Ambolt Audio vinner NTNUs filmpris

NTNUs rektor Anne Borg deler ut prisen til Ambolt Media.

For første gang går NTNUs filmpris til et selskap: Ambolt Audio.

Av Felix Seifert

– For oss har det vært viktig å ta imot nyutdannede spirer. Selskapet er menneskene, og menneskene vi møter. Vi har et sterkt ønske om å gi tilbake ved å dele av vår kunnskap og erfaring til neste generasjon studenter med interesse for dette fagfeltet, forteller Audun Kvitland Røstad, som startet lydstudioet Ambolt Audio sammen med Jørgen Meyer i 2008.

Med bakgrunn fra studieretningene musikkteknologi, musikkvitenskap og film- og videoproduksjon, har nesten samtlige av Ambolts ansatte sin utdanning fra NTNU.

Bildet viser fire av de seks ansatte i Ambolt Audio. De holder opp prisen og blomsterbuketten.
Ambolt Audio består av seks ansatte, hvor fem har tatt utdannelsen ved NTNU. Her er f.v. Jørgen Meyer, Geir Gerdsjø, Audun Røstad og Are Åberg. Foto: Felix Seifert/NTNUUtdeling av NTNUs filmpris 2022 under Kosmorama. Årets vinner er Ambolt studio. Selskapet består av seks ansatte, hvor fem har tatt utdannelsen ved NTNU.

Viktig aktør

Juryen trakk frem at årets prisvinner utmerker seg gjennom solid faglig kompetanse kombinert med herlig lekenhet. Prisen ble overrukket av rektor, Anne Borg, ved NTNU.

– NTNUs filmpris går i år til et trøndersk selskap som har opparbeidet seg stor anerkjennelse i det norske og internasjonale filmmiljøet. De har høy kvaliteten på sitt arbeid, og de ansatte har særdeles gode evner til samarbeid, sier Borg.
– I tillegg til å være en viktig aktør i den regionale filmbransjen, har selskapet i flere år pekt utover regionens grenser gjennom arbeid med lyddesign og musikk på store nasjonale og internasjonale filmprosjekter, fortsetter Borg.

Det var under studietiden at de ansatte i Ambolt fikk dyrke sin lidenskap for lyd og musikk til film. Selskapet har nå vokst til seks ansatte, som har til mål å formidle en filmskapers fortelling og forsterke den.

– Vi snakker om å se» film, men det vi hører er halve opplevelsen. Selv om et bilde viser en snøstorm, er det lyden av stormen som får oss til å fryse. Med lyd har vi et stort kreativt spillerom, og der trives vi, sier Røstad bestemt.

Store ambisjoner

I juryens begrunnelse ble det lagt vekt på selskapets evne og vilje til å gripe muligheter, og til å være nyskapende. Dette har gitt resultater som sitt banebrytende arbeid med lyddesign for filmen Trondheimsreisen.

Selskapet har satset stort, og de har lyktes. For fremtiden har de ambisjon om å utvikle Trondheim til et kraftsentrum i norsk og internasjonal filmbransje.

NTNUs filmpris går til aktører som jobber for å fremme trøndersk filmproduksjon og som ved hjelp av egne aktiviteter synliggjør og utvikler det filmfaglige miljøet i Trondheim og Trøndelag.