NTNU filmpris 2023 til Leiv Igor Devold

Portrettfoto av Leiv Igor Devold.
Glad og stolt prisvinner av NTNU filmpris 2023, Leiv Igor Devold. Foto: Eirik Haldberg/Kosmorama.

NTNU filmpris 2023 ble tildelt under Kosmoramas bransjedager på DIGS tirsdag 7. mars av prorektor for forskning og formidling, Tor Grande.

– Å få NTNU filmpris betyr enormt mye for meg! Tusen takk til NTNU, som også er min arbeidsgiver, og gir rammer til å både jobbe med undervisning og kunstnerisk utviklingsarbeid, sier regissør Leiv Igor Devold. Han er ansatt som førsteamanuensis ved Institutt for kunst og medievitenskap ved NTNU.

Under Kosmorama debuterte Devold på kino med sin første spillefilm, Norwegian Dream, som åpnet filmfestivalen mandag kveld.

– Jeg har jobbet dag og natt i så lang tid med å få den første lokalproduserte trønderske spillefilmen på beina. Jeg føler jeg har blitt møtt med så mye velvilje og åpenhet fra lokale krefter, sier filmregissør Leiv Igor Devold, som mener at trøndersk filmbransje er et kraftsenter for film i Norge.

– Jeg er skikkelig stolt av hva vi sammen får til og de kule, morsomme og viktige filmene som blir laget her i Trøndelag, sier Leiv Igor Devold som gleder seg til å fortsette å jobbe med kortreist film med lokale og internasjonale samarbeidspartnere.

Foto av Leiv Igor Devold som får utdelt prisen av prorektor Tor Grande. De står på en scene.
Prisvinner Leiv Igor Devold og Tor Grande, prorektor for forskning og formidling, NTNU. Foto: Eirik Haldberg/Kosmorama.

Juryens begrunnelse

Vinneren av NTNU filmpris 2023 står bak en rekke dokumentarer og kortfilmer som har blitt vist på mange internasjonale festivaler og TV-kanaler.

Årets prisvinner kinodebuterte i Norge i 2015 med dokumentaren Den tilfeldige rockestjernen. Filmen vant Kanonprisen både for beste norske film og beste lyd under Kosmorama i 2016, og fikk også Amanda-prisen for beste klipp samme år.

Den tilfeldige rockestjernen ble også nominert som beste nordiske dokumentar under CPH:DOX i København.

I 2017 ble dokumentarfilmen Thea – to somre, én vinter nominert til Prix Europa.

Under årets Kosmorama debuterer vinneren av NTNU Filmpris 2023, regissør Leiv Igor Devold, med sin første spillefilm, Norwegian Dream.

I tillegg til å være festivalens åpningsfilm, er dette den aller første heltrønderske spillefilmen som er laget: Regissøren bor og virker i Trøndelag og filmen er produsert med et trøndersk selskap som hovedprodusent, Spætt Film AS.

Dette er en avgjørende milepæl i trøndersk filmproduksjon, som vil ha store, positive ringvirkninger for miljøet også framover, skriver juryen i sin begrunnelse.

Devold har master i filmregi fra den prestisjefylte polske filmhøyskolen i Lodz. Han har i tillegg studert TV-regi ved Den norske filmskolen i Lillehammer. I forskningstiden sin som førsteamanuensis ved NTNU har Devold jobbet med kunstnerisk utviklingsarbeid innen filmregi – med nettopp spillefilmen Norwegian Dream.

Leiv Igor Devold har gjort en betydelig innsats på det regionale og nasjonale filmfeltet gjennom en rekke tillitsverv. Han har blant annet sittet i styret for Den norske Kortfilmfestivalen i Grimstad, og sitter i dag i styret for Cinemateket i Trondheim og er forbundsleder i Norske filmregissører (NFR).

Om NTNU Filmpris

NTNU Filmpris er et samarbeid mellom NTNU og Kosmorama og skal hedre aktører som jobber for å fremme trøndersk filmproduksjon og som ved hjelp av egne aktiviteter er med på å synliggjøre og utvikle det filmfaglige miljøet i Trondheim – og Trøndelagsregionen.

Prisen skal bidra til å stimulere og være et insentiv til videre utvikling, og slik være et bidrag til et robust, kreativt og nyskapende filmmiljø i regionen. Prisen rettes mot enkeltpersoner og selskap som produserer film med arbeidsplattform og bosted i Trøndelagsregionen.

Prisen gis på bakgrunn av faglig fremragende utvikling, talent og nyskaping.

Hvem som vinner prisen vurderes av en filmfaglig jury, der også NTNU og Kosmorama er representert.

Les mer om NTNU filmpris på Kosmoramas nettsider.