Norges Forskningsråd:
Overlever ikke 1998?
Norges Forskningsråd er en systemfelle med så mange innebygde
motsetninger at organisasjonen ikke vil overleve år 1998, spår
professor Arne Jensen ved NTH. Han mener politikerne har satt
Forskningsrådet i en evig kattepine ved å overlate organisasjonen det
nasjonale, politiske ansvaret med å fordele penger til ulike sektorer
innen norsk forskning.
- Før opprettelsen måtte politikerne selv ta ansvaret for hvor mye de
ulike (gamle) forskningsrådene skulle få. I dette valget lå det en
politisk prioritering av de forskningsområdene som hadde (og har)
strategisk betydning for landet. I prinsippet får nå fagfolkene i
Forskningsrådet pengene som en pott, og må selv finne ut hvilke
områder det skal satses på. Dermed sitter de i fella. Forskningsrådet
er en faginstans, og skal ikke fatte politiske avgjørelser. Hver gang
det skal fordeles penger, vil det oppstå krangel mellom hovedstyre og
områdestyrer. En total mangel på hovedretningslinjer gjør ikke
situasjonen enklere. Det er dette som er årsaken til
handlingslammelsen i rådet, som nå har vart i to år. Systemfellen har
som kjent tvunget både direktør og styreformann til å gå, og det har
naturlig nok vært svært vanskelig å finne nye folk til å bekle rollene
som syndebukker i et umulig system, sier Jensen.
Dekanus Arne Jensen mener at både Forskningsrådet og UNIT med
politikernes hjelp har utviklet seg til å bli "systemfeller".
Foto: Gøril Klemetsen
ANSVARSFRASKRIVELSE
I ALLE LEDD
- Det gjør ikke saken bedre at landet for tiden bare aner konturene av
en forskningspolitikk. Vi mangler også en klar teknologipolitikk og
industripolitikk. Det forligger heller ingen koordinering mellom disse
områdene. En stund hadde vi riktig nok noen nasjonale
satsningsområder, men disse var mer eller mindre tilfeldig valgt. I
dag er det færre og færre som tar dem alvorlig. Mangelen på slike
overordnede, politiske føringer gjør oppgaven desto verre for
Forskningsrådet, påpeker Jensen.
- Norges forskningsråd på sin side har ennå ikke fått somlet seg til å
lage en overordnet forskningsstratgi. Nå lover man at den skal
foreligge høsten1995. I mellomtiden dytter rådet ansvaret for
prioritering og fordeling av midler nedover i systemet til
områdestyrene - som i sin tur flytter avgjørelsene enda lenger
ned. Dette har ført til at fagfolk ved de ulike institusjonene - som
f.eks. ved NTH - nå gjør det arbeidet politikerne og Forskningsrådet
skulle gjort. Dette er selvsagt umulig. Resultatet er bl.a. at
forskningsaktiviteten rammes. Forskningsgrupper faller fra hverandre,
alle større prosjekter som krever en nasjonal satsning blir umulige,
og vi bruker stadig mer tid til administrasjon og å fylle ut
søknader. I tillegg faller mitt eget fagområde, som er bioteknologi,
utenfor den organisatoriske "boksologien" i Forskningsrådet. Faktisk
er det pr. i dag lettere å få støtte til langsiktig forskning fra
industrien. Forskningsrådet prioriterer merkelig nok kortsiktig,
anvendt forskning i langt større grad enn selv det gamle
Teknisk-naturvitenskapelige forskningsrådet gjorde, sier han.
"LOOK TO USA"
Norge har mye å lære av hvordan man nå legger opp forskningspolitikken
i USA, mener Jensen.
- Der har man et nylig dannet et føderalt forskningsråd på toppen. Her
sitter lederne for alle departementene under ledelse av presidenten
selv. Rådet har ikke noe budsjett, men lager retningslinjer til
departementene og andre organer som finansierer USA`s forskning,
forteller han.
Jensen mener "systemfellen Forskningsrådet" kan sammenlignes med
"systemfellen UNIT". Med utkastet til ny universitetslov begår
politikere og departement den samme feilen også her. Ansvaret for
teknologiutdanningen dyttes nedover i systemet til kollegiet ved et
regionalt universitet, som hverken kan eller bør lures inn i
"idiotrollen" med på den ene siden å fordele midler til nasjonal
teknologiutdanning og -forskning, og på den andre siden regional
medisin/humaniora/ samfunnsvitenskapelig forskning og utdanning. De
innebygde motsetningene dette innebærer vil til slutt også sprenge
denne organisasjonen, tror Jensen.
- I likhet med UNIT burde påfunnet med Forskningsrådet aldri ha vært
satt ut i live. Dessverre var Norges fiskeriforskningsråd alene om å
advare mot det sistnevnte prosjektet. De andre støttet ideen
helhjertet, trolig av redsel for å bli kalt "reaksjonære" eller å
framstå som "lite progresssive". Den eneste måten Forskningsrådet nå
kan redde ansikt på, vil trolig være å bygge på områdestyrene og den
gamle modellen med direkte tildeling av midler fra Storting og
regjering. Nytten av felles postkasse, samt samlokalisering og felles
drift/vedlikehold, personal- og økonomiavdeling vil forstsatt være
gode grunner til å beholde samlokaliseringen. Dette vil da da være det
eneste som er igjen av Hernes` sprø påfunn, sier NTH-professor Arne
Jensen, som er dekanus ved Fakultet for kjemi og kjemisk teknologi og
formann for høgskolens Professorforum.
AK
Updated 28.02.95, Christian Viken, chrisvik@stud.unit.no