Har du lagt merke til merkelappen Jævli flink? Den blir å se ofte fremover. 20. desember lanserer NTNU en YouTube serie med dette navnet. Hensikten er å motivere jenter til å bli studenter ved NTNU.
Gjennom tolv episoder følger serien seks jenter gjennom ett helt semester på NTNU. Man møter studentenes forventinger, tanker og utfordringer i møte med en ny fase i livet. Kameraet er tett på dem og møtene blir nære og sterke. Tre teknologifakulteter samarbeider om å presentere ingeniør, realfag og teknologi-utdanning med seks jenter som fortellere.
– Håpet er at dette skal engasjere ungdommer i hele Norge. Dette er et digitalt alternativ til de rekrutteringsarrangementene vi har pleid å arrangere, forteller Sunniva Vikan, kommunikasjonsrådgiver ved Fakultet for naturvitenskap.
Måtte tenke nytt
– Dette er et tiltak som har virket. Av de som har vært på besøk hos oss har over 90% søkt studier her etterpå, sier Pia Kristin Østeraas, kommunikasjonsmedarbeider ved Fakultetet for ingeniørvitenskap.
– Med koronaen var plutselig denne og alle andre fysiske møteplassene borte. Når ungdommene ikke kan besøke oss, må vi komme til dem, sier Vikan som har tro på YouTube som møteplass.
Viktig med teknologiutviklere av begge kjønn
– Bedrifter har gjerne et mål om kjønnsbalanse, men for å oppnå det trengs det også kjønnsbalanse i utdanningen, sier Margrethe Meyer Bratt, kommunikasjonssjef ved Fakultetet for informasjonsteknologi og elektroteknikk.
– Studentene former fremtiden vår. Et godt team med mangfold skaper bedre læringsmiljø og etter hvert også arbeidsmiljø. Det er jo ikke en ulempe at guttene også presterer bedre når det er større kjønnsbalanse, konkluderer Bratt.