Her er vinneren av NTNUs Jazzpris 2019

Sort-hvitt-foto av Mette Rasmussen som synger i en mikrofon.
Mette Rasmussen mottok NTNUs jazzpris lørdag 11. mai 2019. Foto: Hreinn Gudlaugsson

Den danske saksofonisten, Mette Rasmussen, er vinneren av årets jazzpris på 50.000 kr. Prisen er finansiert av NTNU og organisert av Jazzfest.

Mette Rasmussen kom til Trondheim og NTNU Jazzlinja som utvekslingsstudent i vårsemesteret 2010. Etter endt studium bestemte hun seg for å bosette seg i Trondheim.

Juryens begrunnelse

De siste årene har Rasmussen hatt et svært høyt aktivitetsnivå – fra å spille solokonserter, opptre med egen kvintett og til å varme opp for det kanadiske post-rock bandet Godspeed You! Black Emperor. Hun har nylig vært i Japan med bandet MoE og spilt 18 konserter på 19 dager.

Det er fascinerende hvordan prismottakeren utforsker den naturlige råskapen i instrumentet og hvordan hun som improvisatør jobber med lyd og tekstur. Og i samspill med andre musikere mestrer hun på utmerket vis det solistiske med å være et instrument både i for- og bakgrunnen.

Jazzlinja 40 år

Lørdag kveld markeres det også at Jazzlinja ved NTNU fyller 40 år i år. Siden oppstarten i 1979 har den vært en institusjon i norsk jazzliv, som gjennom sine ansatte og nærmere 400 uteksaminerte kandidater har vært med å forme norsk kulturliv.

– Etableringen av jazzlinja har vært svært viktig for Trondheim og etter hvert for NTNU. Og populariteten til Jazzlinja ser vi på alt fra søkinga til studiet, til at uteksaminerte musikere fra Jazzlinja omtales så godt som daglig i pressen, sier dekan ved Det humanistiske fakultet ved NTNU, Anne Kristine Børresen.

I ni år har NTNU hatt en ordning med utnevning av NTNUs Jazz-ambassadør. Nå erstattes ambassadør-ordninga med NTNUs jazzpris, og Børresen fikk lørdag kveld gleden av å dele ut den aller første jazzprisen til Mette Rasmussen.