Marianne B. Lie

Marianne B. Lie. Foto: NTNU

– Det å få et slikt arbeidsstipend er en mulighet til å kunne fordype seg i kunstneriske prosesser og prosjekter. Det gir meg en økonomisk frihet til fordypning og utvikling, i tillegg til det jeg gjør av undervisning på NTNU og aktivitet med Alpaca Ensemble, Trondheim Sinfonietta og Trondheimsolistene. Det er en stor ære å være en av årets heldige mottakere, sier Marianne Baudouin Lie.

Hun er en av to musikere tilknyttet Institutt for musikk på NTNU som i år fikk arbeidsstipend for kunstnere fra Kulturrådet. Den andre er Odd Johan Overøye.

Baudouin Lie sitt stipend tilsvarer en 50 prosent stilling over en periode på tre år. Overøye har fått et stipend tilsvarende 50 prosent stilling i ett år.

Innspillinger, konserter og forskningsprosjekter

Baudouin Lie sitter i disse dager og klipper og lager en ny soloCD som i utgangspunktet skal lanseres i sommer. Musikken fra albumet skal hun etter planen ta med seg på konserter det neste året. Det blir også plateinnspilling med Trondheim Symfoniorkester i august, og et kunstnerisk forskningsprosjekt i samarbeid med sangeren Unni Løvlid ved Norges Musikkhøgskole.

– Vi skal jobbe med utviklingen av en metode for mikrotonalitet i samtidsmusikk. Dette blir til både konsert og plateinnspilling i 2021 og 2022 med en rekke nye bestillingsverk av spennende komponister, forteller Baudouin Lie.

Hun er også igang med å utvikle et prosjekt i samarbeid med komponisten Bente Leiknes Thorsen som skal bli en «musikal» kalt A Biography of an Amazing Woman, som er planlagt for 2022.

Føler seg priviligert

Odd Johan Overøye

Odd Johan Overøye. Foto: Lasse Berre

Overøye har søkt stipendet til å få gjort både prosjekter, oppdrag og annet arbeid som han ikke har hatt mulighet til å finansiere tidligere. Han skal både skrive nye verk, jobbe med restaurering/setting av tidligere musikk og promotere og videreutvikle sin egen kunstneriske virksomhet.

– Jeg har også et mål om å gjøre meg kjent med ny musikk og å kunne fordype meg mer i håndverket, sier han.

Kulturrådets arbeidsstipend for kunstnere henger veldig høyt og har mange søkere.

– Det er derfor både overraskende, gledelig og veldig inspirerende når det slår inn. Først og fremst gleder jeg meg til å sette meg ned ved arbeidsbordet for å lage ny musikk, sier Overøye.

Han legger til at han føler seg svært privilegert og takknemlig som får holde det gående i et land med så gode offentlige støtteordninger som vi har i Norge.

– Dette gir muligheter for realisering av prosjekter innen kunstfeltet som de fleste av mine kolleger utenfor Norges grenser bare kan drømme om. I disse tider gjennomgår landet vårt den største krisen vi har opplevd i min generasjon. Jeg håper myndighetene også oppe i dette klarer å mobilisere for kulturfeltet, med tilstrekkelig støtte til alle kunstnerne som plutselig står uten oppdrag. Nå får også publikum kjenne virkningen av kulturens fravær på kroppen. Folk trenger ikke bare noe å leve av, men også noe å leve for – både under krisen, og når dette over, sier han.