Sosial kontroll begrenser minoritetsungdommers identitetsutvikling i majoritetsfosterhjem
DOI:
https://doi.org/10.5324/barn.v39i4.3758Sammendrag
I denne artikkelen diskuteres identitetsutvikling hos minoritetsungdom som bor i majoritetsfosterhjem, et lite utforsket tema i nordisk fosterhjemsforskning. Mer spesifikt undersøkes: Hvilke utfordringer erfarer minoritetsungdom med muslimsk bakgrunn når de utvikler sin identitet i
ikke-muslimske majoritetsfosterhjem? Hvordan håndterer de utfordringene? Artikkelen bygger på kvalitative intervju med ni ungdommer med muslimsk minoritetsbakgrunn som bor i ikke-muslimske majoritetsfosterhjem. Materialet er analysert ved hjelp av en fenomenologisk hermeneutisk
meningsfortetning. Analysen viser at ungdommene i fosterhjemskonteksten utsettes for sosial kontroll av fosterforeldre, biologisk familie, muslimske venner og medlemmer av muslimsk gruppe. Kontrollen fører til at ungdommenes handlingsrom begrenses når de skal utvikle sin identitet. Ungdommene responderer på kontrollen ved å utarbeide tre strategier for å endre eget handlingsrom: De utøver informasjonskontroll, hvor de begrenser hvilken informasjon de gir til hvem, tilbaketrekning fra aktører som utsetter dem for sosial kontroll, og søker støtte hos aktører som ikke utøver sosial kontroll. Slik får ungdommene et tykkere aktørskap når de utvikler sin identitet.
Downloads
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2021 BARN - Forskning om barn og barndom i Norden

Dette verket er lisensiert under en Creative Commons Attribution 4.0 International Lisens.
Lisens
Barn er et vitenskapelig tidsskrift med åpen tilgang (Open Access). Det betyr at det er gratis tilgjengelig for alle på internett, uten noen form for betalings-, registrerings- eller innloggingsbegrensninger.
Alle artikler i tidsskriftet publiseres i overenstemmelse med Creative Commons-lisensen CC BY 4.0. Det betyr at alle fritt kan lese, laste ned, kopiere, skrive ut, søke i eller lenke til den fullstendige og ferdig bearbeidede teksten.