Nye krav til undervisningslokaler
Omlegging av studieformen ved NTH vil stille nye krav til
undervisningslokalene. Dette blir ikke tatt hensyn til ved
romutformingen av det nye Realfagbygget.
Den problembaserte læringsmodellen legger stor vekt på
gruppearbeid. Overgang til en slik studieform krever derfor et
betydelig antall grupperom. Til gjengjeld blir det mindre bruk
for store forelesningssaler. Det nye Realfagbygget planlegges
utfra den tradisjonelle undervisningsformen. I romfordelingen
legges hovedvekten på auditorier og laboratorier mens det blir
avsatt liten plass for grupperom. Tore Syversen, tidligere
prosjektleder, nå formann i brukerstyret for Realfagbygget,
avviser imidlertid at dette kan innebære at bygningen er umoderne
allerede før den blir tatt ibruk.
TRENGER AUDITORIENE
- Med erfaring fra PBL i medisinerstudiet erkjenner jeg at
undervisningsformen medfører et betydelig behov for grupperom,
sier han.
- Jeg har imidlertid ikke noen klokkertro på PBL-modellen og mener
at den egner seg dårlig for realfag. Dette sier jeg med bakgrunn
fra mitt eget fagfelt, biokjemi, der jeg erfarer at studieformen
har store svakheter. Studentene har vanskelig for å opparbeide
seg det sterke fundamentet som bør ligge i bunnen av disse fagene
og avdekker store huller i basalkunnskapene. Dette tror jeg er
tilfelle for alle fag som ikke har direkte tilknytning til
pasienter og sykdomsbeskrivelser. Jeg tror at samlende
forelesninger fortsatt er best når man skal lære inn den
grunnleggende teorien. Derfor tror jeg det alltid vil være behov
for auditorieplasser ved NTH, framholder Syversen.
Akkurat nå pågår tilpasningen av romprogrammet til det
utbyggingskonseptet som ble valgt. Totalarealet er fastsatt til
53.000 kvm., og selv om dette blir det største byggeprosjektet i
Trondheim noen sinne tviler Syversen på at det vil bli særlig
plass til overs for grupperom. Han opplyser at
prosjekteringsarbeidet skal være ferdig i løpet av vinteren og at
byggestart kan skje høsten 1996.
Updated 28.02.95, Christian Viken, chrisvik@stud.unit.no