Årets Næringslivsdag ble svært vellykket med rekordmange påmeldte bedrifter og 6-700 besøkende, og bedriftene merker at det er konkurranse om å få de beste studentene med på laget. 

Tirsdag 13. september ble Næringslivsdagen arrangert i Campus Arena Gjøvik for tredje gang. Næringslivsdagen er en karrieremesse der lokale bedrifter deltar for å profilere seg ovenfor studentene ved NTNU i Gjøvik og Fagskolen Innlandet. Flere av bedriftene hadde også bedriftspresentasjoner for studentene.

Gjøvik kommune, Gjøvikregionen Utvikling og Bright House arrangerer Næringslivsdagen i samarbeid med linjeforeningene ved NTNU i Gjøvik og Fagskolen Innlandet.

Rekordmange bedrifter

Lotte Kildeborg, kommunikasjonsansvarlig i Gjøvikregionen Utvikling,

FORNØYD: Lotte Kildeborg, kommunikasjonsansvarlig i Gjøvikregionen Utvikling, var godt fornøyd med arrangementet. Foto: Nina Sørlie Nilssen/NTNU

Lotte Kildeborg, kommunikasjonsansvarlig i Gjøvikregionen Utvikling, forteller at de arrangerer Næringslivsdagen for å knytte de lokale bedriftene opp mot studentene.

– Vi liker å kalle dette matchmaking mellom studentene og det lokale næringslivet. Studentene her har mye bra kompetanse og vi ønsker at denne kompetansen forblir i regionen, det er mye av hensikten med å arrangere en dag som dette.

Hun forteller bedriftene kommer fra hele regionen, og at svært mange bedrifter ønsket å stille opp på Næringslivsdagen.

– Vi åpnet påmeldingen før sommeren, og allerede da var det mange bedrifter som meldte seg på. Dette er tredje året vi arrangerer, og i år er det 52 bedrifter her som er rekordmange. Dette er en veldig positiv utvikling.

campus arena

CAMPUS ARENA: Næringslivsdagen ble arrangert på Campus Arena Gjøvik for tredje gang. Foto: Nina Sørlie Nilssen

– Får møtt mange bedrifter

Hanna og Synne studerer økonomi og administrasjon og logistikkledelse ved NTNU i Gjøvik, og var to av mange studenter som hadde tatt turen til Campus Arena. De syntes det er veldig fint at det arrangeres en slik dag, der man får møtt mange bedrifter samtidig.

– Vi er her for å sjekke ut de ulike bedriftene og hva slags jobbtilbud som er aktuelle. Vi har vært innom veldig mange av bedriftene som står her på stand og stilt de spørsmål om ting vi lurer på, blant annet hva som skiller de fra andre bedrifter. Og vi opplever at bedriftene gjerne vil vise seg frem og at de er interessert hva vi kan.

Studenter

MØTTE BEDRIFTENE: Studentene Hanna og Synne var på Næringslivsdagen for å få innblikk i de ulike bedriftene. Foto: Nina Sørlie Nilssen/NTNU

Studenter med kompetanse og mye erfaring

Christian, Pernille og Ola Thomas fra Grieg Connect hadde tatt turen for å markedsføre bedriften sin for studentene.

– Vi har allerede fått snakket med noen studenter her som har den kompetansen vi trenger, og gleder oss til å snakke med flere. Vi ser i hovedsak etter studenter med IT-kompetanse, og mange studenter her har den kompetansen. Og vi merker at det er konkurranse om å få studentene med på laget.

Folk på stand

PÅ STAND: Christian, Pernille og Ola Thomas fra Grieg Connect. Foto: Nina Sørlie Nilssen/NTNU

Carly Grace jobber i Norsk Tipping, som også hadde tatt turen til Næringslivsdagen.

på stand

MANGE ANSATTE: Carly Grace i Norsk Tipping forteller at de har mange ansatte fra NTNU. Foto: Nina Sørlie Nilssen/NTNU

– Vi er her fordi vi er en stor arbeidsplass med mange muligheter og over 400 ansatte, som vil si at vi trenger veldig mye forskjellig kompetanse. Vi har allerede fått snakket med mange hyggelige studenter som har kommet bort, og som har mye av den kompetansen og erfaringen vi ser etter.

Hun forteller at de har mange ansatte i Norsk Tipping som har tatt utdanningen sin ved NTNU i Gjøvik.

– I UX-teamet er vi 14 ansatte og halvparten av disse har tatt utdanningen sin ved NTNU i Gjøvik, derfor vet vi at det er mye god kompetanse her.