NTNUs vindtunnel under oppussing

NTNUs vindtunnel i Strømningstekniske laboratorier i Trondheim er Norges største i sitt slag, og får nå en tiltrengt oppussing.

Vindtunnelen som har vært i universitetets laboratorier siden 80-tallet er under oppussing i 2021. Foto: Jason Hearst/NTNU

– Under oppussingen som vil pågå inn i sommermånedene, vil det bare foregå noen små interne prosjekter knyttet til vindtunnelen. Ekstern prosjektaktivitet må utsettes til oppussingen er ferdig, og vi gleder oss til alt er klart og vi igjen kan åpne for store eksperimenter i vindtunnelen, sier Jason Hearst, førsteamanuensis ved NTNU – institutt for energi- og prosessteknikk.

Fakta om vindtunnelen i dag:

• Ca. 2*3*11 m testområde
  • Vindhastighet opp mot ca 80 km/t
  • Utstyrt med 3D-kontrollmekanismer

Landemerke på Gløshaugen i Trondheim

Det har foregått mye stort og smått i vindtunnelen siden den sto ferdig, alt fra eksperimenter i vindparkdesign til stabilitet på offshoreplattformer, til forskning på sport og aerodynamikk.

Les i Gemini: liste over artikler tilknyttet vindtunnelen.