- Europas beste bygningsingeniører
Ferdig utdannede bygningsingeniører fra NTH i år 2010 skal
kunne språk og være kreative. For å bli Europas beste må de også
kunne "selge seg selv" og sine idéer.
Den eksterne arbeidsgruppen som la fram forslaget til fremtidens
bygningsingeniørstudium: Adm, dir. Inge Dolve (Landsforeningen
for bygg og anlegg) fra venstre, NTH- student Merete Kolstad,
professor Tore H, Søreide (Reinertsen rådgivende ingeniører), og
professor Hallvard Ødegaard (Inst. for vassbygging)
bak. Miljødirektør Sidsel Sandelien (Vegdirektoratet), var ikke
tilstede på møtet.
Foto: Åse Dragland
10. november presenterte en ekstern arbeidsgruppe sitt forslag til
endringer ved dagens bygningsingeniørfag ved NTH. Et hundretalls
oppmøtte i auditorium S2 fikk høre Inge Dolve fra Landsforeningen
for bygg og anlegg, Tore Søreide, Reinertsen rådgivende
ingeniører, professor Hallvard Ødegaard fra Institutt for
vassbygging og student Merete Kolstad legge fram sine vyer rundt
framtidens studium.
"BYGG- og MILJØTEKNIKK"
- Vi vet hva arbeidsmarkedet ønsker seg av nyutdannede
bygningsingeniører fordi våre ansatte har nær kontakt med
arbeidslivet, sa Inge Dolve.
- Derfor har vi forsøkt å lage et undervisningsopplegg som er slik
at våre sivilingeniører blir blant Europas mest attraktive.
I det nye studieopplegget skifter fakultetet navn til "Bygg- og
miljøteknikk". Første avdeling får et obligatorisk fagopplegg med
matematisk-naturvitenskapelige fag, teknologiske basisfag og
bygningsingeniørfag. Fra annen avdeling vil det være fire
studieretninger: Konstruksjonsteknikk, miljøteknikk,
produksjonsteknikk og samfunnsteknikk. Innenfor hver av
studieretningene er halvparten av fagene obligatoriske, mens
resten kan settes sammen av studentene selv.
- Basisfagene fysikk, kjemi og matematikk er viktige og de må være
byggrelaterte. I tillegg må NTH også tilby teknologiske basisfag
innen bl.a. hydromekanikk, geoteknikk og materialteknikk, og
ikke-teknologiske basisfag som etikk, kommunikasjonslære, miljø
m.m., sa Tore Søreide i sin presentasjon.
- De to første årene av studiet skal NTH-studentene få mer fakta
og basiskunnskap enn andre bygningsingeniører i Europa. Hele
veien skal byggrelaterte eksempler krydre undervisningen og
interaktive undervisningsmetoder skal virkeliggjøre hva det
snakkes om. Studentene skal få forståelse for andre kulturer, bli
dristigere og full av begeistring for egen bransje!
JOBBER MÅ SKAPES
Tilhørerne i salen fikk skissert opp et fremtidssamfunn anno 2010
der folk må være villige til å flytte, skifte jobb og være
fleksible. Livsløpsboliger vil være en saga blott, bygninger vil
skifte funksjoner og må være lette å endre, entrepenører må kunne
stå ansvarlig for alt fra idé til markedsføring, transport vil
bli stadig viktigere.
- Kunnskap vil bli en skjør sak med begrenset holdbarhet, mente
Hallvard Ødegaard. - Derfor må fremtidens bygningsingeniører
læres å lære, og livslang læring må være en grunnholdning hos
alle lærerne ved NTH. Han understreket viktigheten av at NTHs
lærerkrefter også må signalisere en forandringsvilje og
entusiasme som kan smitte over på studentene.
- Uten dette kan NTH risikere å bli utkonkurrert i fremtiden og
tvunget ut på gata for å selge studieplassene sine.
- Kanskje burde studentene få halvparten av dagens bevilgninger
til høgskolen, simpelthen for å kjøpe seg undervisning av den
beste læreren, provoserte Dolve.
Mange av dagens studenter har problemer med å holde et
møteinnlegg, eller ringe opp en person. Fremtidens
bygningsingeniører må beherske språk og kommunikasjon. Ifølge
arbeidsgruppen må studentene trenes og tvinges til
fremmedspråklige lærebøker, engelske forelesninger, og at flere
av de muntlige og skriftlige rapportene underveis i studiet
presenteres på et annet språk enn morsmålet.
- Vi må utnytte sider der Norge står sterkt, som betongteknologi,
offshore og marin teknikk, men vi må lære det vi er svake på,
nemlig salgssiden , sa Dolve.
- Den gode gamle kremmersjelen må få høystatus igjen. En
bygningsingeniør som ikke er entusiastisk og kan "selge seg selv"
og sine idéer, kommer ikke til å ha noe å gjøre framover.
DISKUSJON
En rekke eksterne representanter fra arbeidslivet var invitert til
møtet for meningsutveksling om forslaget, og det var stort sett
godord å høre fra bedrifter som Selmer AS, AS Anlegg og
Prosjektering AS. Flere bekreftet ingeniørers manglende evne til
kommunikasjon og kontakt utenom sitt eget fagfelt, og at det var
behov for å få gjort noe på området.
Mange i salen var redde for at en for sterk grad av spesialisering
og ekspertise innen bygningsfaget ville gjøre det lettere å bli
sjaltet ut i arbeidslivet, samtidig som andre betonet at man
trengte varierte typer bygningsingeniører. At basisfag og
basiskunnskap var det som ga best fleksibilitet og bredde, var
samtlige enige om.
Fakultet for bygningsingeniørfag vil nå arbeide videre med
forslaget fra arbeidsgruppen. Ifølge tidsplanen skal en skisse
for det nye studiet leveres innen 1. februar l995.
- Vi ønsker å få denne så gjennomarbeidet som vi makter, sier
dekanus Eivind Bratteland ved Bygg, - Derfor har vi startet på et
overordnet plan i stedet for å pusse på det som allerede
eksisterer.
ÅD
Updated 28.02.95, Christian Viken, chrisvik@stud.unit.no