempelvis med gulrot-tiltak som billig kollektivtransport for å redusere bilbruk.</p> 2024-02-22T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Nils Fearnley https://www.ntnu.no/ojs/index.php/mmi/article/view/5852 Activity-based model for active modes 2024-02-22T08:10:36+00:00 Martijn Hollestelle Martijn.Hollestelle@ramboll.fi Olga Petrik olga.petrik@ramboll.se Sindre Levinsen Sindre.Levinsen@ramboll.no <p>An activity-based travel demand model called BRUTUS (Rambøll, 2022) was made for Trondheim on behalf of and funded by the Norwegian Public Roads Administration, Statens Vegvesen. The aim is to explore how a new kind of model can help in evaluating walking and cycling infrastructure investments.</p> <p>&nbsp;</p> 2024-02-22T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Martijn Hollestelle, Olga Petrik, Sindre Levinsen