Det brøt ut jubel på museumshaugen i Ålesund når det ble klart at studenter ved NTNU forplikter seg til dugnadsarbeid om bord i den fredede MS Bilfergen. Denne uka ble kontrakten signert og feiret med marsipankake om bord i den ærverdige skuta.

– Linjeforeningen Sekstanten og NTNU har inngått denne avtalen, og dette gleder vi oss til!

Kristian Remøy-Bakke er leder i linjeforeningen, og ser frem til viktig læring om bord. Veteranskipet er fredet av riksantikvaren, og er en viktig attraksjon der den til daglig ligger til kai ved Brosundet. Om sommeren er det cafédrift ved kaien, og skipet kan bestilles for dagsturer i nærområdet. Den har lenge vært driftet av en gruppe frivillige som består av stort sett pensjonerte sjømenn, og har nå behov for påfyll av mannskap.

tre personer i styrhus

Styret i Sekstanten tester utsikten fra broen. Snart skal de lære å styre båten. Foto: Elisabeth Alnes

100 studenter bidrar til synlighet og engasjement

– Vi er rundt 100 studenter i gruppa som kan bidra til større synlighet og engasjement rundt Norges eldste bilferge. Det er også veldig spesielt å skulle håndtere et veteranskip, så her vil alle få ny kunnskap, sier Remøy-Bakke.

Fergen har vært ombygd flere ganger, og har blant annet gått i trafikk mellom Molde – Vestnes og Hellesylt – Geiranger.

– Båten ble bygget i 1922 er tilknyttet museet, forteller Ole Ellefsen fra Aalesund museum. – Den en viktig del av historien på Sunnmøre når det gjelder å knytte sammen lokalsamfunn over fjordene.

Praktisk kunnskap man ikke lese seg til

Det var før sommeren fare for at driften av Norges eldste bilferge måtte avvikles i Ålesund.

– Studentene fanget opp at bilfergen søkte nye krefter for å kunne fortsette å drive, og tok direkte kontakt med Amund og gjengen om bord, forteller Arnt Myrheim-Holm, programansvarlig for nautikkutdanningen ved NTNU.

Myrheim-Holm understreker at avtalen om dugnadsarbeid støttes fullt ut av NTNU. I følge ham er det viktig og ønskelig for universitetet, som har stor tilgang på ressurser, å bidra til å ta vare på sjøfartshistorien i Ålesund.

– Dette er et manuelt fartøy i motsetning til det som lages i dag, og her vil nautikkstudentene få praktisk kunnskap som de aldri kan lese seg til. Når de bygger opp kompetansen sin kommer også selvtillit og trygghet som de tar videre meg seg når de skal ut i arbeid som kapteiner og annet.

person spiser kake

Amund Halsebakke feirer med kake når avtalen med Sekstanten nå er signert. Foto: Elisabeth Alnes

Yngre krefter lover godt for fremtiden

Den fredede bilfergen har mange retningslinjer de skal etterfølge for å beholde skipet i historisk riktig stand. Det er strenge regler for hva man kan gjøre, og mange operasjoner må naturlig nok foregå på gamlemåten. Amund Halsebakke har vært med som frivillig siden 1999, og har lenge vært den mest sentrale personen i virksomheten. Han lover plukking av rust, maling, spleising av trosser i tillegg til opplæring som kaptein.

– Dette blir kjekt, og det lover godt for fremtiden til MS Bilfergen, sier han. – Jeg er 84 år og holder det gjerne gående her i noen år til, men det er godt å kunne overlate ansvar til yngre krefter. Vi skal gi dem opplæring om bord med det mål at de lærer å styre skuta.

Stor kontrast til dagen farkoster

En av studentene, Astrid Ullenes Røberg legger til at det er om bord i eldre båter man lærer mest om hvordan ting faktisk fungerer.

– Her får vi helt grunnleggende kunnskap om drift av båter og kan forstå historikken til hvordan ting drives nå i 2021.

Bilfergen skaper også engasjement blant mange lokale aktører. Flere lokale sponsorer bidrar med arbeidstimer eller helt nødvendig utstyr, blant annet Survitec, Søviknes verft og Brødrene Dahl.

signering av papirer

En avtale om dugnadsarbeid og opplæring på MS Bilfergen signeres av Amund Halsebakke fra bilfergens venner, leder av Sekstanten Kristian Remøy-Bakke og studieprogramleder Arnt Myrheim-Holm fra NTNU.