Er taushet alltid gull?
Trenger NTH flere "whistle-blowers"? Har høgskolen for få forskere som
våger å trosse oppdragsgivere og rykke ut i media med kritiske
uttalelser - når de føler at det er faglig nødvendig? Lar våre
vitenskapelige ansatte seg styre til taushet av sine sponsorer i
kontroversielle saker? Med utgangspunkt i to konkrete eksempler tar
Gløs opp denne etiske problemstillingen. Rektor Karsten Jakobsen
satte i sommer ned et utvalg som skal utrede UNITs engasjement i
forskningsetikk. Utvalget vil trolig legge frem en innstilling i
februar, opplyser lederen, Knut H.Sørensen ved Senter for teknologi og
samfunn. De andre medlemmene i utvalget er førsteam. Helge Høibraaten,
AVH, professsor Arne Jensen, NTH, professor Are Dalen, DMF og
professor Kalle Sognnes, VM.
Bildet viser en forsker som sier ifra: 15.november stilte
førsteam. Hans-Petter Hildre ved Inst. for maskinkonstruksjon og
materialteknikk opp på nyhetene i TV Norge og advarte
oljeindustrien. Han hevdet at foreldet teknologi i Nordsjøen kan føre
til lekkasjer og gasseksplosjoner.
NTH-forsker advarte lenge før Estonia-ulykken:
- Myndighetene visste om kantrings-risikoen
- Risikoen ved ro-ro-ferger visste myndighetene om. Vi har advart mot
kantring i en årrekke, sier Bjørn Sillerud, universitetslektor ved
Institutt for marin prosjektering.
Etter ulykken med "Herald of Free Enterprise" i 1987 ble Bjørn
Sillerud blant annet intervjuet i Adresseavisen. (Faksimilie
fra 10.mars 1987).
Sillerud er en av de mange ekspertene som ihvertfall tilsynelatende
ikke blir hørt før ulykken er ute. Selv mener han bildet av fergen
Herald of Free Enterprise, kantret og med åpen bauport, ihvertfall
skulle gjort utslaget. Men det gikk ikke sånn. De kostnadseffektive
roll on/roll off-fergene hvor last på hjul raskt kan kjøres ut og inn
har stadig blitt flere. Først etter Estonia-ulykken i høst med over
900 døde, ser det ut til at noe begynner å skje; regelverket skal
forandres, og man ser seg om etter nye sikringstiltak.
INGEN TRADISJON
FOR Å ROPE HØYT
Bjørn Sillerud er den første til å innrømme at fagekspertene ikke har
det med å rope sine advarsler utover landet:
- Vi NTH-ansatte har ingen tradisjon i å rope høyt. Vi har det heller
ikke med å skrive advarende brev til eksempelvis
Sjøfartsdirektoratet. Hvis vi ikke blir spurt, og det blir vi ofte
ikke. Men i denne saken kan ikke myndighetene ha vært ukjent med
kantringsfaren. Dette har vi tatt opp i undervisningen i en årrekke og
heller aldri unnlatt å påpeke i etterutdanningskursene, sier Bjørn
Sillerud. Vann på dekk og ro/ro-ferger har også vært gjenganger i
eksamensoppgavene. Etter Estonia-forliset har Bjørn Sillerud hatt det
travelt. Han har blitt kontaktet av media for kommentarer, og han har
selv skrevet flere artikler til fagtidsskrifter hvor han har redegjort
for kunnskapen om ferger, stabilitet og sikkerhet til sjøs. Parallelt
med alt dette filosoferer han på når, hvor og hvordan ekspertisen skal
fremføre sin kunnskap til samfunnet omkring.
- Jeg uttalte meg også til massemedia etter ulykken med Herald of Free
Enterprise i 1987. Je la ikke fingrene imellom i mine uttalelser til
blant annet P2 og Adresseavisen, men uten resultat. Hva mer kan man
gjøre, spør forskeren.
SKEPTISK TIL MASSEMEDIA
Bjørn Sillerud er skeptisk til massemedia, og holder en knapp på
fagpressen som forum for eksperter ettersom man der kan gå litt
grundigere til verks. Selv etter å ha blitt intervjuet i velrennomerte
Aftenposten om Estonia-ulykken følte han behov for en korrigering. Den
kom inn tre dager etter.
- Media har lett for å forsterke og kanskje også forvrenge budskapet,
men det er slett ikke sikkert at hensikten helliger
middelet. Advarsler fra eksperthold kan skape psykose i befolkningen,
og det er noe vi må alltid må overveie. Det som kom på trykk i
Aftenposten, kunne sammen med tilleggskommentarer fra journalisten,
oppfattes slik at for eksempel Kiel-ferga er spesielt farlig. Dette
kan føre til at potensielle passasjerer isteden velger landeveien, noe
som for en gjennomsnittsbilist er langt mer risikofyllt. Rett etter en
ulykke er dessuten fergemannskapene ekstra årvåkne. Sikkerheten er på
topp menneskelig sett, sier Sillerud. En annen grunn til at Sillerud
er redd for å skremme folk flest unødig er økonomiske hensyn. .
- Virkningen av skremselsoppslag i pressen kan kanskje på sikt gi
bedrifter dårlig økonomi, som igjen gir arbeidspress og risiko for
dårlig vedlikehold. God økonomi er en forutsetning for god sikkerhet,
og det er alvorlig om ekspertuttalelser skal føre til det motsatte.
"BADEKAR MED LOKK" LANGS NORSKEKYSTEN
Fergeulykkene var ikke ulykker som ikke skulle kunne inntreffe, men
ulykker som skjedde fordi tilstrekkelig uheldige omstendigheter var
tilstede. Det sies at 80 prosent av ulykkene skyldes menneskelig
svikt, men ifølge Sillerud er det uholdbart bare å plassere ansvaret
ombord. Regelverket tar rett og slett ikke hensyn til mulighetene for
vann på dekk.
- Dersom vi får progressiv fylling av bildekket på en ro/ro-ferge, er
skipet forvandlet til en flytende dødsfelle. Da er raskest mulig
evakuering eneste mulige tiltak ombord. Det er sørgelig at det må skje
mange, store ulykker før noe skjer. For kunnskap om forbedringer
finnes, sier Sillerud.
- Som skipsingeniør er jeg heller ikke særlig begeistret for de mange
små fergene langs kysten. "Badekar med lokk" - bildekk oppe og en
stor, åpen kafé nede. Kantringsfaren er stor ved kollisjon, men
sannsynligheten for at dette skal skje, samt for vann på dekk, er
liten, da fergene går i innelukkede, oversiktlige farvann. Godt
sjømannsskap er imidlertid alltid påkrevd. Vi bør kanskje også merke
oss at ingen av de store fergeulykkene har skjedd med norskeide, eller
norskdrevne skip.
Tror du frykt for represalier eller problemer med
forskningsfinansiering gjør universitetsansatte tilbakeholdne med å
advare?
- Jeg vet ikke på hvilken måte eventuelle represalier skulle kunne
skje. Selv har jeg ihvertfall et godt forhold til nærigslivet. Jeg
skal snart avgårde for syvende gang med studenter på besøk til
forskjellige rederier, Veritas og så videre. Nei, jeg tror ikke vi har
noe å frykte i så måte. Jeg er mer skeptisk til hvorledes
forskningsmidlene fordeles. Disse kanaliseres hovedsakelig via meget
store prosjekter til de store forskningsinstitusjonene. Nå ser det
f.eks ut til at midlene til forskning etter Estonia deles ut på denne
måten, og at alt havner i Oslo-området. Den enkelte forsker på
instituttnivå ved NTH trenger imidlertid mer midler for at
virksomheten skal bli optimal.
Updated 28.02.95, Christian Viken, chrisvik@stud.unit.no