https://www.ntnu.no/ojs/index.php/mmi/issue/feedModerne mobilitet og infrastruktur2024-02-22T13:12:53+00:00Inge Hoffinge.hoff@ntnu.noOpen Journal Systems<p>Moderne Mobilitet og Infrastruktur er et populærvitenskapelig tidsskrift utgitt av NTNU, Institutt for Bygg og miljøteknikk.</p> <p>Vi ønsker artikler om aktuelle prosjekter eller initiativ i Norge. Formen skal være populærvitenskapelig, omfanget ca 2-4 sider, men dette er ikke veldig strengt.</p> <p>Redaktører er Inge Hoff og Trude Tørset</p>https://www.ntnu.no/ojs/index.php/mmi/article/view/5853Fra redaktørene2024-02-22T13:03:42+00:00Inge Hoffinge.hoff@ntnu.noTrude Tørsettrude.torset@ntnu.no2024-02-22T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Inge Hoff, Trude Tørsethttps://www.ntnu.no/ojs/index.php/mmi/article/view/5850Webpanel i nasjonal RVU2024-02-22T07:13:41+00:00Ole Brautesetob@opinion.noJohn LauringJohn@opinion.noRoar Teigeroar@opinion.noPaal Melbyepaal.melbye@norstat.noPer Olav Ramstadper.olav.ramstad@norstat.no2024-02-22T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Seniorrådgiver i Opinion, Daglig leder i Opinion, Prosjektleder i Opinion, Forretningsutvikler i Norstat, Daglig leder i Norstathttps://www.ntnu.no/ojs/index.php/mmi/article/view/5851Nytte-kostnadsanalyser: Hvor usikre er resultatene?2024-02-22T07:34:36+00:00Morten Weldemorten.welde@ntnu.noEivind TveterEivind.tveter@himolde.noJames Odeckjames.odeck@vegvesen.no<p>Resultater fra nytte-kostnadsanalyser av vegprosjekter er langt mer usikre enn det som presenteres for beslutningstakere. Denne usikkerheten bør synliggjøres bedre.</p>2024-02-22T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Morten Welde, Eivind Tveter, James Odeckhttps://www.ntnu.no/ojs/index.php/mmi/article/view/5844Krysselastisiteter2024-02-21T07:33:57+00:00Nils FearnleyNils.Fearnley@toi.no<p>Krysselastisiteter avhenger av den lokale konteksten og da særlig markedsandeler. Krysselastisiteter er generelt små og derfor er det veldig begrenset hva som kan oppnås eksempelvis med gulrot-tiltak som billig kollektivtransport for å redusere bilbruk.</p>2024-02-22T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Nils Fearnleyhttps://www.ntnu.no/ojs/index.php/mmi/article/view/5852Activity-based model for active modes2024-02-22T08:10:36+00:00Martijn HollestelleMartijn.Hollestelle@ramboll.fiOlga Petrikolga.petrik@ramboll.seSindre LevinsenSindre.Levinsen@ramboll.no<p>An activity-based travel demand model called BRUTUS (Rambøll, 2022) was made for Trondheim on behalf of and funded by the Norwegian Public Roads Administration, Statens Vegvesen. The aim is to explore how a new kind of model can help in evaluating walking and cycling infrastructure investments.</p> <p> </p>2024-02-22T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Martijn Hollestelle, Olga Petrik, Sindre Levinsen