Arild Vange fikk NTNUs litteraturpris

Foto av Anne Kristine Børresen som deler ut pris til Arild Vange.
Dekan ved Det Humanistiske Fakultet Anne Kristine Børresen og postdoktor ved institutt for språk og litteratur Ingvild Hagen Kjørholt sammen med vinner av NTNUs litteraturpris Arild Vange. Foto: Litteraturhuset

Arild Vange fikk NTNUs litteraturpris for boken «Livet i luftene».  Juryen karakteriserer boken som «musikalsk, intellektuelt stimulerende og nyskapende».

Prisen ble delt ut på Litteraturhuset i Trondheim lørdag 26. oktober. NTNUs litteraturpris 2019 går til «et norskspråklig skjønnlitterært verk av høy litterær kvalitet» som er utgitt i 2017 eller 2018 og skrevet av en nålevende forfatter med tilknytning til Trøndelag.

Prisen i år går til Arild Vange og boken «Livet i luftene».  Utdeling av NTNUs litteraturpris er en del av programmet under Trondheim Litteraturfest og består av en diplom og 20 000 kroner.

Disse fem bøkene var nominert til prisen

Juryens begrunnelse

«Livet i luftene» er et særdeles originalt estetisk prosjekt. Arild Vange bruker sin bakgrunn som lyriker og oversetter til å veve et flettverk av stemmer, tekster, klanger, tanker og sansninger til et komplekst og fantasirikt verk. Fortellerne er svarttroster som orkestrerer sanger om sine tidligere menneskeliv, filosoferer over kunsten og binder lufta i Trondheim til bayerske luftlag. Nederst på hver side følger vi også fortellingen om Clara Wieck, en lovende konsertpianist som må realisere sitt kunstnerkall innenfor patriarkatets begrensende rammer.

Livet i luftene er ingen roman, men en «fortelling, sang» som utfordrer vante lesemåter og bretter ut et rikt kildemateriale. Biografiske fragmenter fra tysk litteraturhistories grand old men sammenstilles med korttekster fra forfatterskapene deres, oversatt til norsk av Vange selv. De tyske forfatternes refleksjoner om diktning og kunst står i kontrast til fuglelivets sanseopplevelser og Claras livsløp. Det abstrakte tankenivået får utvidet mening i vekselvirkning med disse sanselige og materielle perspektivene.

Livet i luftene er godt tenkt og godt skrevet. Den er musikalsk, intellektuelt stimulerende og nyskapende. En «samklangens estetikk» skapes i og med forteller-fuglene, som i dobbel forstand lever i luftene: både gjennom svevende tanker om kunsten og gjennom konkrete erfaringer med å være fugl i lufta. På denne måten tar Livet i luftene begrepet ‘fugleperspektiv’ til ukjente høyder og er, i all sin merkverdighet, en bok av europeisk format.