Universitetet og bilgiganten skal samarbeide om å gjøre biler tryggere, og samtidig spare store beløp.

Av: Gemini-redaksjonen

Institutt for konstruksjonsteknikk ved NTNU signerer en storkontrakt med Audi, melder Teknisk Ukeblad.

NTNU skal utvikle nye modeller for krasjtesting sammen med blant annet Audis egen forskningsavdeling. Sentralt står professor Magnus Langseth ved Institutt for konstruksjonsteknikk.

Langseth leder SFI CASA, Center for Advanced Structural Analysis. Dette senteret har samarbeidet med Audi, BMW, Renalt og Honda siden 2015, men arbeidet fases nå ut.

SFI CASA har æren

Professor Langseth sier at avtalen er et resultat av arbeidet som SFI CASA har drevet de siste årene, men publisering av forskning i anerkjente tidsskrifter.

SFI CASA har blant annet utviklet en materialmodell for stål og aluminium som store deler av bilindustrien nå bruker, sier Langseth til TU.

Målet denne gangen er å fjerne de fysiske krasjtestene helt, men selv en halvering av antallet krasjtester kan spare en stor bilprodusent for flere 100 millioner kroner, kanskje opp mot en milliard.

«Romslig med midler»

En stipendiatstilling som skal lede til doktorgrad, er del av satsingen. Samarbeidet skal i første omgang vare i tre år, men det kan bli forlenget.

Ifølge TU inngår også arbeid som skal gjøre batteridrevne biler tryggere. Batteriene i en bil må tåle en kollisjon, og NTNU har god kompetanse på å utvikle dette.

Langseth kan ikke si hvor store beløp det er snakk om, men kaller det «romslig med midler og mer enn de håpet på».