Line Klungseth Johansen vant NTNUs filmpris 2019

Sort-hvitt-foto av Line Klungseth Johansen.
Prisvinner Line Klungseth Johansen. Foto: Torleif Kvinnesland/Kosmorama

Den fjerde vinneren av NTNUs filmpris er Line Klungseth Johansen.

Klungseth Johansen har over flere år vært en sentral aktør i regionens filmbransje, både gjennom sitt daglige virke som filmskaper og gjennom sin innsats for å profesjonalisere trøndersk filmbransje.

NTNUs filmpris skal sette fokus på aktører som jobber for å fremme trøndersk filmproduksjon og som ved hjelp av egne aktiviteter er med på å synliggjøre og utvikle det filmfaglige miljøet i Trondheims- og trøndelagsregionen. Prisen er et samarbeid mellom Kosmorama og NTNU.

I år deles prisen ut for fjerde gang. Tidligere vinnere er Christian FalchAnders Teigen og Håvard Bustnes.

Juryens begrunnelse:

Årets vinner av NTNUs filmpris er produsent og regissør Line Klungseth Johansen. Klungseth Johansen er en ambisiøs, kompromissløs og kunstnerisk nyskapende filmskaper. Klungseth Johansens unike kortfilmer Flimmer (2011), All In (2015) og Prosess:pust (2016) har blitt vist på utallige festivaler og har vunnet flere priser. Hun har også flere spektakulære musikkvideoer på CV-en, blant annet for Highasakite og The Fjords.

I tillegg til å sprenge grenser i utforskingen av det filmatiske uttrykket, strekker hun seg i sin jakt på nye prosjekter og samarbeid på tvers av selskaper, regioner og landegrenser.

Klungseth Johansen har flere kortfilmer i produksjon i år. I fjor vant hun, sammen med sine kolleger i Helmet, 750.000 kroner i Vårstigen-konkurransen til utvikling av spillefilmprosjektet Grimsby, som Helmet beskriver som en «Twin Peaks-historie» for barn.

I tillegg til å ha mange prosjekt underveis, er Klungseth Johansen lidenskapelig opptatt av å bygge filmbransje i Trøndelag. Gjennom sitt flerårige engasjement i Minimalen Kortfilmfestival er hun spesielt opptatt av nye talenter, både å få vist frem deres filmer og utvide deres nettverk.

Klungseth Johansen er en sjenerøs bidragsyter til filmmiljøet i Trøndelag. Hun spiller en viktig rolle i profesjonaliseringen av bransjen og arbeider målbevisst for å realisere de store produksjonene som vi trenger for å kunne bygge en bærekraftig filmbransje i Trøndelag.

Klungseth Johansen er utdannet fra NTNU innen film- og videoproduksjon og har en master i filmvitenskap. Årets prisvinner var fylkeskunstner i Sør-Trøndelag i 2017 og har sitt daglige virke i Helmet Films & Visual Effects, der hun har ansvar for selskapets satsing på fiksjon.

Prisen ble delt ut under en mottakelse på Alma’s torsdag 7. mars.

Juryen består av direktør Silje Engeness i Kosmorama, førsteamanuensis Asbjørn Tiller ved Institutt for kunst og medievitenskap på NTNU, filmprodusent Yngve Sæther, daglig leder Eli Gjerde i Midtnorsk filmsenter og seniorrådgiver Gunnar Kåre Hansen i kommunikasjonsavdelingen ved NTNU.