Fra data til film
I sommer var Geir Bruskeland (26) ferdig siv.ing fra institutt for
datateknikk og telematikk. Nå har han tatt pause fra data og koser seg
med å lage melodramatisk film.
Geir Bruskeland valgte utdanning i noe så forskjellig som data og
film og håper han får bruk for begge i en framtidig jobb.
Foto: Synnøve Ressem
Filmen han holder på med er et grunnfagsprosjekt ved institutt for
Drama, film og teater på Dragvoll, hvor den nybakte siv.ingen har
gått siden i høst. Foreløpig har han gitt seg selv ett år til å
boltre seg i sin andre store lidenskap, som er film. Hadde han
sluppet å bekymre seg over et galopperende studielån skulle han
gjerne ha blitt der lenger. Mye lenger.
HEKTET PÅ DATA OG FILM
Spranget fra teknikkens verden på NTH til det mer kreative
filmstudiet er ikke uttrykk for at Bruskeland føler at han har
satset på feil hest.
- Jeg begynte å studere data fordi jeg var glødende opptatt av
datamaskiner, forteller han. - Det er jeg fortsatt. Men i løpet
av studiet ble jeg minst like hektet på film. Mange gir seg selv
et friår når de er ferdig med utdanningen og drar f.eks. på reise
verden rundt. Jeg ga meg et år med film. Dette blir ikke noe
avslapningsår i vanlig forstand, for vi må jobbe hardt. På mange
måter opplever jeg at dette studiet er hardere og mer krevende
enn NTH-studiet. Vi har fem timer forelesning daglig og mye teori
vi skal igjennom i tillegg til praktisk og kreativ jobbing. Jeg
har aldri vært så flittig og jobbet så mye før. Jeg lærer masse.
Så hermed kan du ta livet av myten om at AVH-studentene bare
surrer omkring og ikke er seriøst opptatt av studiene?
MANGE MYTER
- Jeg innrømmer at det er mange myter om AVH-studenter i
NTH-miljøet, og vice versa. NTH-studentene synes gjerne at
AVH-studentene er freakete surrekopper. Her oppe møter jeg
fordommer om at alle NTH-studenter er broilere og stivbente
strebere. Det er klart det er store forskjeller, som jeg merker
meg med stor interesse. NTH-miljøet har tradisjon for å være
konservativt, noe som avspeiler seg i væremåte, omgangsform og
klesstil så vel som i politikk. AVH-miljøet er mer uensartet, her
finner du innslag av det aller meste. Jeg synes NTH-miljøet
fungerer svært godt sosialt, bl.a. gjennom aktive og
tradisjonsrike linjeforeninger. Studentene vet at de skal være
sammen i fire og et halvt år og blir godt kjent med
hverandre. AVH-studiet preges av at folk kommer og
går. Studentene tar ett og ett fag og skifter kanskje til og med
universitet underveis. Dermed blir det vanskelig å organisere
det sosiale. Det blir vanskelig å holde kontinuiteten.
Apropos klesstil og væremåte. Det virker ikke som at du skiller
deg spesielt ut fra medstudentene på Dragvoll?
- Nei, men jeg hadde faktisk svarte bukser og ring i øret da jeg
gikk på NTH også! Jeg var kanskje en litt atypisk
NTH-student. Jeg trivdes og hadde mange venner i NTH-miljøet, men
jeg hadde alltid god kontakt med resten av studentmiljøet. Blant
annet var jeg aktiv i Studentersamfundet, og der går jo alle
slags folk.
Hva opplevde du som den største overgangen fra NTH?
- Den første sjokkopplevelsen kom allerede den første uka, da en
foreleser i filmteori begynte å snakke voldsomt mye om
følelser. Han nøyde seg ikke med å snakke, - han viste dem
også. Det var en sterk opplevelse. På NTH snakket vi ikke om
følelser men om tall og teknikk....
FRAMTIDSUTSIKTER
Bruskeland stortrives med studenttilværelsen men er innstilt på at
han snart må begynne å se seg om etter en jobb.
Hva har du mest lyst til å jobbe med?
- Jeg har ikke tenkt på det i detalj og har ikke begynt å
orientere meg noe særlig i jobbmarkedet ennå. Det er fristende å
jobbe med film eller video, men det norske filmmiljøet er
lite. Jeg skulle gjerne finne en måte å kombinere film og
data. Det burde være mulig, for vi ser et voksende marked for
multimedia og stadig nye måter å bruke video, lyd og bilder på
dataskjerm.
Hvordan fant du på å begynne ved NTH og hvordan opplevde du
studiet?
- Det var ganske tilfeldig. Da jeg gikk ut fra videregående (i
Tønsberg), visste jeg ikke om NTH engang. Jeg visste at jeg hadde
lyst på noe innen data, men nå i ettertid ser jeg at jeg ikke
hadde noen klare framtidsutsikter på den tida. Jeg søkte jeg meg
inn ved distriktshøgskolen, men tilfeldighetene gjorde at jeg
begynte å jobbe ved Norsk Data istedet. Der kom jeg i kontakt med
personer som overbeviste meg om at den beste datautdanningen i
Norge skjer ved NTH. Slik ble det til at jeg havnet der, etter at
jeg var ferdig med militærtjenesten. Jeg fikk en veldig brå
studiestart og følte at jeg kom på underskudd faglig sett i
begynnelsen. Det ble mye skippertakjobbing. Men jeg fant meg
svært godt tilrette sosialt og var opptatt av mange andre ting på
fritida. Selve studiet ble mest interessant da vi begynte med
prosjektarbeider. Vi hadde et hardkjør foran hver eksamen, men
det gikk stort sett bra.
STARTET I FILMKLUBBEN
Når kom den store interessen for film?
- I andreklassen ble jeg trukket med av en kamerat på Trondheim
Filmklubb. Det førte snart til at jeg ble fullstendig hekta. Jeg
var, og er fremdeles, opptatt av data, men nå ble film mer og mer
altoppslukende interesse. I begynnelsen var det selve handlingen
i filmen, det å se på film, som var det store. Etterhvert som jeg
kom inn i det ble jeg opptatt av håndverket, - måten filmen var
laget på. Jeg investerte i videospiller og satt ofte og så filmer
midt på natta, om og om igjen. En stund senere kjøpte jeg
videokamera og begynte å ekperimentere på egen hånd. Siden har
det bare ballet på seg.
Hva er den største utfordringa?
- Den kreative delen av studiet. Jeg kommer borti ting jeg aldri
har gjort før, for eksempel å skrive manus og spekulere ut
dramatiske virkemidler. Dette er ukjent terreng, men veldig
spennende. Akkurat nå holder jeg på med en kortfilm. Jeg har
valgt en melankolsk lydbit og har bestemt at temaet skal handle
om et siste måltid.
Updated 28.02.95, Christian Viken, chrisvik@stud.unit.no